خبرگزاری کار ایران

سفیر اتحادیه اروپا در رژیم صهیونیستی:

هیچ سندی دال بر نقض برجام توسط ایران وجود ندارد/ نتانیاهو در ارزیابی‌هایش تجدیدنظر کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۱۰۹

سفیر اتحادیه اروپا در اسرائیل گفت: علی رغم ارزیابی‌های بنیامین نتانیاهو در اظهاراتش درباره برجام که روز دوشنبه مطرح کرد، ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از «وای نت نیوز»، «امانوئل جیوفرت» سفیر اتحادیه اروپا در اسرائیل در گفت‌و‌گو با این رسانه گفت: علی‌رغم ارزیابی‌های بنیامین نتانیاهو در اظهاراتش درباره برجام که روز دوشنبه مطرح کرد، ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

وی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۰ گزارش از زمان اجرایی شدن برجام ارائه و در همه آن‌ها پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده است.

جیوفرت درباره اینکه اگر ادعاهای نتانیاهو درباره ایران درست باشد چطور می‌شود به این کشور اعتماد کرد، گفت: این توافق هرگز بر پایه اعتماد بسته نشده است و در وهله اول بر چارچوب خودش استوار است. من فکر می‌کنم باید درک کنیم که این سیستم بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس نظارت است.

وی تاکید کرد که مفاد برجام سیستم جامع نظارت بر ایران را ایجاد کرده تا از عدم اشاعه سلاح هسته‌ای اطمینان کسب شود. اگر نسبت به پایبندی ایران به برجام شکی وجود داشته باشد، مشروع است. اگر شواهدی دال بر عدم پایبندی ایران وجود دارد این شواهد باید توسط مکانیزم‌های موجود در اجرای برجام مورد تایید قرار بگیرد. این توافق بر اساس سیستم نظارت شدید استوار شده است.

جیوفرت این ادعا را که تنها اروپا این توافق را یک توافق بد نمی‌داند و اتهامات الیوت شیکد وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی را که گفته بود اروپا سرش را در برف کرده است را رد کرد و گفت: من نمی‌گویم که تنها اروپا می‌گوید این توافق کارساز بوده است. من از خیلی از افراد شنیده‌ام که می‌گویند توافق ایران عالی نبوه ولی ضمانت‌ها و مکانیزم‌هایی را بر اساس توافق جامعه بین‌المللی به همراه داشته است.

سفیر اتحادیه اروپا در اسرائیل گفت: ما و اسرائیل نقطه نظرات متفاوتی در این مورد داریم اما مهم است که همه طرف‌ها در این توافق بمانند. من فکر می‌کنم ما سرمان را در برف فرو نبرده‌ایم. ما حساسیت موضوع و منافع و نگرانی‌هایی که این موضوع برای اسرائیل ایجاد کرده است را می‌فهمیم و به نظر ما کاملا قابل درک است.

وی در پاسخ به این سوال که اروپا در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای چه خواهد کرد، گفت: صبور باشید. ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. من فکر می‌کنم که هنوز باید منتظر تصمیم باشیم و فکر می‌کنم گمانه‌زنی در این خصوص اشتباه است. اعمال مجدد تحریم‌ها، توافق هسته‌ای را تضعیف خواهد کرد.

به گفته سفیر اتحادیه اروپا در رژیم صهیونیستی، برجام، توافقی است که با سختی طی چندین سال درباره آن مذاکره شده و فراز و نشیب‌هایی داشته است

جیوفرت تاکید کرد که ما امروز مکانیزمی داریم که کار می‌کند و فکر می‌کنم دور انداختن آن اشتباه است. این توافق کارساز بوده و به همین دلیل حفظ آن ارزشمند است.

وی به نتانیاهو توصیه کرده که در ارزیابی‌هایش تجدید نظر کند و گفت: در حال حاضر ما به وضوح بار‌ها اعلام کردیم که فکر می‌کنیم این توافق کارساز بوده است. شاخص‌هایی که در روزهای گذشته مطرح شد باید مورد بازبینی و ارزیابی قرار بگیرد اما در حال حاضر هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه ایران به تعهداتش پایبند نیست دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز