خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

سوال‌کنندگان از روحانی دنبال تفکر رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم هستند/ بعضی از وزرا باید هر روز در مجلس کارت بزنند/ واکنش به رد افطاری رئیس‌جمهور توسط برخی هنرمندان

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۰۰۵

سخنگوی دولت گفت: تا تاریخ ۶ خرداد یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن گندم به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان خریداری شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه یاد و خاطره ناصر یمین مردوخی کردستانی که شب گذشته دارفانی را وداع گفت، گرامیداشت.

 نوبخت اظهار داشت: همه واردات کشور از طریق ثبت سفارش انجام می‌شود و بانک مرکزی هم باتوجه به این ثبت ارز تخصیص می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های دریافتی تا تاریخ ۶ خرداد ۱۹ میلیارد و ۷۲۴ میلیون دار برای ۱۸۲ هزار و ۲۱۶ قلم کالا ثبت سفارش شده است.

سخنگوی دولت گفت: از ۲۲ فروردین به بعد ۸ میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار برای ۷هزار و ۹۰۰ قلم ثبت سفارش شده است.

وی در خصوص خرید گندم اظهار داشت: تا تاریخ ۶ خرداد یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن گندم به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان خریداری شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: پیش بینی بودجه بر عهده سازمان برنامه بودجه است که ما پیش‌بینی منابع برای پیش بینی مصارف می‌کنیم که سال گذشته (۹۶) این رقم  سیصد و ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که این رقم در مجلس به سیصد و ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: تامین این رقم برای خزانه محقق نبود و ما برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشیم باید از خزانه قرض می‌کردیم .  

وی ادامه داد: برای امسال هم متصور بودیم سیصد و ۴۷ میلیارد تومان بدون در نظر گرفتن منابع صندوق داشته باشیم و تلاشمان این بود که این رقم تصویب شود که این رقم در مجلس به سیصد و ۸۰ میلیارد تومان رسید.

نوبخت تاکید کرد: صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده تا سال ۱۴۰۱ به تولید ناخالص ملی اضافه می‌شود و  ۸ میلیاردتومان کسری بودجه داشته باشد.

وی تاکید کرد : امسال کسری بودجه نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما باید با همه توان از  مردم خود صیانت کنیم، گفت: عدد بزرگ دیگری در پرداخت‌ها داریم، ما باید چیزی حدود ۷ هزار میلیارد تومان به عنوان پاداش بازنشستگان دولت پرداخت کنیم.

وی با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: ان‌شاالله این پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت و آن دوماه عقب‌مانده هم پرداخت خواهدشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: آن چه گفته می‌شود مغایرت با واقعیت‌های جامعه ندارد که بگوییم مردم در ناز و نعمت هستند، می‌دانید دشمنان ما تلاش خود را کردند تا این چشمه خشک شود. نباید بگذاریم به مردم سخت بگذرد، اینکه پول داشته باشی و مملکت را اداره کنی، هنر نیست!

نوبخت گفت: از مردم می‌خواهیم ما را کمک کنند، این که دولت را در فشار قرار دهیم کاری پیش نمی‌رود، رئیس‌جمهور در هیات دولت بارها گفته‌اند که اگر مطالباتی وجود دارد تا قبل از اینکه اعتراضاتی صورت بگیرد، رسیدگی کنید .

وی در خصوص تخریب دولت از سوی رسانه‌ها با وجود اینکه مقام معظم تاکید کردند همه باید به دولت کمک کنند، گفت: مذاکرات ما با ۶ کشور بزرگ صورت گرفت که دنیا را مجاب کنیم که فعالیت‌های هسته‌ای آن نظامی نیست و آژانس هم یازده بار اعلام کرده فعالیت‌های مردم ایران صلح‌آمیز است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بدخواهی آمریکا برکسی پوشیده نیست، ما آدم‌های ساده‌لوح نبودیم که هرچه آن‌ها بگویند، قبول کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه قبلی آمریکا هم اعلام کرد تیم مذاکره‌کننده ایران باهوش هستند و حتی ترامپ می‌گوید وقتی وزیر امور خارجه خود را با ظریف مقایسه می‌کند کم می‌آورد ، مردان مذاکره‌کننده ما سرداران ما هستند و حق نداریم که آن‌ها تحقیر کنیم.

نوبخت بیان کرد: همه تلاشمان این است که به مردم هزینه تحمیل نکنیم و حتی حاضریم جان خود را بدهیم و بار دیگر می‌گویم تاریخ آقای روحانی را تکریم خواهد کرد .

وی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها پیش بینی می‌کردند بدگویی‌ها پشت سر دولت در تاریخ ۲۹ اردیبهشت خود را نشان می‌دهد، دیدید که چه شد، الان دیگر ضربه به دولت ضربه به قوه مجریه نیست بلکه به مجموعه نظام است.

نوبخت تاکید کرد: برخی از روزنامه‌ها که ادعای انقلابی‌گری دارند را بینید انگار ترامپ صحبت می‌کند، چرا گرا به دشمن می‌دهید؟

وی افزود: از مردم فهیم آمریکا می‌خواهیم که جواب این‌ها را در انتخابات آینده بدهند.

سخنگوی دولت درباره سوال از رئیس‌جمهور گفت: جایی که لازم است باید سوال، استیضاح و یا تحقیق و تفحص کنیم. اما سوال این جاست اگر واقعا قصد رفع ابهام است که نمایندگان آقای رئیس‌جمهور پاسخ دادند.

وی ادامه داد: شما استیضاح را دیدید سابقه داشت در سال اول چهار نماینده را استیضاح کنند؟ نتیجه را دید که چه شد؟

نوبخت تاکید کرد: به وجدان عمومی مجلس ایمان دارم. این روزها بعضی از وزرای ما که باید در مجلس کارت بزنند و هر روز آن‌جا هستند. تنها چیزی که کم نداریم مشکلات است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: طرح سوال از رئیس‌جمهور برای نخستین بار است و باید دوباره سوال از رئیس دولت‌های نهم و دهم را یادآوری کنم.

وی تاکید کرد : این خط سیاسی دنبال‌کننده همان تفکر رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم هستند.  این افراد ملت ایران را نمایندگی نمی‌کنند. مردم مطالبات بزرگتری دارند.

سخنگوی دولت درباره فیلترینگ تلگرام گفت: دولت نظر خودش را بیان کرد و با فیلترشکن‌هایی که وجود دارد مخاطبان می‌توانند از تلگرام استفاده کنند. فعالیت ما در زیرساخت و وزارت ارتباطات مشخص است و ما در تلاش هستیم از ارزش‌های مهم خود صیانت کنیم اما واقع‌بینانه به مسائل نگاه می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص حمایت دولت از کالاهای ایرانی گفت: اگر کسی بخواهد از طریق مبادی قانونی کالا وارد کشور کند، پاداشش دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است.

وی ادامه داد: دوازده برنامه برای تولید اشتغال در نظر گرفتیم که در راستای حمایت از کالاهای ایرانی و کارگران ایرانی است. نکته دیگر این که اگر کالای ایرانی وجود داشته باشد دستگاه‌ها حق استفاده از مشابه خارجی را ندارند و ما نباید تحت تاثیر برندها قرار بگیریم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایلنا ، درباره اعتراض رانندگان کامیون‌ها که منجر به بالا رفتن قیمت اقلام کشاورزی شده و نارضایتی‌هایی را به همرا داشته است، گفت: وزارت راه و شهرسازی با این زحمت‌کشان توافقاتی داشته‌اند و دستمان برسند برای این اقشار زحمت‌کش بیشتر تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طبق گزارشی که دیروز به دست من رسید حدود ۵۵ هزار بارنامه ثبت شده است.

نوبخت تاکید کرد: این امر می‌تواند به کشاورزان و کارگران لطمه وارد کند و ما قصد نداریم به خاطر استیفای حقوق خودمان حق دیگران را زیر پا بگذاریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص مشکلات جامعه کارگری و اعتراضات آنان گفت: در این زمینه هم بخش دولتی دخیل است و هم بخش خصوصی، تلاشمان این است که از کارگران حمایت کنیم.

وی ادامه داد: با توافقاتی که با وزارت کار شد، تلاش شده حقوق کارگران حفظ شود.

نوبخت تاکید کرد: البته کارفرمایان ما هم مشکلاتی دارند که باید آن‌ها را حل کنیم. واحدهای تولیدی نیاز به مواد اولیه دارند که با همان ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم حقوق هیچ کارگری ضایع شود و باید در چارچوب قانون روابط بین کارفرمایان و کارگران را نظارت کنیم.

نوبخت درباره فروش نفت در بازارهای جهانی گفت: عمده فروشمان به چین و هند است و باقی را در اروپا خواهیم فروخت ، ما نه چشم کمک به غرب داریم و نه از آن‌ها کمک می‌خواهیم.

وی ادامه داد: با کشورهایی که تفاوت منابع هم داشته باشیم بازهم روابط خواهیم داشت، ما نمی‌گویم قهر  قهر تا قیامت، عالم دیپلماسی شرایط خود را دارد. باید با واقع بینی با دنیا ارتباط داشته باشیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: نوع نگاه دولت به آزادی‌های اقتصادی و رقابت مشخص است که البته باید به شرایط اقتضایی هم نگاه کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص برجام، عنوان کرد: اروپایی‌ها تصور غلطی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان داشتند و آن را تهدیدی برای خود می‌دانستند. اروپا به جهت اینکه به ما نزدیک‌تر است، احساس خطر بیشتری نسبت به آمریکا می‌کند. ما قصد بدی نسبت به کسی نداریم اما به گفته مقام معظم رهبری دوران بزن و در رویی تمام شده و اگر تهدیدی علیه کشورمان وجود داشته باشد، به آن پاسخ خواهیم داد.

وی افزود: قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست، بلکه دفاعی و بازدارنده است. به همین دلیل است که نوع نگاه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به برجام متفاوت است. اما در آمریکا هم ترامپ، همسوهای زیادی بجز جان بولتون که سخنگوی سازمان منافقین است و از آنها پول می‌گیرد، ندارد.

سخنگوی دولت درباره گلایه‌ها از مدیران میانی، گفت: تغییرات در سطح مدیریت خیلی عمیق نیست و دولت تلاش دارد بدون توجه به نگاه حزبی و جناحی افراد، مدیران را منصوب کند. حتی افرادی که دور میز بیضی هیئت دولت می‌نشینند نیز، کپی برابر اصل یک سند نیستند و سلایق مختلف دارند اما با دولت همکاری می‌کنند.

نوبخت ادامه داد: دلیل اینکه گاهی رئیس‌جمهور نسبت به آن اعلام تکدر می‌کند، این است که خواست وی از مدیران، اجرای کامل سیاست‌های دولت است و سیاست‌های اجرایی دولت نباید قربانی نگاه‌های سیاسی و جناحی مدیران باشد.

سخنگوی دولت در خصوص گلایه‌های پیمانکاران برای تسویه مطالباتشان تاکید کرد: سررسید مطالبات پیمانکاران یک روز زودتر از تاریخ اوراق شان پرداخت خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه به خزانه ابلاغ کرده است که برای پرداخت مبلغ این اوراق منتظر حکم این سازمان نباشد.

نوبخت درباره رد دعوت افطاری رئیس‌جمهور توسط برخی از هنرمندان، گفت: ما تمام تلاش‌مان را کردیم که مشکلات کشور حل شود. چه کاری را دولت انجام نداده است؟ چه کسی دوست دارد که سفره مردم پربارتر نباشد؟ به ما بگویند چه کاری را باید انجام می‌دادیم که انجام ندادیم؟ آیا سفره‌های مردم اردیبهشت ماه پارسال رنگین‌تر بود و امسال خالی‌تر شده است؟

وی افزود: بیشترین بودجه دولت، بودجه رفاهی است به طوری که بیش از ٩٧ هزار میلیارد بودجه رفاهی، ٥٧ هزار میلیارد تومان آموزشی، ٥١ هزار میلیارد تومان بودجه دفاعی و ٢٦ هزار میلیارد تومان بودجه سلامت است. به گفته آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کمکی که این دولت به رفاه محرومین کرد، هیچ دولتی انجام نداده است.

نوبخت با بیان اینکه از انسان‌های فهیم و تحصیل کرده انتظار می‌رود قضاوت درست انجام دهند، اظهار داشت: شاید بهترین وضعیت دولت در شعر «شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حائل، کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها» باشد. نخبگان به دولت کمک فکری و برنامه‌ای کنند و دولت راغب است که از همه آحاد ملت نظرخواهی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز