خبرگزاری کار ایران

واشنگتن پست:

منطق پشت تصمیم ترامپ درباره خروج از توافق هسته‌ای قابل درک نیست

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۲۸۵

ستون‌نویس واشنگتن‌پست با اشاره به نفوذ ایران در منطقه و ایده‌های ضد آمریکایی جمهوری اسلامی ایران نوشت: با وجود همه اختلافات ایران یک تمدن باستانی است. ایران قرن‌ها نفوذ و قدرت در منطقه داشته است. این تصور که آمریکا می‌تواند همه مشکلاتش با تهران را با تغییر نظام حل کند توهم است.

به گزارش ایلنا، ستون‌نویس آمریکایی در یادداشتی در واشنگتن‌پست با اشاره به اظهارنظر جب بوش درباره ترامپ نوشت: او گفته بود دونالد ترامپ یک رییس‌جمهور آشوبگر خواهد بود و این هفته ترامپ همین انتظارات را بر آورده کرد و تصمیم گرفت همه جهان از جمله متحدان اروپایی آمریکا را به مبارزه بطلبد و تنش‌ها را در بی‌ثبات‌ترین نقطه جهان یعنی خاورمیانه تشدید کند.

وی در این یادداشت نوشت: سخت می‌توان منطق پشت تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران را درک کرد. اگر ایران یک بازیگر خطرناک آن گونه که ترامپ ادعا می‌کند باشد، مطمئنا بهتر است برنامه هسته‌ای‌اش در حالت تعلیق بماند. شانس اینکه تهران مفاد سختگیرانه‌تری را بپذیرد نزدیک به صفر است. اگر این مفاد توافق هسته‌ای قرار باشد برای کره شمالی هم اجرایی شود، پیونگ یانگ باید سلاح‌های هسته‌ای‌اش را نابود کند؛ یعنی ثمره یک دهه تلاش، و بپذیرد که سیستم نظارتی خارجی بر کشورش حاکم شود .

ستون‌نویس واشنگتن‌پست با اشاره به اطرافیان ترامپ که سال‌هاست در پی تغییر نظام در ایران از طریق اعمال فشار و تحریم و حمایت از گروه‌های اپوزیسیون و مداخله نظامی در ایران بوده‌اند نوشت: «مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا زمانی که یک عضو کنگره بود از مذاکرات هسته‌ای اوباما با ایران انتقاد می‌کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ یکی از طرفداران پر و پا قرص تغییر نظام در ایران است و گروه‌های ضدایران حمایت می‌کند. بولتون و رودولف جیولانی شهردار اسبق نیویورک در نشست‌های سالانه مجاهدین خلق در پاریس سخنرانی می‌کنند و هر بار از لزوم دنبال کردن سیاست تغییر نظام در ایران حرف می‌زنند. بولتون در نشست اخیر مدعی شده بود ایران چهلمین سال انقلاب خود را جشن نخواهد گرفت. سه تن از نزدیک ترین مشاوران ترامپ به ایران نگاه بسیار افراطی دارند به طوری که به سختی می‌توان این ایده‌ها را در جایی به جز اسرائیل و عربستان پیدا کرد.»

وی با اشاره به نفوذ ایران در منطقه و ایده‌های ضد آمریکایی جمهوری اسلامی ایران نوشت: با وجود این اختلافات ایران یک تمدن باستانی است. ایران قرن‌ها نفوذ و قدرت در منطقه داشته است. این تصور که آمریکا می‌تواند همه مشکلاتش با تهران را با تغییر نظام حل کند، توهم است. ایران چندین دهه فشار و تحریم را تحمل کرده است. اگر به نوعی تغییر آنها ممکن بود پس به اطرافتان نگاه کنید. درسی که از دو دهه گذشته در خاورمیانه می‌گیریم این است که مطمئنا تغییر نظام به آشوب و جنگ و موج پناهجویان و فرقه‌گرایی منجر خواهد شد. این اقدام به معنای بازکردن در جعبه پاندورا ست.(جعبه پاندورا جعبه‌ای است که به روایت افسانه‌های یونانی تمامی بلاها و شوربختی‌های ناشناخته بشریت را در خود جای داده است.)

وی با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد که با همکاری آمریکا و بریتانیا در ایران شکل گرفت، نوشت: به ایران نگاه کنید. کودتای آمریکایی-بریتانیایی دولت منتخب را سرنگون کرد و همین امر به فاکتوری برای مشروعیت‌زایی جمهوری اسلامی تبدیل شد. سو‌ءاستفاده و سوءبرداشت از ناسیونالیسم، خطای مرکزی سیاست خارجی آمریکاست.

وی ادامه داد: ایران کشوری پیچیده با نظامی پیچیده است. اما فاکتورهای میانه رویی درون خود دارد که امیدوار بودند توافق هسته‌ای راهی برای عادی سازی و ورود ایران به جهان باشد. این نیروها دست برتر را در ایران ندارند اما قدرت دارند و این قدرت کم نیست چرا که حسن روحانی رییس جمهور ایران مورد حمایت آنهاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز