خبرگزاری کار ایران

ادعای یک مامور سابق اف‌بی‌آی؛

روسیه در دوره اول اوباما به ایران تجهیزات و مشاوره هسته‌ای می‌داد

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۱۴۵

یک مامور سابق اف‌بی‌آی مدعی شده بر اساس مدارکی که به دست آورده روسیه مانع گزارش‌های بازرسی‌های بین‌المللی غیر علنی در برنامه هسته‌ای تهران می‌شده و تجهیزات و مواد و مشاوره در زمینه تاسیسات هسته‌ای به ایران ارائه می‌کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، یک مامور مخفی سابق اف‌بی‌آی مدعی شده مدارکی را در دوره چهار ساله اول باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به پلیس فدرال ارائه داده که نشان می‌دهد روسیه با برنامه هسته‌ای ایران همکاری داشته است.

بر اساس این گزارش، ویلیام داگلاس کمپبل مدعی شده بر اساس مدارکی که به دست آورده روسیه مانع گزارش‌های بازرسی‌های بین‌المللی غیر علنی در برنامه هسته‌ای تهران می‌شده و تجهیزات و مواد و مشاوره در زمینه تاسیسات هسته‌ای به ایران ارائه می‌کرده است.

این مامور سابق اف‌بی‌ای مدعی شده مدیران عامل شرکت‌های هسته‌ای روس به شدت نگران بودند که همکاری‌های مسکو با تهران با توجه به اینکه آنها میلیاردها دلار قرارداد سوخت هسته‌ای جدید با آمریکا داشتند، برای آنها دردسر ایجاد کند.

در این گزارش به نقل از این مامور سابق اف‌بی‌آی این ادعا مطرح شده که مسکو تجهیزات و خدمات هسته‌ای به ایران می‌داده و سران مسکو نگران بودند که این همکاری‌ها به استراتژی‌های آنها در آمریکا در صورتی که آمریکا متوجه رابطه بین مسکو و تهران شود، آسیب بزند.

در گزارش پایگاه خبری کنگره آمریکا گفته شده این مخبر اف‌بی‌آی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ به عنوان رابط در روس اتم (شرکت بزرگ هسته ای دولتی روسیه) به عنوان مشاور کار می‌کرد. او به اف‌بی‌آی کمک کرده تا بسیاری از مسئولان هسته‌ای روس و آمریکایی را  به جرم پولشویی و رشوه به زندان بیندازند.

کمپبل به نمایندگان کنگره گفته او نگران بوده که آمریکا به‌رغم گزارش‌هایی که درباره کمک‌های مسکو به ایران به آنها داده، تصمیم‌هایی به نفع تاسیسات هسته‌ای روسیه در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ اتخاذ کند و راه را برای مسکو به منظور خرید اورانیوم و انعقاد قرادادهای سوخت هسته‌ای چند میلیارد دلاری باز کند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۲ زمانی که ماموران اف‌بی‌آی از کمپبل خواستند که به مسئولان عالی‌رتبه هسته‌ای روس فشار بیاورد که اطلاعاتی در باره همکاری‌های‌شان با ایران به او بدهند، مورد ظن روس‌ها قرار گرفته و اخراج شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز