خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد:

برای هر اقدام آمریکا آمادگی داریم/ روسیاهی آمریکا در صورت خروج از برجام در تاریخ ثبت خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۴۹۲

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند شرایط کشور را بحرانی و نگران کننده ترسیم کنند، گفت: امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور به همراه عوامل داخلی خود که در طول ۴۰ سال به دنبال بر اندازی نظام بوده، با جریان مخالف دولت هماهنگ شده است و تلاش می‌کنند شرایط کشور را به گونه‌ای ترسیم کنند که به مردم القاء شود کشور دولت ندارد و حس بی دولتی در جامعه تقویت شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران که با رویکرد اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دانش بنیان و تغییر اقلیم در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان ملت ایران می دانند زمانی می توان زیر پای یک کشور و یک ملت را خالی کرد که مردم احساس کنند دولت ندارند و نسبت به مشکلات کشور تصمیم گیری و برنامه ریزی نمی شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز کشور بیش از آنکه با مشکلات روبرو باشد با بزرگنمایی مشکلات روبرو است،‌تصریح کرد: بزرگنمایی مشکلات در ایران به دستور کار کسانی تبدیل شده که می خواهند در این دوره خاص به ایران لطمه بزنند و این افراد کسانی هستند که از حاکمیت قانون و اقتدار دولت نگرانند و به دنبال تقویت حس بی دولتی در جامعه هستند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشور مقتدری نیست که در دوره و مقطعی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی روبرو نبوده باشد، افزود: آمریکا، اروپا و کشورهای شرق آسیا همگی در مقطعی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بزرگی مواجه بوده اند اما این مشکلات هیچ گاه یک جامعه و یک ملت را متزلزل نمی کند و از هم فرو نمی پاشاند. آن هم کشور و ملت بزرگی مانند ایران که از طوفان های بزرگی در دوران حیات خود عبور کرده و از حوادث مختلف سربلند بیرون آمده است.

جهانگیری ادامه داد: آنچه موجب متزلزل شدن یک کشور می شود، تخریب و تضعیف سرمایه های اجتماعی و آسیب زدن به امید مردم نسبت به آینده و گسترش سوء ظن، سوء تفاهم، کینه و نفرت در درون جامعه است و این عوامل است که می تواند آینده یک کشور را به خطر بیندازد.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از برگزار کنندگان کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران، خاطر نشان کرد: در این مراسم سه نهاد مختلف حضور دارند که با همکاری یکدیگر می توانند روند پیشرفت کشور را سرعت بخشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از این نهادها دانشگاه است، اظهار داشت: دانشگاه بعنوان مغز متفکر است که مسئولیت اصلی توسعه علم و فناوری و تربیت مدیران کشور و نیروی انسانی متخصص را برعهده دارد و نهادی است که یک پای ثابت همه اتفاقات مهم در کشور است.

جهانگیری از نهادهای علمی، تخصصی و مدنی بعنوان پایه دوم توسعه یاد کرد و گفت: این نهادها نیز با هدف همفکری و کمک به پیشرفت کشور فعالیت می کنند و نهادهای مدنی پای ثابت هر اقدام توسعه ای در کشور هستند.

معاون اول رییس جمهور از دستگاه های اجرایی و دولت بعنوان سومین نهاد موثر در توسعه کشور یاد کرد و گفت: در همه کشورها، دولت ها نقشی جدی در پیشرفت و توسعه ایفا می کنند و گاهی ممکن است بدلیل نقش پر رنگی که دولت ایران در برنامه ریزی و سیاست گذاری های کشور دارد این تصور ایجاد شود که دولت همه کاره توسعه بوده و دیگران فاقد مسئولیت هستند.

وی ادامه داد: پر رنگ بودن نقش دولت گاهی این تفکر را بوجود می آورد که همه چیز را باید از دولت خواست و کشورهایی که چنین تفکری دارند از مسیر توسعه عقب می مانند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه این سه نهاد پایه اصلی توسعه در کشور هستند و باید با کمک یکدیگر به چالش های پیش روی کشور بپردازند، خاطر نشان کرد: گفتگو مهمترین راه حل مشکلات کشور است و امیدوارم نتایج این کنفرانس به پیدایش راهکارهای موثر برای حل مسائل اقتصاد کشاورزی ایران منجر شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: کشور امروز بیش از هر زمان دیگری برای حل مسائل اصلی به گفتگو نیاز دارد و باید در گفتگوهایمان افق های تازه ای باز کنیم و برای حل مسائل آنی و روزمره و نیز مسائل آتی و بلند مدت با یکدیگر به گفتگو بپردازیم.

وی ادامه داد: باید با یکدیگر همراهی و همفکری کنیم و به راه حل های موثر دست یابیم و این باید ها،‌ بایدهایی دلسوزانه و بر گرفته از ضرورت های کشور از زبان کسی است که در جریان مسائل و مشکلات کشور قرار دارد.

جهانگیری با بیان اینکه مسائل امروز کشور مسائلی ساده و تک بعدی نیست، افزود: برخی مسائل به دلیل مزمن شدن از حالت ساده به حالت مرکب و پیچیده تبدیل شده است و نمی توان برای حل یک مسئله فقط به راهکارهای تخصصی و فنی همان حوزه بسنده کرد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: مسائل امروز کشور مسائلی چند وجهی و در این میان برجسته ترین مسائل، مسائل سیاسی هستند.

وی افزود: باید فهم درستی از مسائل پیچیده کشور پیدا کنیم و برای حل این مسائل بیندیشیم و به راهکارهای مشترک دست یابیم که در این مسیر ابعاد سیاسی بیش از بقیه دارای اهمیت است و خود را نشان خواهد داد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید بر سر مسائل مشترک تفاهم کنیم و بر اولویت های اصلی کشور اتفاق نظر داشته باشیم، تصریح کرد: باید فهرستی از مسائل اصلی پیش روی کشور تهیه کرده و همه به صورت مشترک به این مشکلات بپردازیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: از نظر دولت فهرست مشکلات در بخش اقتصادی فهرستی بلند بالا است که بیکاری، مشکلات سرمایه گذاری، وضعیت معیشتی مردم، فقر بخشی از جامعه از مهمترین مشکلات اقتصادی و مسائل زیست محیطی، آب، آسیب های اجتماعی و تهدیدات جدید منطقه ای و بین المللی نیز از مهمترین مشکلات اجتماعی و سیاسی کشور هستند.

وی افزود: حل این مشکلات صرفاً یک راه تخصصی و فنی ندارد و بدون تفاهم، گفتگو، انسجام و راه حل های مورد اتفاق همه بخش ها نمی توان در صدد رفع این مسائل بود.

جهانگیری تصریح کرد: بدون تفاهم میان قوای تاثیر گذار کشور، جریانات مختلف سیاسی و افراد موثر نمی توان راه حل های مناسب برای چالش های کشور پیدا کرد و در صورتی می توانیم به حل مشکلات امیدوار باشیم که با تفاهم به این مسائل بپردازیم.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: اینکه می گوییم ابعاد سیاسی در مسیر حل مشکلات از بقیه مهمتر است و از سیاست سخن به میان می آوریم به معنای مصطلح امروزی یعنی جریانات سیاسی نیست بلکه منظور از سیاست یعنی اطمینان بخشی به جامعه و کشور که قادر هستیم همه با هم مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: سیاست به معنای آنکه افق های جدیدی برای مقابله با چالش های پیش روی جامعه باز کنیم و همه با هم بتوانیم برای امید بیشتر مردم به آینده کشور و نظام حرکت کنیم زیرا با جامعه ای که مایوس و نسبت به آینده نگران باشد نمی توان بر چالش ها غلبه کرد.

جهانگیری با اشاره به تلاش عده ای که به دنبال ایجاد نگرانی و ترسیم وضعیت نامناسب اقتصادی و سیاسی در جامعه هستند، گفت: اینکه عده ای تلاش کنند شرایط کشور را بحرانی و نگران کننده نشان دهند به اقتصاد، سیاست و جامعه آسیب می زند و هزینه اداره کشور و حل مشکلات را بالا می برد.

معاون اول رییس جمهور افزود: فقط برخی کشورها هستند که بخاطر رقابت های ناصحیح سعی می کنند مسائل کوچک خود را بزرگ و غیر قابل حل نشان دهند تا مردم نسبت به آینده مضطرب شوند و احساس کنند که مسائل قابل حل نیست.

وی ادامه داد: براساس دانش خود می گویم که ایران کشوری بزرگ است که فرصت های فراوانی در اختیار دارد و قادر است همه مسائل خود را حل و فصل کند و ما باید برای عبور از چالش های پیش رو با وحدت،‌انسجام و گفتگو به دنبال راه حل باشیم به گونه ای که مشارکت همه ذینفعان در آن وجود داشته باشد.

جهانگیری افزود: کشور با فرصت های متعددی که در اختیار دارد قادر است مسائل پیش رو را حل و فصل کند و گویای این واقعیت، عملکرد چند سال اخیر دولت در همه بخش ها است که نشان دادیم توانمندی کشور برای حل مسائل زیاد است. وقتی دولت کار خود را آغاز کرد قدرت های بزرگ بین المللی فضایی علیه ایران درست کردند که یک ایرانی به سختی می توانست در خارج از کشور به ایرانی بودن خود افتخار کند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در زمان مذاکرات برجام در یکی از سخنرانی ها گفتم که قدرت های بزرگ کاری کرده بودند که برخی اتباع ایرانی با وجود برخورداری از گذرنامه خارجی به دلیل ایرانی بودن امکان گشایش حساب بانکی و فعالیت اقتصادی به صرف اینکه ایرانی هستند، نداشتند.

وی همچنین با اشاره به تحریم هایی که علیه صنعت نفت، نظام بانکی، صادرات و کارهای علمی کشور اعمال شده بود، خاطر نشان کرد: ما نشان دادیم که کشور قدرت دارد در پای میز مذاکره با منطق و گفتگو در برابر همه قدرت های بزرگ که در طرف دیگر میز مذاکره بودند از منطق و استدلال خود دفاع کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه برجام نشان دهنده قدرت و دیپلماسی ایران بود، تصریح کرد: امروز آمریکا می گوید که در جریان برجام سر ما کلاه رفته است. اگر ضریب هوشی آمریکائیها پایین بوده و سر آنها کلاه رفته، اروپایی ها نیز که در مذاکرات حضور داشتند، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد نیز در همان طرف میز در کنار آمریکا بودند.

معاون اول رییس جمهور افزود: ما در مذاکرات به توافقی دست پیدا کردیم که جزو افتخارات دیپلماسی دنیاست که یک کشور در حال توسعه در پای میز مذاکرات با قدرت های بزرگ دنیا به تفاهم برسد و تا کنون نیز نشان داده ایم که به توافقات و تعهدات خود پایبند بوده ایم اما امروز بزرگ ترین قدرت دنیا اعلام می کند که این توافق بین المللی را قبول ندارد و مدعی می شود که سر او کلاه رفته است. کشوری که این گونه رفتاری از خود نشان می دهد چگونه می تواند مدعی باشد که می خواهد برای حل مشکلات دنیا برنامه ارائه دهد. کسانی که پس از این بخواهند با چنین کشوری وارد مذاکره شوند باید خیلی ساده لوح باشند.

وی با بیان اینکه آمریکا هر اقدامی که نسبت به برجام انجام بدهد ما برای اداره کشور در هر شرایطی آماده هستیم و برنامه داریم و این یک شعار نیست بلکه برنامه ای دقیق تنظیم شده است اما برای آمریکائیها در صورت خروج از برجام روسیاهی در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

جهانگیری با اشاره به برخی دستاوردها و اقدامات دولت در حوزه اقتصادی، خاطر نشان کرد: در دوران تحریم تنها یک میلیون بشکه نفت صادرات داشتیم و در سال ۹۳ که حدوداً ۶ ماه از آغاز به کار دولت یازدهم سپری شده بود رشد منفی اقتصاد را به مثبت تبدیل کردیم و این در حالی است که عده ای تصور می کنند رشد مثبت اقتصادی به دلیل افزایش فروش نفت تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز است اما ما در همان زمان که تنها یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می شد موفق شدیم بعد از یک دوره رشد منفی اقتصادی، تورم را کاهش دهیم و رشد اقتصادی را مثبت کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت جهت گیری های توسعه کشور را در مسیر صحیح خود قرار داد و شاخص های اصلی اقتصاد تا این لحظه هیچکدام نگران کننده نیست و در سال ۹۶ رشد اقتصادی ۴.۵ درصد و تورم تک رقمی بود.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در بخش های مختلف اقتصادی کارهای بزرگ و کم سابقه در تاریخ کشور به انجام رسیده است، افزود: چند فاز پارس جنوبی در همین مدت تکمیل شد.

جهانگیری ادامه داد: در پایان دولت سید محمد خاتمی میزان برداشت ما از میدان گازی پارس جنوبی با کشور قطر برابر بود اما در سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید روی کار آمد قطر ۲ برابر ایران برداشت می کرد و امروز نیز با اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شد میزان برداشت ما کمی بیشتر از قطر است و این دستاورد جزو کارهای بزرگ و استثنایی است که فقط با مدیریت صحیح اتفاق می افتد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری دولت در بخش آب و خاک و شبکه آبیاری استان های غرب کشور، افزود: دولت چند سد را که عملیات اجرایی آن در زمان دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز شده بود تکمیل کرده و به بهره برداری رساند و یک تونل انتقال آب به طول ۴۵ کیلومتر نیز تکمیل شده و به زودی دشت های کرمانشاه و ایلام تحت آبیاری قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای احیاء اراضی استان خوزستان گفت: با این سرمایه گذاری ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان تسطیح شد و شبکه آبیاری در این اراضی ایجاد گردید و در دشت سیستان نیز ۴۶ هزار هکتار از اراضی با سیستم های مدرن آبیاری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تحت کشت قرار گرفت.

جهانگیری با اشاره به برنامه های دولت برای بخش کشاورزی، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، در طول شش دهه گذشته اهدافی در بخش کشاورزی همواره مدنظر بوده اند و امروز نیز دولت این اهداف را در دستور کار خود دارد که یکی از آنها افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی است و هدف دیگر ارتقاء امنیت غذایی است که همواره از دغدغه های مردم و دولت ها بوده و در مقطع فعلی بسیار تقویت شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به خودکفایی کشور در گندم، گفت: امسال نیازی به واردات شکر نیز نخواهد بود و اگر هم باشد میزان آن اندک است و در سایر محصولات زراعی نیز وضعیت مناسبی در کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت اقتصادی کردن محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: فعالیتی که اقتصادی نباشد نمی تواند ادامه یابد البته ممکن است گاهی هزینه هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد و نواقص موجود در زنجیره ارزش، تولید یک محصول را غیر اقتصادی جلوه دهد.

جهانگیری با اشاره به اینکه جمعیت ساکن روستاها هر روز کاهش پیدا می کند و میزان حاشیه نشینی افزایش می یابد، اظهار داشت: البته تلاش کرده ایم که زیرساخت های لازم نظیر برق، آب، راه و گاز در روستاها تکمیل شود و در دولت یازدهم تقریباً به ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستا گاز رسانی شده و میزان جمعیت روستایی بهره مند از نعمت گاز که در ابتدای دولت یازدهم ۵۵ درصد بود امروز در حدود ۸۵ درصد رسیده است.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: بخش کشاورزی کشور با برنامه هایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده آماده خیزشی بزرگ است و این نیازمند آن است که صاحب نظران این حوزه توجهی جدی به بخش کشاورزی داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه اقتصاد مقاومتی دارای ۵ رویکرد اصلی است، گفت: عدالت بنیانی یکی از این رویکردهاست که نماد واقعی آن در بخش کشاورزی است چرا که فعالیت های این بخش توسط ضعیف ترین اقشار جامعه انجام می شود.

جهانگیری گفت: درون زایی به معنای استفاده از همه ظرفیت های کشور و برون گرایی به معنای تعامل با دنیا نیز در بخش کشاورزی وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مردمی بودن و دانش بنیان بودن اقتصاد بعنوان دو رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: دانش بنیانی باید سهم زیادی در بخش کشاورزی داشته باشد و مراکز علمی و تحقیقاتی کشاورزی باید در مسیر توسعه کشاورزی کشور قدم بردارد و ما باید این موضوع را بررسی کنیم که با داشتن صدها مرکز تحقیقاتی در کشور آیا توانسته ایم بهترین بذر در محصولات مختلف را متناسب با اقلیم ایران تولید کنیم.

وی تصریح کرد: دولت دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و بالا بردن سهم دانش در محصولات را از مهمترین اولویت های خود می داند و حمایت های لازم را در این بخش انجام خواهد داد.

در این مراسم استاندار استان البرز، رییس انجمن اقتصاد کشاورزی و رییس دانشگاه تهران نیز در سخنانی به اهمیت اقتصاد دانش بنیان در بخش کشاورزی اشاره و برضرورت تقویت اقتصاد کشاورزی متناسب با اقلیم ایران تاکید کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز