خبرگزاری کار ایران

ادعای گلف نیوز:

پروژه‌های آبی ایران و ترکیه منجر به خشک شدن عراق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۹۱۳

گلف نیوز به نقل از معاون وزیر منابع آبی عراق،مدعی شد: « اقدامات ایران برای عراق نگران‌کننده است. ایران سعی می‌کند مسیر رودخانه دجله را تغییر دهد. پروژه‌های آبی ایران و ترکیه منجر به خشک شدن عراق می‌شود.»

به گزارش ایلنا، «گلف‌نیوز» مدعی شد: «پروژه‌های سدسازی ایران و ترکیه منجر به خشک شدن تدریجی عراق خواهد شد.»

این رسانه عربی با بیان اینکه عراق سرزمین باستانی آشوریان و سومریان با منابع آبی فراوان بوده اما دیگر نیست، مدعی شد: « همسایگان عراق از جمله ایران به عنوان متحد این کشور برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارند که عراق را روز به روز خشک‌تر کرده است.»

این رسانه عربی به نقل از «فادل‌الزوبی» از سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) مدعی شد: «هیچ توافقی بین کشورها برای تشریک منابع آبی دو رودخانه فرات و دجله وجود ندارد. هر یک از کشورهای همسایه چه ترکیه چه ایران و سوریه جریان آبی که به عراق وارد می‌شود را بر اساس منافع و نیاز و شرایط خود بدون توجه به شرایط کنترل می‌کنند. در نهایت کشوری که هزینه‌های چنین برداشتی را پرداخت می‌کند، همیشه کشوری است که رودخانه به آن ختم می‌شود و در این پرونده عراق این کشور است.»

«گلف نیوز» به نقل از «مهدی راش»دمعاون وزیر منابع آبی عراق، مدعی شد: « اقدامات ایران برای عراق نگران‌کننده است. ایران سعی می‌کند مسیر رودخانه دجله را تغییر دهد. همه آنچه در حال حاضر به ما می‌رسد در  این صورت قطع خواهد شد.»

بر اساس برآوردها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از جریان سالانه دجله از ایران و از دو رودخانه سیروان و الوند نشات می‌گیرد اما به ادعای این رسانه پروژه‌های سدسازی که ایران روی رودخانه سیروان انجام داده بر آب دجله تاثیر گذاشته است. ایران تقریبا ۱۴ پروژه در مصدر رودخانه سیروان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز