خبرگزاری کار ایران

سخنان ۵ نماینده مجلس درباره بحران بازار ارز؛

از انتقاد نسبت به افزایش ۷۰ درصدی قیمت کالاها و بررسی تفحص از بحران اخیر تا درخواست محاکمه مسببان وضعیت فعلی

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۶۵۹

​پنج نماینده مجلس در اظهارنظر جداگانه‌ای به بیان انتقادات صریح و تند نسبت به عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا،  ۵ نفر از نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی بحران اخیر بازار ارز اختصاص داشت، پس از اظهارات رییس کل بانک مرکزی، رییس کمیسیون اقتصادی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین معاون مرکز پژوهش‌های مجلس، به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

بر این اساس، شهروز برزگر نماینده سلماس، حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل، محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان، حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب و روح‌الله بابایی‌صالح نماینده بویین‌زهرا در سخنان کوتاهی به تحلیل دلایل این تلاطم بازار پرداختند.

برزگر: پس از تلاطم بازار ارز، قیمت کالاها تا ۷۰ درصد افزایش داشت

شهروز برزگر در این رابطه اظهار داشت: پیش از پایان سال گذشته قانونی در مجلس تصویب شد که جلوی هرگونه گرانی ازجمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی گرفته شود. شاید گفته شود دولت از گرانی نرخ ارز خوشحال است؛ چون دولت از این دیدگاه به نرخ ارز به عنوان یک حالا نگاه می‌کند اما آیا این وضعیت به سود مردم است.

وی با اشاره به اینکه پس از تلاطم نرخ ارز، قیمت‌ها به بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: آیا بانک مرکزی از قیمت ارز خبر نداشت، آیا خبر ندارد قیمت همه کالاها بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود.

این نماینده مجلس رییس کل فعلی بانک مرکزی را مسبب بروز بحران موسسات مالی دانست و خطاب به سیف گفت: شما به موسسات مالی مجوز فعالیت دادید، مشکلات آنها کم نبود که این مشکلات نیز به وجود آمد. در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی باید به موسسات مالی پرداخت شود بنابراین برای مسئولان بانک مرکزی به وجود آمدن چنین شرایطی بسیار روشن بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بنابر اظهارات کارشناسان اقتصادی هزار هزار میلیارد تومان به سهم نقدینگی در کشور افزوده شده و متأسفانه بانک‌های تحت اداره بانک مرکزی سبب این مشکلات هستند ضمن اینکه نقش دولت و مجلس نیز در کاهش این مشکلات بسیار ناچیز است.

برزگر در پایان سخنانش گفت: همه می‌دانند قیمت عرضه ارز در کشور باید توسط بانک مرکزی صورت گیرد، آیا مسئولان این بانک خبر نداشتند که چه میزان ارز در کشور وجود دارد، متأسفانه پدیده تحت عنوان پس‌انداز عرضه مشکلات اینچنین را به وجود آورد، با این گرانی آیا کارگران و کارمندان می‌توانند زندگی کنند.

دهمرده:دولت مشکلات بازار ارز را حل کند

حبیب‌الله دهمرده دیگر نماینده مجلس نیز در این رابطه اعلام کرد: ناامیدی سم مهلکی برای جامعه بوده و در محیط آرام استعدادها شکوفا می‌شود. از زنده باد و مرده‌بادهای بی‌حاصل باید جلوگیری کرد و با وحدت کشور را بسازیم.

وی، رییس جمهوری را خطاب قرار داد و گفت: انتظار داشتیم در این شرایط بحرانی به مجلس می‌آمدید و در مورد مشکلات توضیح می‌دادید؛ شما گفتید نقد منصفانه را می‌پذیرم.

نماینده اصولگرای زابل، زهک و هیرمند در مجلس همچنین خطاب به معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: چرا به مجلس نیامدید و نسبت به مشکلات به وجود آمده پاسخ ندادید.

او ادامه داد: پس از چندماه که تمامی دلالان و مافیای ارز سوءاستفاده کردند این تصمیمات گرفته می‌شود. نوسانات نرخ ارز در تمام زمینه‌ها مانند اقتصاد مقاومتی، واردات و صادرات تأثیر می‌گذارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بار دیگر رییس جمهوری را خطاب قرار داد و گفت: چرا از اصل پیشگیری استفاده نکردید تا این مشکلات به وجود نیاید؛ مشکلات موسسات مالی و اعتباری را نباید فراموش کرد. شک نداریم که دشمنان خارجی علیه ما فعالیت می‌کنند اما عنصر اصلی مشکلات مسئولانی هستند که کارایی ندارند.

دهمرده در پایان سخنانش تصریح کرد: انتظار داریم دولت با وحدت مشکلات به وجود آمده را حل کند.

عثمانی: موتور اقتصاد کشور از کار افتاده است

محمدقسیم عثمانی نیز در ادامه این جلسه، در واکنش به اظهارات رییس بانک مرکزی و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درمورد التهاب بازار ارز اعلام کرد: دولت باید مشخص کند چرا زمانی که منابع ارزی بیش از مصارف ارزی است، نرخ ارز در بازار افزایش می‌یابد به خصوص باتوجه به اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم این موضوع و وضعیت پیش آمده باید شفاف شود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شخص آقای سیف یا کرباسیان مقصر وضعیت پیش آمده نیستند، متاسفانه بستر سرمایه‌گذاری در کشور بسته شده و کسی که منابع مالی دارد، بهترین سرمایه‌گذاری را کسب منابع ارزی می‌داند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین با بیان اینکه موتور اقتصاد کشور از کار افتاده است، یادآور شد: آسان‌ترین سرمایه‌گذاری در کشور که به تخصص، پرداخت مالیات، اخذ مجوز محیط زیست، مدیریت کارگران نیاز ندارد، سرمایه گذاری ارزی است، از این رو مردم به این بخش روی آورده لذا بسترهای سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود تا منابع مالی مسیر خود را درست پیدا کند.

وی تاکید کرد: ارز برای مردم بهترین محل سرمایه‌گذاری برای حفظ قدرت پول است، راهی که به صورت اتوماتیک به سمت آنها باز شده است؛ بنابر این مدیریت نرخ ارز باید در اولویت قرار گیرد زیرا توسعه کالای ایرانی نیز نیازمند کنترل نرخ ارز است.

عثمانی در پایان با بیان این‌که افزایش صادرات و جلوگیری از واردات به کنترل نرخ ارز وابسته است، ادامه داد: عدم کنترل نرخ ارز توسط دولت، حمایت از کالای ایرانی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

بابایی صالح: رییس بانک مرکزی در زمان طاغوت به‌خاطر التهابات این‌چنینی اعدام شد

روح‌الله بابایی صالح دیگر نماینده‌ای بود که در این جلسه به اظهارنظر پرداخت و در این رابطه گفت: آقای روحانی علی‌رغم شعارهای انتخاباتی خود که از مدیریت بی‌ثباتی قیمت ارز صحبت می‌کرده و یادآور می‌شدید که مانع تغییر ساعتی ارز خواهد شد، هم اکنون وضعیت بدتری را رقم زده است.

وی تصریح کرد: عدم ثبات قیمت ارز، سرمایه گذاری را با مشکل مواجه می کند لذا اعتماد به امینت در سرمایه گذاری نیز از بین می رود، حال آنکه در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم و ثبات نرخ ارز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نماینده اصولگرای بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در زمان طاغوت رییس بانک مرکزی به دلیل التهابات این‌چنینی اعدام شد، از این رو از قوه قضاییه خواهشمندیم دادگاه علنی برای محاکمه کسانی که در مشکلات اقتصادی کشور سهیم هستند، برگزار کند، همچنین آمار ورود و خروج ارز به کشور باید به طور شفاف اعلام شود.

بابایی صالح در انتهای سخنانش تصریح کرد: هم اکنون نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار اعلام شده، از این رو رئیس بانک مرکزی باید اعلام کند مابه التفاوت افزایش نرخ از ۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ تومان در کجا مصرف می شود./

فلاحت پیشه: قاچاقچیان یقه‌سفید صاحب رانت دولتی بیشترین سود را از این نوسانات بردند

حشمت الله فلاحت پیشه که به‌عنوان آخرین نماینده در این رابطه اظهارنظر می‌کرد، گفت: مشکلات اقتصادی به‌وجود آمده حتی تیم اقتصادی دولت را نیز له کرده است.

وی افزود: سال گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه بحث ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطرح شد و دولت قصد داشت گرانی را به دوش مردم بیاندازد که مجلس از این بحث جلوگیری کرد.

نماینده اصولگرای اسلام‌‌آباد غرب و دالاهو در مجلس با اشاره به اینکه دولت، قانون مجلس را نیز دور زد، افزود: شغلی را به کشور وارد کردند و سعی کردند گرانی را به دوش مردم تحمیل کنند که در نتیجه آن بخش از دولت‌مردان در این خصوص به نتیجه رسیده‌اند و بخش دیگر یعنی قاچاقچیان یقه سفید و دلالان صاحب رانت دولتی بیشترین سود را از این نوسانات نرخ ارز بردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: متاسفانه اولین خیانت صورت گرفته به شعار سال جاری بود. در این شرایط صنعت‌گران چگونه می‌توانند با نمونه خارجی رقابت کنند؛ چرا برخی می‌گویند یک صدا خارج شود، دولت باید به قانون بودجه خود اتکا کند و بعد به وظایف خود عمل کند.

این نماینده عضو اصولگرای مجلس در ادامه گفت: تا چه زمانی در خصوص مشکلات اقتصادی به دنبال آن هستیم که صحبت از دشمن کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصادی نالایقی مدیریت و رانت‌های اقتصادی وجود دارد، گفت: مجلس باید تحقیق و تفحص کند تا متوجه شود در فشار مالی تحمیل شده به مردم چه کسانی صاحب سود و سرمایه شده و چه کسانی به دولت وصل بودند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه سال گذشته تحقیق و تفحص از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات وصول نشده بانک‌ها را در کمیسیون اقتصادی مطرح است، گفت: اجازه ندادند این تحقیق و تفحص انجام شود، با این مشکلی که در نرخ ارز به وجود آمد متاسفانه چه خیانت‌هایی که به زلزله‌زدگان صورت نگرفت!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز