خبرگزاری کار ایران

لحظه به لحظه با آخرین وضعیت توافق هسته‌ای؛

تکرار ادعاهای بی‌‌اساس نتانیاهو در سخنرانی ترامپ/ تاسف رهبران اروپایی از تصمیم آمریکا/ انتشار نقشه راه اعمال تحریم‌‌های علیه ایران

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۶۰۷

آمریکا امشب درحالی از برجام خارج شد که همگان شاهد تکرار ادعاهای بی‌‌اساس نتانیاهو در سخنرانی ترامپ بودند و بلافاصله بعد از سخنرانی وی رهبران اروپایی تاسف خود را از تصمیم ایالات متحده ابراز و بر حمایت خود از توافق هسته‌ای تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، اخبار لحظه به لحظه درباره تصمیم ترامپ نسبت به خروج آمریکا از برجام به شرح ذیل است:

۰۰:۵۶/ واکنش توییتری ظریف به تصمیم ترامپ

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا برای خارج شدن از برجام، در توییتر خود نوشت: «در واکنش به نقض قانون‌های مداوم و خارج شدن غیرقانونی از توافق هسته‌ای، همانطور که رییس‌جمهور روحانی گفتند، ماموریت دارم یک تلاش دیپلماتیک برای ارزیابی اینکه آیا سایر امضا کنندگان برجام می‌توانند منافع کامل آن را برای ایران تضمین کنند، انجام خواهم داد. نتیجه این ماموریت، واکنش ما را مشخص می‌کند.»

۰۰:۴۲/ حمایت امارات متحده عربی از تصمیم ترامپ در مورد خروج از برجام

امارات متحده عربی در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای از این تصمیم حمایت کرد.

پایگاه خبری «وام» متعلق به دولت امارات در بیانیه‌ای نوشت که این کشور از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در این بیانیه از جامعه بین‌الملل خواست که در برابر موضع ترامپ برای پاک کردن خاورمیانه از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی واکنش مثبتی داشته باشد.

 ۰۰:۲۷/ خروج از برجام «اشتباهی جدی» بود

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در واکنش به خارج شدن این کشور از توافق هسته‌ای، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:
«اندک مسائلی وجود دارد که از پتانسیل گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا امکان بالقوه درگیری گسترده در خاورمیانه، امنیت ملی آمریکا را بیشتر تهدید می‌کنند. به همین دلیل آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران مذاکره کرده و آن را امضا کرد.
وی در این بیانیه افزود: واقعیت روشن است. برجام کارساز است؛ این چیزی است که متحدان اروپایی ما، کارشناسان مستقل و حتی وزیر دفاع کنونی آمریکا به آن اذعان دارند. برجام مدلی است که نشان می‌دهد دیپلماسی چطور می‌تواند اجرا شود. رژیم نظارت‌ها دقیقا آن چیزی است که آمریکا باید در مورد کره‌شمالی نیز اجرا کند. در واقع زمانی که همه ما در مسیر دیپلماسی با کره‌شمالی هستیم و می‌خواهیم موفق شویم، خروج از توافق هسته‌ای، از دست دادن توافقی که بسیاری از آنچه با کره‌شمالی به دنبال آن بودیم را اجرا کرده است، خطر از دست دادن این توافق را به همراه خواهد داشت.
به همین دلیل بیانیه امروز بسیار اشتباه بود. خارج شدن از برجام، پشت کردن به نزدیک‌ترین متحدان آمریکا و دیپلمات‌های ارشد و دانشمندانی است که در تدوین و مذاکره کردن آن نقش داشتند. در دموکراسی، همیشه سیاست‌ها از یک دولت به دولت دیگر تغییر می‌کند، اما تغییر مداوم سیاست‌‌ها و توافق‌ها، اعتبار آمریکا را تهدید می‌کند».
وی همچنین گفت: «جدال ها در کشور ما باید با واقعیت ها همراه باشد به ویژه جدال‌هایی که ثابت شده تفرقه‌انگیز هستند. بنابراین مهم است که در واقعیت‌های مربوط به برجام بانگری داشته باشیم».

۰۰:۰۵/ ابراز تاسف «ترزا می» نسبت به خروج آمریکا از برجام

«ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران متاسف است.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست‌وزیر امشب گفت‌وگوی تلفنی مشترکی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، داشت و آن‌ها درباره خروج آمریکا از برجام و تعهدشان مبنی بر وفاداری به برجام به بحث و بررسی نشستند».

۲۳:۵۶/ حمایت عربستان سعودی از خروج آمریکا از برجام

عربستان سعودی از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد.

عربستان سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد: «ایران از دستاوردهای اقتصادی رفع تحریم‌ها برای ادامه فعالیت‌هایش در راستای بی‌ثبات کردن منطقه بهره برده است، به‌ویژه در راستای توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه».

۲۳:۵۴/ جان کری: امروز آمریکا قول خود را شکست و امنیتش تضعیف شد

جان کری وزیر خارجه آمریکا در دوران اوباما و سرتیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از دستاورد دولت اوباما, برجام نوشت: اطلاعیه امروز امنیت ما را تضعیف کرد و قول آمریکا را شکست.

وی با اشاره به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام گفت: این اقدام، ما را در میان متحدان اروپایی‌مان منزوی کرد و اسرائیل را در خطر بزرگ‌تری قرار داد. این اقدام، اهرم‌های جهانی ما را در مقابله با رفتارهای غلط تهران کاهش داد.

جان کری افزود: اطلاعیه امروز توانایی ما را برای ایجاد یک توافق بین‌المللی در آینده تخریب کرد. هیچ لفاظی‌ای لازم نیست. واقعیت، خودش گویاست. این تصمیم به جای ایجاد زمینه برای نظارت بر عدم اشاعه تسلیحات، همه این سنجه‌ها را در خطر نابودی قرار داد و دنیا را با وضعیتی مواجه کرد که چند سال پیش با آن روبه‌رو بود.

وی همچنین گفت: توسعه این تخریب به این بستگی دارد که اروپایی‌ها این توافق را با کمک هم حفظ کنند و این به واکنش ایران بستگی دارد. آمریکا هرگز نباید این منابع را به هیچ کشور دیگری واگذار می‌کرد. این به نفع آمریکا نبود. ما همه باید امیدوار باشیم که جهان بتواند از توافق هسته‌ای حفاظت کند.

۲۳:۵۲/ وزارت خزانه‌داری آمریکا نقشه راه اعمال تحریم‌‌ها علیه ایران را منتشر کرد

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد که وزارت خزانه‌داری، سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی این کشور را موظف می‌کند اقدام‌های لازم را برای برقراری تحریم‌ها علیه ایران انجام دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد: «در راستای دستور رییس‌جمهور، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، روند ۹۰ و ۱۸۰ روزه اعمال تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای را آغاز می‌کنند.»

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌ها علیه ایران باتوجه به شرایط بین‌المللی، اقتصادی و سیاسی پس از ۹۰ یا ۱۸۰ روز اجرایی می‌شوند تا شرکت‌ها فرصت قطع ارتباط تجاری خود با ایران را داشته باشند.

این وزارتخانه ادامه داد: «وزارت امور خارجه، قانون تعلیق موقت تحریم‌ها را تصویب کرد تا مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه برای اعمال تحریم‌ها، امکان‌پذیر شود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین بخشی را برای پاسخ دادن به پرسش‌های مرتبط با تحریم‌هایی که پس از این اعمال می‌شود، قرار داده است.

۲۳:۳۵/ خروج آمریکا از برجام اشتباهی مهلک است

«باب منندز»، سناتور دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را محکوم کرد و آن را «اشتباهی مهلک» نامید.

منندز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دونالد ترامپ، با تصمیمش مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، امنیت ملی ایالات متحده و همکاری بنیادین با شرکای اروپایی را به خطر می‌اندازد، آن هم به قیمت تامین امنیت اسرائیل.»

وی در ادامه مدعی شد: «خروج آمریکا از برجام به این معناست که ایران در آینده نزدیک ساخت سلاح هسته‌ای را از سر خواهد گرفت.»

منندز همچنین از ترامپ خواست که تیم امنیت ملی‌اش را بلافاصله به کاخ سفید احضار کند تا درباره استراتژی دولت این کشور در رابطه با ایران به کنگره توضیح دهد.

۲۳:۳۳/ تکرار ادعاهای بی‌‌اساس نتانیاهو در سخنرانی ترامپ

با توجه به سخنرانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، او از ادعای بی‌اساس اسرائیل در رابطه با تسلیحات هسته‌ای ایران که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، هفته پیش ارائه کرد برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران بهره برد. او البته به نقایص و منسوخ بودن حرف‌های نتانیاهو اشاره‌ای نکرد.

ترامپ در سخنرانی خود گفت: «هفته گذشته، اسرائیل مدارکی را منتشر کرد که بر اساس آن این کشور در گذشته برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش کرده است. اگر من در این توافق بمانم، به‌زودی یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه به راه خواهد افتاد. همه می‌خواهند پیش از ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند.»

۲۳:۲۸/ پمپئو در راه پیونگ‌یانگ است

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرد که «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در حال حاضر در راه پیونگ‌یانگ است تا شرایط را برای دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی، آماده کند.

ترامپ در سخنرانی خود گفت: «برنامه‌هایی در حال طراحی شدن و روابطی در حال شکل گرفتن‌ است.»

پومپئو پیش‌تر نیز برای گفت‌وگو به کره شمالی سفر کرده بود.

۲۳:۲۷/ با متحدان خود برای یافتن توافقی واقعی همکاری می‌کنیم

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پس از اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، گفت که واشنگتن با متحدان خود برای رسیدن به توافقی بهتر، همکاری می‌کند.

«ای‌بی‌سی نیوز» به نقل از پمپئو نوشت: «همزمان با خارج شدن از برجام، با متحدان خود برای رسیدن به راه‌حلی واقعی، کامل و طولانی برای مقابله با تهدید‌های ایران، همکاری می‌کنیم.»

۲۳:۲۷/ پایین آمدن قیمت نفت خام پس از خروج آمریکا از برجام

با اعلام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر خروجش از توافق هسته‌ای با ایران قیمت نفت در بازارهای جهانی پایین آمد.

پس از آن‌که رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد، قیمت نفت روندی نزولی به خود گرفت.

قمیت نفت خام آمریکا یک درصد، در مقایسه با رشد ۴.۴ درصدی در ساعات قبل، پایین آمد.   

۲۳:۲۵/ تاسف امانوئل ماکرون نسبت به خروج آمریکا از برجام

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، در حساب توئیتری خود پس از اعلام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مبنی بر خروجش از توافق هسته‌ای با ایران گفت که از تصمیم همتای آمریکایی خود متاسف است. 

فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز مراتب تاسف خود را از خروج آمریکا از برجام اعلام کردند. 

ماکرون در حساب توئیتری خود نوشت: «ما به‌صورت جمعی در چارچوبی گسترده‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای کار خواهیم کرد. ما روی دوره پس از ۲۰۲۵، فعالیت‌های موشکی و ثبات در خاورمیانه، به‌ویژه سوریه و یمن و عراق کار خواهیم کرد.» 

۲۳:۱۶/ روحانی: خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از اعلام تصمیم ترامپ در سخنرانی به صورت زنده گفت: امشب شاهد تجربه مهمی تاریخی بودیم همان سخنی که ۴۰ سال پیش می‌گفتیم و تکرار می‌کردیم آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا کشوری است که هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

 وی افزود: تاریخ ۴۰ ساله ما به خوبی به ما گفته است که آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران و ملت‌های منطقه همواره رفتارهای خصمانه‌ای داشتند؛ از کودتا علیه دولت قانونی دکتر مصدق تا مداخله در رژیم گذشته و حمایت از صدام و سرنگونی هواپیمای مسافربری و کشتن انسان‌های بیگناه توسط ناو آمریکایی و اقداماتی علیه عراق و خاورمیانه و شمال آفریقا و دیگر ملت‌های جهان.

 رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکایی امشب اعلام کردند از برجام خارج شدند این در واقع تصریحی بود بر کاری که در ماه‌های گذشته به شکل دیگری انجام داده بودند آمریکا بگوید از زمان توافق تا امروز کی به توافق عمل کرده، جز چند امضا و بیانیه آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده یا نه؟ ملت ایران طبق آژانس به تعهد خود وفادار بوده است.دولت ایران به همه تعهدات برجام عمل کرده و اجرا کرده اما امروز شاهدیم که چه کشوری که به تعهدات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد.

 وی گفت: برجام توافق بین آمریکا و ایران نبوده که آمریکا اعلام کند از آن خارج می‌شود برجامیک توافق چندجانبه بین المللی بوده که مورد تایید شورای امنیت و ۲۲۳۱ قرار گرفته است. آمریکا رسما اعلام کرد به تعهدات بین المللی توجهی ندارد بعد از برجام هم تعهدات خود را به توافق پاریس اعلام کرد و از این توافق خارج شد. کار ترامپ جنگ روانی و فشار اقتصادی بود نمی‌گذاریم ترامپ در جنگ روانی و فشار اقتصادی علیه ایران پیروز شود توافقات دیگری هم بود مثل توافقات تجاری که آمریکا از آن خارج شد. بنابراین این امر سابقه‌دار است .

روحانی گفت : مردم ما در همین دقایق شاهد بودند تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کرد، رژیم صهیونیستی بود. همان رژیمی که دانشمندان هسته‌ای ایران را به شهادت رساند و روزی نیست در تاریخ سیاسی و زندگی، ظلم و جنایت علیه فلسطینی‌ها نداشته باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه از این لحظه توافق هسته‌ای بین ایران و پنج کشور است، گفت: از این لحظه پنج بعلاوه یک، "یک" را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر باشیم که پنج کشور بزرگ جهانی چگونه عمل خواهند کرد. من به وزارت خارجه دستور دادم در چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی چین و روسیه رایزنی و هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی افزود: اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که با همکاری ۵ کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست می آوریم، علی رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم های خود را برداریم.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را به اطلاع مردم می‌رسانم، گفت: تاکید می‌کنم، مردم ما باید هیچ گونه نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند.  ما از هفته‌ها پیش و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به تعهدات بین المللی و از جمله به برجام نخواهد بود. بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسائل اقتصادی خود اتخاذ کردیم.

رییس‌جمهور گفت: تصمیمی که نسبت به مسائل ارزی اتخاذ شد بر همین مبنا بود . ما با برجام بدون آمریکا روبه رو هستیم و مردم شاهد خواهندبود رشد اقتصادی ما ادامه خواهد یافت. آرامش و ثبات بازار ادامه می‌یابد. ارز مورد نیاز کشور را در شرایط آینده تامین خواهیم کرد. در کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم هیچ نگرانی نباید باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران از امشب مصمم‌تر از گذشته است، گفت: ملت ایران از امشب متحدتر از گذشته است؛ کار ترامپ جنگ روانی و فشار اقتصادی بود. نخواهیم گذاشت ترامپ در این مورد موفق شود ؛ تاریخ نشان خواهد داد، همان گونه که ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پیروز بوده در این ماجرا هم پیروز خواهد بود.

رییس‌جمهور با اشاره به دستوری که به سازمان انرزی اتمی داده است، گفت: در این دستور اقدامات بعدی در صورت نیاز ذکر شده است تا در صورت لازم غنی‌سازی صنعتی خود را بدون محدودیت آغاز کنیم.

روحانی با بیان اینکه تا ذکر این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم، گفت: با دوستان و متحدان و اعضایی که پای برجام را امضا کردند و وفادار خواهند بود رایزنی می‌کنیم. همه چیز وابسته به منافع ملی ما ست. اگر منافع ملت ما در برجام تامین باشد، روند ادامه میابد. اگر برجام بخواهد کاغذی باشد بدون اینکه منافع ملت ایران را تضمین کند، راه روشنی پیش روی خود داریم .

وی تاکید کرد: به مردم ایران اطمینان می‌دهم دولت از ماه‌ها پیش برای تمام شرایط برنامه لازم را آماده کرده و ما مشکل حادی پیش رو به هیچ عنوان نخواهیم داشت. از این مقطع تاریخی با اتحاد و هماهنگی و استقامت به خوبی عبور خواهیم کرد. مردم ما مشکلاتی در زندگی روزمره خود در هفته‌ها و سال‌ها و ماه‌های آینده احساس نخواهند کرد.

رییس‌جمهور ضمن ابراز تاسف برای مردم آمریکا که مردم بزرگی هستند، گفت: از اینکه مردم آمریکا گرفتار زمامدارانی شده اند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشتند متاسفم اما از طرفی خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است. بی تردید راهمان را ادامه می‌دهیم و به‌زودی در یک گفت و گوی مفصل با مردم عزیزمان صحبت خواهم کرد.

۲۳:۱۳/ برجام متعلق به جامعه جهانی است/ از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم

فدریکا موگزینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی سخنرانی دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای و اعلام خروج از این توافق و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران گفت: اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده برداشتن تحریم‌های هسته‌ای ایران نتایج مثبتی در روابط تجاری با ایران داشته و برای مردم ایران نیز نتایج مثبت قابل توجهی داشته است.

او با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا متعهد است که این وضعیت ادامه داشته باشد، گفت:  من از اعمال تحریم‌های جدید نگرانم. ما با همکارانمان برای بررسی تحریم‌های جدید همکاری خواهیم کرد. اتحادیه  اروپا بر اساس منافع خود و سرمایه‌گذاری‌هایی که در ایران داشته عمل خواهد کرد. 

موگرینی با بیان اینکه توافق هسته‌ای نتیجه ۱۲ سال دیپلماسی بوده است، گفت: این توافق متعلق به همه جامعه جهانی است. این توافق جواب داده و به هدف خودش رسیده است. ما مصمم هستیم که از توافق هسته ای حمایت کنیم.

وی گفت: از همه می‌خواهیم سهم خود را اجرا کنند و این برای امنیت جمعی ماست. 

موگرینی پیامی خطاب به مقام‌های ایران داد و گفت: اجازه ندهید هیچ کس این توافق را از بین ببرد. این از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماسی است. ما این توافق را با هم ساختیم؛ این توافق نشان می‌دهد وقتی راه حل ممکن باشد، از  طریق مذاکره و اراده محقق می‌شود؛ حتی اگر منافع متفاوت باشد.

او افزود: احترام زبان جهان‌شمول است. توافق هسته ای متعلق به همه ماست. به تعهدات خود پایبند باشید، همان طور که ما به تعهداتمان پایبند خواهیم بود. ما در کنار شما و بقیه جامعه بین‌الملل از توافق هسته ای دفاع میکنیم.

۲۳:۱۱/ نخستین توییت پسر ترامپ دقایقی پس از خروج از برجام

«دونالد ترامپ جونیور» پسر رییس‌جمهوری آمریکا پس از اعلام تصمیم پدرش برای خارج شدن از برجام، در توییتر بار دیگر این خبر را اعلام کرده و گفت که «دونالد ترامپ» همواره به قول‌هایی که داده عمل می‌کند.

ترامپ جونیور نوشت: «و ما خارج شدیم. یک وعده دیگر برآورده شد.»

وی از پدرش نقل کرد: «وقتی من قولی می‌دهم، به آن عمل می‌کنم»

۲۳:۰۹/ ابراز خرسندی نتانیاهو از تصمیم ترامپ درباره برجام

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مدعی شد: این توافق راه را برای دستیابی به ذخایر بزرگ سلاح برای ایران هموار می‌کند.

 وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفت: رفع تحریم‌های علیه ایران فجایعی را به بار آورد. بعد از توافق دیدیم تجاوز ایران بیشتر شده و در عراق، لبنان، افغانستان و سوریه حضور دارد و سعی می‌کند تاسیسات نظامی  در سوریه ایجاد کند و به اسرائیل حمله کند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: ایران موشک بالستیک می‌سازد تا به دنیا حمله کند و تلاش برای تولید مخفی سلاح هسته‌ای دارد. اگر توافق دست نخورد، فاجعه به بار می‌آورد.

 نتانیاهو در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام گفت: ترامپ حرکت تاریخی انجام داد از حرکت جسورانه ترامپ در قبال خروج از توافق هسته‌ای تشکر می‌کنیم .

۲۲:۵۳/ برجام توافقی «وحشتناک» و «یکطرفه» بود/ از توافق هسته‌ای خارج می‌شویم

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان این ادعا که ایران کشور پیشتاز حامی ترویسم در جهان است، مدعی شد: ایران مشغول صادر کردن سلاح‌های خطرناک برای  اختلاف‌افکنی در منطقه است.

وی در ادامه از برجام به عنوان توافقی «وحشتناک» و «یکطرفه» یاد کرد.

ترامپ مدعی شد که برجام هرگز صلح را به دنبال نداشته و نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که آمریکا از برجام خواهد شد و بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهیم کرد.

ترامپ با تکرار ادعاهای ایالات متحده علیه ایران گفت: اقدام‌های ایران تاکنون خطرناک بوده اما از همه خطرناک‌تر، تلاش آنها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های سابق آمریکا وارد مذاکره با ایران شدند و به توافقی رسیدند، مدعی شد: بر روی کاغذ این  توافق قرار بود از آمریکا و متحدانش در برابر جنون هسته‌ای ایران محافظت کند. توافق هسته به ایران کمک کرد، این توافق به غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران کمک کرد و روند رسیدن آنها به  سلاح هسته‌ای را تسریع کرد.

ترامپ با بیان اینکه این توافق باعث برداشته شدن ممنوعیت‌ها علیه ایران شد، ادعا کرد: بخشی از این ممنوعیت‌ها شامل محدودیت اقدام‌ها در سوریه و یمن و نقاط دیگر جهان بود. در نقطه ای که آمریکا نهایت اهرم را در دست داشت، توافقی فاجعه‌بار شکل گرفت که باعث شد دست بالا به ایران داده شود. میلیاردها دلار به صورت نقدی به ایران داده شد که مایه شرمساری من به عنوان یک شهروند آمریکا است .

رییس جمهوری آمریکا مدعی شد: یک توافق هسته‌ای بهتر می‌توانست منعقد شود. توافق هسته‌ای ایران یک افسانه را پروش داد؛ اینکه ایران می‌تواند دنبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برود.

او با تکرار ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد توقف برنامه هسته‌ای ایران دروغ بوده است. هفته گذشته اسرائیل اسنادی نشان داد که نشان می‌دهد ایران دنبال سلاح هسته ای است. این توافق بدی بود که نباید منعقد می‌شد. این توافق باعث صلح و آرامش نشد و نخواهد شد.

ترامپ در ادامه ادعاهای خود گفت: در طول این سال‌ها بودجه نظامی ایران ۴۰ درصد افزایش یافته است. ایران موشک‌هایی تولید کرده که بتواند سلاح هسته‌ای با آن شلیک کند و هرج و مرج را به منطقه صادر کند.‎

رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده ادامه داد: این توافق آنقدر بد مذاکره شده که حتی اگر ایران به آن عمل کند و پایبند باشد، قادر به ساخت بمب هسته‌ای در زمان کوتاهی است. این بخش غیرقابل قبولی از این توافق است و اگر این توافق باقی بماند، ما شاهد یک مسابقه تسلیحاتی برای ساخت بمب هسته‌ای در منطقه خواهیم بود.

ترامپ با طرح این ادعای بی‌اساس که آنچه مزید بر علت شده، این است که سازوکارهای لازم در بخش بازرسی مدنظر قرار نگرفته تا جرزنی‌های ایران را شناسایی کند و حتی بازرسان آژانس نمی‌توانند از بسیاری از اماکن بازدید کنند، اظهارداشت: این توافق حتی موجب نشده تا ایران از بلندپروازی‌هایش دست بردارد و حتی نتوانسته موجب جلوگیری از ساخت موشک‌های بالستیکی شود؛ موشک‌هایی که کلاهک‌های اتمی ایران در آن قرار می‌گیرند.

وی مدعی شد: بعد از توافق هسته‌ای، ایران بلندپروازی‌هایی انجام داده است. من در ماه اکتبر گفتم این توافق باید یا بازنگری شود یا آنکه باید به پایان برسد. در ماه ژانویه، این پیش‌شرط‌ها را تکرار کردم و به روشنی گفتم اگر این توافق درست نشود، آمریکا در این توافق باقی نخواهد ماند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به رایزنی‌های واشنگتن با دیگر کشورها تصریح کرد: در ماه‌های گذشته به صورت گسترده با متحدان‌مان در سراسر جهان حرف زده‌ایم؛ با فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین متحدان‌مان در خاورمیانه رایزنی کرده‌ایم و همگان در برابر خطر ایران در خاورمیانه و عزم جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران توافق داریم.

ترامپ افزود: ما نمی‌توانیم جلوی یک ساخت بمب هسته‌ای ایران را در چارچوب این توافق پوسیده بگیریم. این توافق در ذات خود ناقص است و اکر کاری نکنیم، می‌دانیم چه می‌شود.

وی با بیان اینکه از آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: ظرف چند دقیقه دیگر دستوری را می‌دهم که تحریم‌های هسته‌ای مجددا اعمال می‌شود. بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد و هر ملتی که به ایران کمک کند نیز تحریم خواهد شد. هیچ کسی نمی‌تواند آمریکا را به گروگان بگیرد و اجازه نمی‌دهیم شهرهای آمریکا در معرض تهدید قرار بگیرند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده با بیان اینکه ما کشوری نیستم که فقط شعار بدهد، تصریح کرد: آمریکا تهدید توخالی نمی‌کند و اگر وعده می‌دهم، آن را حفظ و اجرا خواهیم کرد.

ترامپ با بیان اینکه در زمانی که من با شما حرف می‌زنم وزیر امور خارجه‌ام در راه رفتن به کره شمالی برای تنظیم دیدار من با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی است، عنوان کرد: ما به کمک چین، کره جنوبی و چین به توافقی دست می‌یابیم تا به امنیت برسیم.

وی اضافه کرد: در حالی از توافق هسته‌ای خارج می‌شویم که با متحدان خود کار می‌کنیم تا به یک توافق جامع و پایدار برای رفع خطر ایران برسیم که از جمله آنها، توافقی در برای رفع خطر موشک‌های بالستیکی و گذاشتن یک سد در برابر اقدام‌های مخربانه ایران در خاورمیانه است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که تحریم‌ها علیه تهران اعمال می‌شود و اگر ایران به بلندپروازی‌های خود ادامه دهد بیشتر تحریم می‌شود.

ترامپ یادآور شد: مقام‌های ایران می‌گویند برای توافق جدید مذاکره نمی‌کنند. اشکال ندارد من هم بودم همین را می‌گفتم ولی آنها به سمت آن خواهند آمد و وقتی به سمت این مسئله بیایند، من آماده هستم.‎

۲۲:۴۳/ آغاز سخنرانی ترامپ

هم اکنون سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره تصمیم ایالات متحده درباره برجام آغاز شد. 

ترامپ در این سخنرانی بار دیگر ادعاهای بی‌اساس خود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را تکرار کرده است.

۲۲:۴۱/ خروج از برجام، پیش از مذاکرات با کره شمالی، حرکت اشتباهی است

«آدام شیف»، عضو دموکرات کنگره آمریکا از ایالت کالیفرنیا، به رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا هشدار داده که خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران، پیام اشتباهی را برای مذاکرات با کره شمالی ارسال می‌کند. 

وی در حساب توئیتری خود نوشت: «من از جامعه اطلاعاتی آمریکا خواستم که برآوردی درباره خروج احتمالی آمریکا برای کنگره تهیه کند. خروج از توافق هسته‌ای با ایران، بدون هیچ نقشه دوم، درواقع به این معنا است که نمی‌توان به حرف واشنگتن اعتماد کرد. خروج از برجام، پیش از مذاکرات با کره شمالی، حرکت اشتباهی است. »

۲۲:۲۵/ چرا ترامپ تصمیم‌گیری درباره برجام را جلو انداخت؟

 برخی مقام‌های کاخ سفید از این‌که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، در حساب توئیتری خود شامگاه سه‌شنبه را برای اعلام تصمیم خود مبنی بر ماندن یا خروج از برجام تعیین کرده غافلگیر شدند. ترامپ روز گذشته -دوشنبه- در حساب توئیتری خود اعلام کرد که شامگاه سه‌شنبه از تصمیم خود مبنی بر ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای با ایران پرده خواهد برداشت.

بسیاری از مشاوران ترامپ انتظار داشتند که او تا روز شنبه، ۱۲ می برای اعلام تصمیم خود صبر کند. یکی از مقام‌های ایالات متحده معتقد است که دلیل این اقدام غافلگیرانه ترامپ آن است که در روند انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس تاخیری پیش نیاید. تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس می‌تواند به تنش‌ها در خاورمیانه بیفزاید.    

۲۲:۱۶/ آمریکا از برجام خارج می‌شود

منابع رسمی در مصاحبه با «فاکس نیوز» خارج شدن آمریکا از برجام را تایید کردند.

پیش از این منابع نزدیک به رییس‌جمهوری آمریکا و همتای فرانسوی وی، از تصمیم نهایی «دونالد ترامپ» برای خارج شدن از برجام خبر داده بودند.

همچنین خبر‌هایی درباره گفت و گوی تلفنی «مایک پنس» معاون رییس‌جمهوری آمریکا با اعضای کنگره درباره تصمیم نهایی ترامپ، مبنی بر خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران، منتشر شده بود.

اکنون فاکس نیوز نیز به نقل از منابع نزدیک به دولت آمریکا، این اخبار را تایید کرده و اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.

۲۲:۰۹/ ترامپ در حال راه‌اندازی بحران هسته‌ای است/ خروج از برجام، خطرناک و غیرمسئولانه خواهد بود

«کلسی داونپورت» مدیر بخش سیاست‌ عدم گسترش سازمان بین‌المللی «Arms Control Now» تصمیم «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا برای خارج شدن از برجام را خطرناک و غیرمسئولانه خواند.

داونپورت در توییتر خود نوشت: «ترامپ با نقض برجام و خارج شدن از توافق با ایران، در حال راه‌اندازی بحران هسته‌ای است که جامعه بین‌المللی تحمل آن را ندارد. این اقدامی غیرمسئولانه و خطرناک است.»

۲۲:۰۵/ رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ درکی از برجام ندارد

«بن رودز» مشاور سیاست خارجی «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، گفت که اعمال تحریم بر ایران پنج سال زمان برد و رسیدن به توافق هسته‌ای دو سال طول کشید. چنانچه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، از برجام خارج شود، تمام این تلاش‌ها را بی‌آن‌که به‌راستی بداند این توافق چیست، نابود کرده است.

مشاور سیاست خارجی اوباما در توئیتر خود نوشت که ترامپ هیچ برنامه‌ای برای عواقب تصمیم مبنی بر خروج احتمالی از برجام ندارد و هیچ یک از متحدان اروپایی، چین و روسیه از این تصمیم حمایت نمی‌کنند.

۲۱:۴۹/ مایک پنس تصمیم ترامپ را به کنگره آمریکا منتقل کرد

«مایک پنس» معاون رییس‌جمهوری آمریکا با اعضای کنگره تماس گرفته و آنها را در جریان تصمیم «دونالد ترامپ» قرار داده است.

منابع رسمی در کنگره اعلام کردند که پنس پیش از سخنرانی ترامپ، با رهبران و تعدادی از اعضای کنگره تماس گرفته و آنها را در جریان تصمیم وی قرار داده است. 

معاون رییس‌جمهوری آمریکا قرار است با مراجعه به «ساختمان کنگره»، تصمیم ترامپ را برای نمایندگان آمریکایی تشریح کند.

برخی منابع به نقل از پنس اعلام کرده‌اند که ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفته است.

۲۱:۳۸/ بدبینی لندن نسبت به تصمیم ترامپ درباره برجام

پیش از آن‌که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از تصمیمش مبنی بر ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای خبر دهد، بریتانیا اعلام کرده که به‌شدت نسبت به این قضیه بدبین است. این خبر را یک سفیر ارشد بریتانیایی اعلام کرد.

ترامپ تا دقایقی دیگر اعلام خواهد کرد که آیا در توافق هسته‌ای خواهد ماند یا نه و یک مقام ارشد در ایالات متحده گفته که مشخص نیست که آیا تلاش متحدان اروپایی برای مجاب کردن رئیس‌جمهوری آمریکا برای ماندن در برجام موفق بوده است یا نه. 

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، گفت: «متاسفانه ما نسبت به تصمیم دونالد ترامپ به‌شدت بدبینیم. با این حال، باید صبر کرد و دید ترامپ امشب دقیقا چه خواهد گفت.»

رهبران اروپایی هشدار داده‌اند که خروج احتمالی ترامپ از برجام به اتحاد میان اروپا و ایالات متحده خدشه وارد خواهد کرد. 

۲۱:۳۴/ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفته است

یک مقام رسمی آمریکا اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم خود برای خروج از برجام را اتخاذ کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم دارد آمریکا را از برجام خارج کند.

 ۲۱:۲۸/ افزایش ۴.۴ درصدی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در آستانه اعلام تصمیم ترامپ

قیمت نفت خام پیش از اعلام تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر ماندن یا ترک توافق هسته‌ای دوباره بالا رفت.

قیمت نفت خام، پیش از اعلام ترامپ مبنی بر تصمیمش درباره توافق برجام ۴.۴ درصد افزایش یافت. این در حالی است که صبح سه‌شنبه قیمت نفت خام بشکه‌ای ۶۷ دلار و ۶۳ سنت بود. این افزایش قیمت پس از آن صورت گرفت که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که ترامپ به «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفته که ایالات متحده از توافق هسته‌ای بیرون خواهد آمد و دوباره بر ایران تحریم اعمال خواهد کرد. 

۲۱:۲۵/ گفت و گوی تلفنی رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا درباره برجام

رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار است پیش از اعلام تصمیم نهایی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا درباره برجام، تلفنی مذاکره کنند.

رویترز به نقل از یک منبع رسمی در «کاخ الیزه» این خبر را اعلام کرد.

این تماس تلفنی قرار بود ساعت ۱۷:۳۰ به وقت گرینویچ برقرار شود.

۲۱:۰۲/ حمایت اتحادیه اروپا از برجام پیش از سخنرانی ترامپ

اتحادیه اروپا امروز-سه‌شنبه- با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر حمایت خود از برجام را اعلام کرد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کرد که نمایندگان آلمان، فرانسه، بریتانیا و یکی از سران اتحادیه اروپا با «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بروکسل دیدار کرده و بار دیگر بر حمایت خود از برجام، تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «بریتانیا، آلمان، فرانسه و یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با عباس عراقچی دیدار کرده و از این فرصت برای بیان مجدد حمایت خود از ادامه اجرای کامل مفاد توافق هسته‌ای توسط تمامی طرف‌ها، استفاده کردند.»

۲۱:۰۱/ ترامپ درباره خروج از برجام حرفی به ماکرون نزده است

دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه برخی گزارش‌ها مبنی بر این‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با وی اعلام کرده است از برجام خارج خواهد شد را تکذیب کرد.

پیش از این، روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از یکی از افرادی که در جریان محتوای گفت و گوی تلفنی ترامپ و ماکرون قرار داشت، اعلام کرد ترامپ به ماکرون گفته که از برجام خارج می‌شود.

۲۰:۱۸/ ترامپ به ماکرون گفت که آمریکا از برجام خارج می‌شود

«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا طی تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود «امانوئل ماکرون»، تصمیم نهایی خود درباره برجام را اعلام کرده است.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از افرادی که در جریان محتوای گفت و گوی تلفنی ترامپ و ماکرون قرار داشت، اعلام کرد ترامپ به ماکرون گفته که از برجام خارج می‌شود.

این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده و تا اعلام تصمیم نهایی ترامپ در سخرانی امروز در کاخ‌سفید، شایعات زیادی در این رابطه منتشر می‌شود.

۱۹:۴۵/ عراقچی: مواضع طرف‌‌های آمریکایی و اروپایی را تحت نظر داریم

در پی تشدید سیاست‌‌‌‌های دولت آمریکا علیه برجام و در آستانه اعلام تصمیم رئیس‌‌‌جمهور آن کشور درخصوص این توافق، نشست معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه ایران و سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به دعوت هلگا اشمید، دبیر سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا امروز در بروکسل برگزار شد.

در این نشست آخرین وضعیت برجام در سایه مواضع اخیر ایالات متحده بررسی شده و طرف‌‌‌های اروپایی یک بار دیگر بر حمایت خود از برجام و آمادگی برای ادامه برجام بدون آمریکا تاکید کردند. 

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست ضمن تکرار مواضع اصولی کشورمان و تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای هر گونه وضعیتی آمادگی کامل داشته و واکنش‌‌‌های مناسب را طراحی کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دقت مواضع طرف‌‌های آمریکایی و اروپایی را تحت نظر داشته و تنها بر اساس مصالح کشور و منطبق با حقوق حقه مردم ایران تصمیم مقتضی را در واکنش به اقدامات آمریکا اتخاذ خواهد کرد. 

لازم به توضیح است در ادامه مشورت‌‌‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران با طرف‌‌های دیگر در برجام، روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه وارد تهران شده و با عراقچی به رایزنی خواهد پرداخت.

۱۹:۲۰/ آخرین مشورت ترامپ با ماکرون پیش از تصمیم‌گیری درباره برجام

 «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا پیش از اعلام تصمیم نهایی خود درباره برجام، با «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری فرانسه مذاکره کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز گذشته-دوشنبه- اعلام کرد که امروز ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت واشنگتن دی‌سی، از تریبون کاخ‌سفید تصمیم نهایی خود درباره توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ را اعلام می‌کند.

کاخ‌سفید پیشتر اعلام کرده بود که ترامپ ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی-۲ بعد از ظهر به وقت پاریس- با ماکرون تلفنی گفت و گو خواهد کرد.

ماکرون یکی از رهبران اروپایی بود که برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام، تلاش کرده و به آمریکا سفر کرد.

دفتر ماکرون با انتشار بیانیه‌ای،‌ از گفت و گوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و فرانسه خبر داده و اضافه کرد که محتوای گفت و گو‌های ترامپ و ماکرون، ثبات و امنیت خاورمیانه بوده است. در این بیانیه اشاره‌ای به برجام نشده است.

۱۸:۱۸ / ترامپ امروز مجوز بازگشت تحریم‌های علیه ایران را صادر می‌کند

خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دولتی آمریکا و یک منبع نزدیک به کاخ‌سفید، مدعی شد «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی امروز-سه‌شنبه- خود مجوز بازگشت تحریم‌های علیه ایران را صادر می‌کند.

این منابع اضافه کردند که این اولین قدم از روند خارج شدن آمریکا از برجام خواهد بود.

سی‌ان‌ان ادامه داد در صورت تصویب تحریم‌ها علیه ایران، این تحریم‌ها برای عملی شدن به چندین ماه زمان نیاز دارند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز