خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس:

رفتار آمریکایی‌ها در دنیا ناامنی ایجاد می‌کند/ مجلس دغدغه‌‌‌ها و مشکلات فرهنگیان را پیگیری خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۰۶۵

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شیطنت آمریکا در توافق هسته‌ای داستانی طولانی دارد و امروز مقام معظم رهبری خیلی خوب مسیر را روشن کردند و اجمالا گذشته مسائل بین ایران با این کشورها را بیان کردند و برای آینده راهبرد مشخص تبیین کردند.

به گزارش ایلنا،‌ علی لاریجانی عصر امروز در دیدار با معلمان و مدیران آموزش و پرورش کشور با قدردانی از زحمات جامعه فرهنگی کشور گفت: معلمان نقش بسیار موثری در آینده کشور دارند چراکه در راه تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی تلاش می‌‌‌کنند.

وی افزود: بسیاری از نمایندگان مجلس جزو خانواده فرهنگیان هستند و در کل نمایندگان با جدیت مسائل آموزش و پرورش را پیگیری می‌‌‌‌کنند و امیدوارم تلاش‌‌‌‌های مجلس در زمینه قانونگذاری و تصویب بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش باعث ارتقاء شرایط شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به بدعهدی و شیطنت آمریکا در توافق هسته‌‌‌ای اظهار داشت: شیطنت آمریکا در توافق هسته‌‌‌‌ای داستانی طولانی دارد و امروز مقام معظم رهبری خیلی خوب مسیر را روشن کردند و اجمالا گذشته مسائل بین ایران با این کشورها را بیان کردند و برای آینده راهبرد مشخص تبیین کردند.

لاریحانی ادامه داد: این تجربه بسیار موثری است که غربی‌‌‌‌‌ها مخصوصا آمریکایی‌‌‌ها نگاه از بالا به پایین دارند و هر وقت احساس کنند چنین چیزی نیست بازی را به هم می‌‌‌‌زنند؛ این اتفاق در موضوع هسته‌ای رخ داد این در حالی بود که خود آمریکایی‌‌‌‌ها تقاضا و درخواست و نامه برای انجام مذاکره می‌‌‌نوشتند و با شروطی مذاکره آغاز شد و بعد از چند سال به توافق منجر شد که این توافق به تائید سازمان ملل رسید اما اینگونه رفتارهای آنان کاملا مخل امنیت جهانی است و اینکه هیچ تعهدی نسبت به توافق قائل نیستند بیانگر این است که کار با آنها برخلاف ادعاهای آنان، مشکل است.

وی اضافه کرد: رفتار آمریکایی‌‌‌ها در دنیا ناامنی ایجاد می‌‌‌‌‌کند چراکه آنان به هیچ تعهدی پایبند نبوده و در صحنه بین‌الملل گسست ایجاد می‌کنند البته جمهوری اسلامی تجربه‌‌‌های زیادی دارد و این موضوع هم می‌‌‌‌‌‌‌تواند با دقت نظر ساماندهی شود و از آن عبور کرد ولی این نقطه در روابط بین‌‌‌الملل باقی می‌‌‌‌‌ماند که کشوری که مدعی مدیریت جهانی است و علی القاعده باید به نظامات بین‌‌‌‌‌الملل بیش از دیگران پایبند باشد تا این اندازه غیرمسئولانه برخورد می‌‌‌کند.

رئیس مجلس ادامه داد: کسانی که مدعی مدیریت جهانی هستند باید بیش از دیگران به نظامات و اصول بین‌‌‌المللی پایبند باشند اما اینگونه نیست و به همین دلیل آشفتگی در صحنه بین‌‌‌الملل قابل مشاهده است. باید فرزندان ایران بدانند که چه سوابق و نامه‌‌‌نگاری‌‌‌ها و حرف‌‌‌‌هایی در جریان موضوع هسته‌‌‌ای صورت گرفته و به چه اصولی کشورها دست یافتند و  همچنین باید بدانند که همه این اصول را آمریکایی‌‌‌ها به سادگی زیرپا گذاشته‌‌اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ساختمان مجلس قدیم یادگاری از دوره مشروطه و آغاز مردمسالاری در ایران است، تصریح کرد: ابتدا از معلمان و جامعه فرهنگی این سوال را می‌‌‌پرسم که مهمترین مشکل آموزش و پرورش را در چه می‌‌‌دانید؟ مهمترین چیزی که در ذهن‌ها می‌‌‌‌‌‌آید این است که باید منزلت معلمان حفظ شود و آنان از مشکلات مادی فراغت داشته باشند و ذهنشان درگیر نباشد.

وی افزود: زندگی معلمان باید قابلیت پیش‌‌‌‌بینی داشته باشد و به اندازه‌‌‌‌ای که زحمت می‌‌‌‌کشند به آنها توجه شود البته به دلیل مشکلات مالی کشور رسیدگی‌‌‌های مطلوب صورت نگرفته است شاید این موضوع مطرح شود که بودجه‌‌‌های آموزش و پرورش چند هزار میلیارد تومان افزایش یابد اما آیا این موضوع راه حل است؟ واقعا اینگونه نیست چراکه بودجه با محدودیت‌‌‌هایی روبه‌‌‌رو است و بنده در این سال‌‌‌های متمادی در مجلس مشاهده کردم که نمایندگان برای رفاه فرهنگیان تلاش کرده‌‌‌اند.

رئیس نهاد قانونگذاری اضافه کرد: حدود ۳۱۰ هزار میلیارد تومان مجموع منابع درآمدی بودجه است و بودجه جاری کشور نیز همین حدود است و در کل برای انجام کارهای عمرانی بودجه ضعیفی باقی می‌‌‌‌ماند که گاهی از فروش شرکت‌‌‌ها تامین می‌شد و در سال‌‌‌های اخیر نیز منابع از راه فروش اوراق مشارکت تامین شده که البته راه حل مناسبی نیست چراکه دولت‌‌‌های بعدی را مقروض می‌‌کند.

لاریجانی افزود: باید با همدیگر راحت حرف بزنیم در حال حاضر منابع موجود کافی نیست و از معلمان می‌‌‌‌خواهم که راه حل ارائه بدهند و با ایجاد مکانیزم‌‌‌هایی کارها به مردم واگذار شود و آن مقداری از کارها که باقی می‌‌‌ماند حمایت شده تا در حد مطلوبی انجام شود بنابراین باید سازوکاری پیدا کرد تا سطح کارهای ستادی کاهش یابد و انجام این مهم با واگذاری کارها و اعمال نظارت و سیاستگذاری ممکن می‌‌شود.

وی خطاب به معلمان خاطرنشان کرد: با توجه به منابع بودجه دورنمای بهتری هم برای ارتقا قابل توجه بودجه آموزش و پرورش نیست، بنابراین بنشینید و راه‌‌حل‌‌‌هایی را بیابید، ما هم کمک می‌‌‌کنیم به گونه‌‌‌ای که بتوان پیش‌‌‌بینی کرد که با این راه حل ها و قواعد مثلاً ظرف سه سال وضعیت معلمان بهتر می‌‌‌‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت بهره‌‌‌گیری از فناوری‌‌‌‌های روز دنیا در آموزش و پرورش تاکید کرد و یادآور شد: در این رابطه هم مجلس و هم شورای عالی فضای مجازی می‌‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

لاریجانی اضافه کرد: باید به مسئله آموزش‌‌‌های فنی و حرفه‌‌‌ای در کشور توجه شود و نیازهای کشور اقتضا می‌کند در این موضوع تمرکز بیشتری وجود داشته باشد چراکه در حال حاضر جمعیت قابل توجه بیکاران را فارغ‌‌‌‌‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر گرایش به تحصیل در رشته‌‌‌‌های پزشکی وجود دارد و استعدادهای برتر به سمت پزشکی می‌‌رود این در حالی است که باید به علوم پایه و مهندسی نیز توجه کرد و این موضوع باید تنظیم شود تا به توسعه کشور لطمه وارد نشود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: البته با توجه به وضعیت فعلی برخی از کسانی که در رشته‌‌‌های پزشکی پذیرفته نمی‌‌‌شوند به خارج از کشور می‌‌‌روند و بعدها به‌ دلیل اینکه وزارت بهداشت و درمان برخی از مدارک دانشگاه‌ها را قبول ندارد فارغ‌التحصیلان با مشکلات دیگری روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوند.

لاریجانی درخصوص مسئله کنکور ابراز داشت: بحث کنکور و تست‌‌زنی تمامی زحمات معلمان را از بین می‌‌‌برد چراکه تست‌زنی یک حرفه شده و آموزشگاه‌‌‌ها که در این زمینه تاسیس شده‌‌‌اند نیز کیفیت کار را در آموزش و پرورش از بین می‌برند.

وی با بیان اینکه تست‌‌زنی باعث کاهش ابتکار دانش آموزان شده است، عنوان کرد: باید به موضوع برداشتن کنکور توجه شود چراکه برای رخ دادن سند تحول باید به نوآوری و ابتکار دانش‌‌‌آموزان توجه شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه حجم کار درسی روی دانش آموزان زیاد است و این موضوع مانع از ابتکار و نوآوری دانش آموزان شده است، یادآور شد: باید از روش های قدیمی غیرموثر پرهیز شود تا مجال برای تحقیق و تفکر دانش‌‌‌آموزان فراهم شود. برای آینده نیاز به کارخانه محفوظات نداریم و باید به جای اینکه افراد پشت میزنشین تربیت شود سعی کنیم تا جوانان مبتکر پرورش دهیم.

لاریجانی ادامه داد: مجلس دغدغه‌‌‌ها و مشکلات فرهنگیان را پیگیری خواهد کرد و حمایت‌‌‌های لازم را در این راستا انجام می‌‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز