خبرگزاری کار ایران

رضا نجفی مطرح کرد:

ایران ایمنی هسته‌ای را بسیار جدی گرفته است/ سوء‌استفاده برخی کشورها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۶۲۸

سفیر و نماینده دائم ایران ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان‌پی‌تی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق غیر قابل انکار کشورهای عضو دانست.

به گزارش ایلنا، در ادامه نشست دومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در ژنو در حال برگزاری است، رضا نجفی امروز در سخنرانی با عنوان دستور کار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: حق توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌‌‌آمیز و مشارکت کامل در تبادل تجهیزات، مواد و دانش هسته‌ای برای استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یکی از اهداف بنیادین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

وی افزود: ماده چهار معاهده ان‌پی‌تی برای تضمین اجرایی‌شدن این حق، اعضا را متعهد کرده که همه کشورها چنین تبادلاتی را تسهیل کنند. از این رو همه کشورهای عضو دارای فناوری پیشرفته هسته‌ای باید به‌طور کامل به تعهداتشان ذیل ماده چهار معاهده عمل کنند.

سفیر و نماینده ایران ضمن انتقاد از برخی کشورها در سوء‌استفاده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظام نظارتی آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها اظهار داشت: همان‌طور که در ماده چهار معاهده تصریح شده، هیچ‌یک از مفاد معاهده نباید به گونه‌ای تفسیر شود که کشورهای عضو را از حق غیرقابل انکارشان محروم کند. همچنین نظام پادمان‌های آژانس نباید به گونه‌ای اعمال شوند که مانع بهره‌مندی کامل کشورها از حقوق‌شان بر اساس معاهده شود.

نجفی از اینکه برخی کشورهای عضو تلاش می‌کنند بر پایه اهداف سیاسی محدودیت‌های خودسرانه‌ای را علیه دیگر اعضا اعمال کنند، به شدت ابراز نگرانی و تصریح کرد: کشورهای عضو در چهارچوب کنفرانس‌های بازنگری NPT توافق کرده‌اند در همه فعالیت‌هایی که برای توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای صورت می‌گیرد. اولویت باید به کشورهای غیر هسته‌ای عضو NPT داده شود اما در عمل شاهدیم کشورهایی که خارج از معاهده هستند و به تولید سلاح هسته‌ای پرداخته‌اند در همکاری‌های هسته‌‌ای در اولویت قرار می‌گیرند.

وی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت ایمنی در استفاده از فناوری هسته‌ای اعلام کرد که ایران ایمنی هسته‌ای را بسیار جدی گرفته و در این زمینه گام‌های مهمی برای ارتقای ایمنی در تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود برداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز