خبرگزاری کار ایران

کاشفی در گفت‌وگو با ایلنا:

رئیس‌جمهور مدیرانی را که با دولت همراهی نمی‌کنند، تغییر دهد

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۵۹۵

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتقاد رئیس‌جمهور نسبت به برخی از مدیران و برخی از وزرا گفت: اگر فردی در دولت به آن چه وعده و برنامه‌های رئیس‌جمهور عمل نمی‌کند باید شخص دیگری جایگزینش شود.

حسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره انتقاد رئیس‌جمهور به برخی از وزرا و مدیران ارشد دولتی گفت: با دو دیدگاه می‌توان به این موضوعات نگاه کرد، نخست آن که آقای روحانی برخورد صادقانه‌ای درخصوص این کاستی‌ها داشته و خودش هم قبول دارد که برخی از مدیرانش در سطوح مختلف آنطور که از آنها انتظار می‌رفت عمل نکرده‌اند و همت خود را بر همراهی،‌ همکاری در پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت و تحقق خواسته‌های مردم نگذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور برخورد شفاف و صادقانه دارد اهل پنهان کاری هم نیست که این امر را می‌توان مثبت تلقی کرد اما افکار عمومی این خواسته را از آقای روحانی دارد که به عنوان بالاترین مسئول اجرایی کشور افرادی که توانایی ندارند برکنار کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ممکن است این سوال پیش بیاید که مگر رئیس‌جمهور از این افرادی که امروز گله دارند ارزیابی قبلی نداشته است که آنان را انتخاب کرده، گفت: ممکن است رئیس‌جمهور فکر کرده باشد که این افراد از توانایی لازم برای اجرای برنامه برخوردار هستند و می‌توانند در پیشبرد برنامه‌ها به دولت کمک کنند اما حال می‌بینند که این افراد آنگونه که فکر می‌کرده نیستند، بنابراین باید نسبت به جایگزینی این اشخاص اقدام کند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد خدایی نکرده آقای رئیس‌جمهور باوجود آنکه برخورد شفاف و صادقانه داشته‌اند این مدیران که همراهی و هماهنگی لازم را با دولت ندارند نگه دارد درست نیست و با آن وعده‌هایی که به مردم در زمان انتخابات داده‌اند منافات دارد.

کاشفی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحثی که این روزها بیشتر باید به آن توجه کنیم امید در مردم است. رئیس‌جمهور وعده‌ها و شعارهایی را به مردم دادند که آنان نیز با شور،‌ نشاط و علاقه پای صندوق‌های رأی آمدند و انتظار دارند آقای روحانی به آن چه گفته عمل کند.

وی افزود: معتقدم باتوجه به صحبت‌هایی که مطرح شده است و کاملا هم معلوم است رئیس‌جمهور باید باتوجه به خواسته‌های مردم سریع تر اقدام کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور از دست‌های پشت پرده‌ای صحبت می‌کند،‌ آیا زمان آن نرسیده است که باتوجه به مطالبه عمومی آن‌ها را با مردم در میان بگذارد،‌ عنوان کرد: بحث شفاف‌سازی از جمله برنامه‌هایی بود که رئیس‌جمهور بارها بیان کردند،‌ مردم انتظار دارند اگر دست‌هایی در کار است که نمی‌گذارد رئیس‌جمهور به آن وعده‌ها و شعارهایی که داده است عمل کند با آنان درمیان بگذارد.

وی ادامه داد: مثلا همین مسئله مالی و ارزی که در کشور رخ داد آسیب‌هایی را به کشور وارد کرد رئیس‌جمهور باید از کسانی که از رانت‌هایی برخوردار هستند و مشکلاتی را برای کشور به وجود می‌آورند سخن بگویند نه این که این اشخاص خیالشان از همه جهات راحت باشد.

کاشفی خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان در جریان امر قرار بگیرند آنان از جایگاه برخودار هستند و می‌توانند با اجرایی کردن قانون مقابل چنین تخلف‌هایی را بگیرند.

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور بحث شفایت را مطرح کردند که بسیار هم درست است باید مشخص شود چه کسانی تخلف کرده‌اند،‌ با آنها برخورد شده است؟ تخلفات در چه حدی بوده است؟ مرجع قضایی به این موضوعات رسیدگی می‌کند یا خیر ؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مردم نشان داده‌اند که حاضر هستند سختی‌ها را به جان بخرند، که نمونه‌های بسیاری را ما در روزهای جنگ و انقلاب مشاهده کردیم و اینکه امروز یک عده از رانت استفاده کنند و مردم هزینه‌های آن را پرداخت کنند، درست نیست.

وی افزود: قرار نیست یک عده بیایند هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند و کسی هم کاری به کارشان نداشته باشد، رئیس‌جمهور امانتدار مردم است و باید امانتدار خوبی باشد و بر اساس قانون اساسی و صداقت باید با فساد برخورد کند.

کاشفی ادامه داد: برای مردم سوال پیش می‌آید چه کسانی فساد را در این کشور نهادینه کرده‌اند؟ بدون پاسخ ماندن این سوالات باعث ناامیدی مردم مخصوصا جوانان می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا عده‌ای به دنبال ناامید کردن مردم هستند و از این اتفاق چه سودی می‌برند، گفت: یک عده منافع خودشان را بر منافع ملی ارجح‌تر می‌دانند وقتی مشاهده می‌کنند جریان به سمت و سویی می‌رود که منافعشان در خطر می‌افتد دست به ناامید کردن مردم می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: برجام نمونه‌ای از واقعیت است،‌ عده‌ای با آن کاسبی می‌کردند؛ در دولت‌های نهم و دهم مشاهده کردیم عده‌ای می‌گفتند ما دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفتیم این که نشد حرف این کارها همش دلالی بود، این‌ها همان کاسبان تحریم بودند که می‌خواستند از شرایط نفع ببرند.

کاشفی ادامه داد: بد است که همه مسائل از طریق قانونی و مسیر درست حل شود؟ مشخص است که کاسبان تحریم از این مسیر شفاف و روشن ناراحت هستند، هر از گاهی موجی راه می‌اندازند که دولت ناتوان است.

وی خاطرنشان کرد: مشخص است که با جوسازی علیه دولتی که در بحث حقوق شهروندی،‌ مسائل روابط خارجی و رشد اقتصادی در حال انجام است تلاش‌هایی دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: معتقدم برای اینکه چنین جریان‌هایی نتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند دولت باید برخوردهای بسیار روشن و شفافی داشته باشد تا مردم احساس کنند که مسئولانشان دنبال توسعه و پیشرفت هستند و می‌خواهند راه پیشرفت و توسعه را باز کنند.

کاشفی در خصوص نشست سران سه قوه و حضور دیگر نهادها در این جلسات گفت: اعتقاد من این است که نه تنها سه قوا بلکه سایر نهادهای دیگر زمانی که محور گفت‌وگو منافع ملی است باید گرد هم آیند.

وی ادامه داد: بر طبق قانون اساسی باید افراد طبق اختیارات و وظایفشان به مسائل بپردازند، یعنی نخواهند خارج از آن کاری انجام دهند اما این طور هم نباشد که باب گفت‌وگو بسته شود ما باید کم کم این جریان را به وجود بیاوریم زمانی که بحث ما بر سر مسائل ملی است، باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم نه این که وقتی گروهی لب به سخن می‌گشاید گروهی مقابل آن جبهه بگیرد.

کاشفی تاکید کرد: همه ما نظام و انقلاب را قبول و دوست داریم و طبعا هم دلمان برایش می‌سوزد، پس چرا نتوانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و حرف بزنیم. قوای سه گانه، نهادهای موثر و تاثیرگذار، شخصیت‌ها و کسانی که موثر و تاثیرگذار هستند بستر را فراهم کنند تا یک گفت‌وگو با محوریت منافع ملی حول قانون اساسی شکل بگیرد.

وی در خاتمه تاکید کرد: کشور ما یک کشور با فرهنگ غنی است، همان‌طور که ما درباره گذشتگان قضاوت می‌کنیم آیندگان هم درباره ما و تصمیم‌هایی که می‌گیریم قضاوت می‌کنند این طور نباشد که تصمیمات امروز ما قضاوت‌های بدی درآینده برایمان به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز