خبرگزاری کار ایران

خانیکی:

اصلاحات معدل انقلاب و محافظه‌کاری نیست/ تلاش اصلاح‌طلبان استفاد از ظرفیت‌های موجود در برابر بحران‌ها بوده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۰۳۰

استاد ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبایی با بیان اینکه تلاش اصلاح‌طلبان استفاد از ظرفیت‌های موجود در برابر بحران‌ها بوده است، گفت: راهبرد اصلاح‌طلبی در شرایط کنونی چیزی جز پرداختن به گفت‌وگوی ملی برای خروج از مشکلات و بحران‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، هادی خانیکی عصر امروز در همایش اصلاحات امتداد انقلاب که از سوی حزب اتحاد ملت ایران برگزار شد، گفت: نسل ما آن چیزی که رخ می‌داد را ساده‌تر از آن چیزی بود، می‌دید و راه‌حل آن را تک‌ساختی می‌دید و در نهایت، صورت مسئله ساده‌تر بود.

وی با بیان اینکه وقتی در زمان انقلاب تنها راه رهایی جنگ مسلحانه بود و دیگر راه‌هایی سیاسی نقد شده و به حاشیه رفت، اظهار داشت: در زمان انقلاب، برخی از انقلابیون تمایز خود با دیگران را پذیرش مبارزه مسلحانه می‌دانستند. اما امروز وقتی از انقلاب صحبت می‌شود، ساده‌نگری آن راه‌حل و نگرش‌ها را مشاهده می‌کنیم.

این استاد ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبایی با طرح این سوال که از کجا رسیدیم و اصلاحات رسیده آیا آنتی تز انقلاب است؟ اظهار داشت: اصلاحات معدل انقلاب و محافظه‌کاری نیست. تبار اصلاحات به زمانی برمی‌گردد که ایرانیان در زمان قاجار به پیشرفت‌های غرب مواجه و آگاه به عقب‌ماندگی می‌شوند.

خانیکی با بیان اینکه جنبش مشروطه ذیل یک رویکرد اصلاحی تعریف می‌شود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی هم ذیل جنبش‌های اصلاح‌طلبانه ملت ایران محسوب می‌شود. من بر این باور هستم، وقتی از ضرورت اصلاح‌طلبی حرف می‌زنیم فراتر از یک جریان سیاسی است. اصلاحات یک مفهوم عام است که حرکت مستمر، ریشه‌دار و آرام و تدریجی می‌دانم که در دو دهه گذشته وجهه‌ای ترقی‌خواهانه دارد.

وی افزود: اصلاحات بر آزادی، عدالت، استقلال و پیشرفت تاکید دارد و به اینها فرم می‌دهد و این فرم آن است که مسئله ایران را مبتنی بر ویژگی‌های جامعه ایرانی حل کند که از جمله آنها دینداری و دین‌باوری است و به همین خاطر می‌خواهد نسبتی میان دین و آزادی و دین و عدالت و نظایر آن پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جنبش اصلاحات نمی‌تواند مفاهیمی چون ملت، شهروند و حق و تکلیف را نادیده بگیرد، خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت معقتد نیستم اصلاح‌طلبان یعنی ما مردان نشان‌دار بلکه در بستر قابل فهم، ما جمعی بودیم که بر اثر سیاست‌های رسمی قبل از سال ۷۶ به حاشیه رفته بودیم و فکر می‌کردیم چه می‌توان کرد.

خانیکی ادامه داد: قبل از سال ۷۶، آقای خاتمی به خاطر اینکه سیاست‌های فرهنگی‌اش تحمل نشد از قدرت کنار رفته بود و در کتابخانه ملی فعال بود. ما نیز همینطور بودیم. با این حال به دنبال تدوین اندیشه‌ها و بیان نقدهایمان بودیم و قرار بود نشریه آئین منتشر شود. با این وجود، پس از آنکه مهندس موسوی کاندیداتوری ریاست جمهوری را نپذیرفت به دنبال آقای خاتمی رفتیم و ایشان هم قبول نمی‌کرد.یکی از استدلال‌هایی که خاتمی کاندیداتوری را پذیرفت این بود که ما می‌خواستیم حرف‌هایمان را در یک نشریه بزنیم ولی گفتیم این حرف‌ها را بجای بیان در نشریه آیین از تریبون انتخابات بیان می‌کنیم ولی دیدیم جامعه پذیرای اصلاحات بود و این حرف‌ها را پذیرفت.

وی با بیان اینکه حرف‌های ما در دوم خرداد ریشه در انقلاب داشت و به همین خاطر من اصلاحات را در برابر انقلاب ارزیابی نمی‌کنم، ابراز داشت: خوشبختانه بعد از دولت اصلاحات، در یک تامل و بازاندیشی بسیاری که صورت گرفت، تلاش شد مبانی و مفاهیم اصلاحات مدون شود.

این عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران اضافه کرد: در آن دوران ۱۲ مفهوم مدون شد که شامل اصلاحات و کرامت انسان، اصلاحات و دین، اصلاحات و قانون اساسی، اصلاحات و دموکراسی، اصلاحات و استقلال و تمامیت ارضی ایران، اصلاحات و عدالت، اصلاحات و آزادی، اصلاحات و توسعه، اصلاحات و اقتصاد پویا، اصلاحات و امینت، اصلاحات و منزلت جهانی و در نهایت، اصلاحات و اخلاق است.

خانیکی ادامه داد: الان که به این مفاهیم نگاه می‌کنیم باید بررسی شود که کدام از این مفاهیم نیازمند بازتعریف و بازنگری است. اینکه می‌گویند مبانی اصلاحات روشن شود و راهبردهایش روشن باشد و راهکارهایش از دل آن راهبردها مشخص شود ولی این مسائل مبتنی بر این است که مسئله امروز ایران چیست تا مفهوم، راهبرد و راهکار اصلاحات مشخص شود.

وی تاکید کرد: به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و... و در یک مطالعه تاریخی سخن من این است که هیچ راهکار و راهبردی مشخص‌تر از اصلاحات برای جامعه امروز ایران نیست.

خانیکی در پاسخ به این سوال که خروجی اصلاح‌طلبی چیست؟ گفت: من معنای سردرگمی برای اصلاحات را قبول ندارم. روش اصلاح‌طلبی به عنوان یک رویکرد، مشخص است. یک روش انقلابی و رادیکالیزم است و روش دیگر، رضایت به وضعیت موجود است. تلاش اصلاح‌طلبان این بوده و هست که از ظرفیت‌های موجود در برابر بحران‌ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه آیا این تلاش‌ها می‌تواند همه نارضایتی‌ها را رفع کند؟ اظهار داشت: پاسخ به این سوال منفی است و نمی‌توان گفت که این تلاش‌های ما، بتواند همه را راضی کند. من فضای رسانه‌ای شده امروز را فضای واقعی سیاست نمی‌دانم. امروز در فضای رسانه‌ای القا می‌شود اصلاح‌طلبی به پایان رسیده و اصلاح‌طلبان قادر به حل مشکلات ایران نیستند.

این استاد ارتباطات دانشگاه با بیان اینکه باید افق اصلاح‌طلبانه شده امروز را پیدا کنند، تصریح کرد: این افق گفت‌وگوی ملی با مشارکت همه است. کسی نمی‌تواند برای مشکلات ایران به تنهایی راه‌حلی ارائه دهد.

منصوری نیز در پاسخ به این سوال تصریح کرد: راهبرد اصلاح‌طلبی در شرایط کنونی چیزی جز پرداختن به گفت‌وگوی ملی برای خروج از مشکلات و بحران‌ها نیست. در این بافت، باید همه اجزا و عناصر برای یک حکمرانی خوب دیده شود. ما در شرایطی حضور داریم، به نظر می‌رسد میان نسبت اصلاح‌طلبان با ساختار قدرت و نسبت اصلاح‌طلبان با مشکلات کشور توازنی برقرار نیست و مشکل نیز همین است.

وی با بیان اینکه ما چون اصلاح‌طلبیم راهی جز شرکت در انتخابات نداریم، خاطرنشان کرد: پس از سه انتخابات، ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ به این رسیده‌ایم که باید در اصلاحات، اصلاحات صورت بگیرد و این گفتمان به‌روز شود یا اگر این گفتمان به فراموشی سپرده شده، آن را زنده کنیم.

قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران ابراز داشت: باید صداوسیما و عواملی که موجب مانع توسعه کشور می‌شود، مورد پرداخت ما قرار گیرد. من اعتقاد ندارم اصلاح‌طلبی محافظه‌کار شده است زیرا ممکن‌ترین راه موجود را انتخاب کردیم ولی امروز پس از گذشت سه انتخابات باید در مبانی اصلاح‌طلبی بازنگری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز