خبرگزاری کار ایران

صادقی در نشست «شفافیت و رسانه»:

افرادی که می‌خواهند در ایران فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی‌کنند/ موبایل انحصار صداوسیما را می‌شکند

کد خبر : ۵۸۸۰۱۶

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس گفت: در کشور ما افراد که می‌خواهند فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی‌کنند و برای همین ترجیح‌شان سکوت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمود صادقی در نشست «شفافیت و رسانه» که به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، گفت: سازمان شفافیت بین‌المللی سال ۲۰۰۰ درباره مبارزه با فساد گزارشی را منتشر کرد و قوه قانونگذاری انتخابی، قوه مجریه مستقل، قوه قضاییه مستقل، نهادهای نظارتی، رسانه‌ها، جامعه مدنی، جامعه جهانی و... را از عناصر مبارزه با فساد دانسته است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه رسانه برای مبارزه با فساد باید مستقل و آزاد باشد، اظهار داشت: براساس آن گزارش، این سوالات مطرح می‌شود آیین‌ها و قوانین مربوط به آزادی اطلاعات وجود دارد که رسانه‌ها اطلاعات لازم را به دست آورند؟ آیا قانون حفظ اسرار وجود دارد و چگونه آنها اجرا می‌شوند؟ آیا این قوانین به عنوان ابزار سانسور هستند یا محدود به مسائل خاصی هستند؟ آیا آزادی بیان تضمین شده و می‌توان اطلاعات مربوط به فساد را در کشور سانسور کرد؟

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس با اشاره به مالکیت رسانه‌ها تصریح کرد: ممکن است خود رسانه به ابزار فساد تبدیل شود و‌ با مفسدان دست‌شان باهم در یک کاسه باشد. از طرفی رسانه‌ها باید در مبارزه با فساد، روزنامه‌نگاری تحقیقی را دنبال کنند. از طرفی لازم است که قانون امنیت روزنامه‌نگاران را تضمین کند. آیا قانونی وجود دارد که روزنامه‌نگاران بتوانند منابع خود را افشا نکنند؟ در کشور ما افراد که می‌خواهند فساد را افشا کنند، احساس امنیت نمی‌کنند و برای همین ترجیح‌شان سکوت است.

صادقی ادامه داد: براساس آن گزارش، این مسئله مطرح می‌شود که آیا قوانین اخلاقی وجود دارد که رسانه‌ها ارزش‌ها و هنجارها را در مبارزه با فساد رعایت کنند.

وی با بیان اینکه دموکراسی بدون شرایطی برای بیان اطلاعات عمومی و دسترسی به اطلاعات مربوط حکومت کارایی ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در جوامع دموکراتیک باید به اطلاعات دسترسی داشته باشند و حق انتشار آن را بدهند.

این نماینده اطلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین موجود در کشور ابراز داشت: قانون اساسی نگاه حمایت‌گر به مطبوعات را دارد و در مقدمه می‌گوید رسانه‌های جمعی باید از اطلاعات برخودار باشند و در اشاعه فرهنگ‌های اسلامی فعال باشند. قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی را یک فرایند تکاملی می‌داند و رسانه‌ها از نقش موثری در این حرکت دینامیکی برخودار هستند و تکیه‌اش بر برخورد اندیشه‌های سالم متفاوت است و این مخالف با تک صدایی است.

صادقی اضافه کرد: قانون اساسی دولت را به موظف به بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی از طریق استفاده از رسانه‌ها می‌کند و مطبوعات را به نوعی ابزاری برای بالا بردن سطح‌ آگاهی‌های عمومی می‌گذارد. در اصل ۲۴ قانون اساسی، اصل بر آزادی رسانه‌ها گذاشته شده است. البته دو محدودیت هم گذاشته است اما اصل بر آزادی بیان است و قیود استثنا هستند. بر این اساس مشاهده می‌کنیم قانون اساسی به نقش رسانه‌ها توجه کرده است.

نماینده مردم تهران در بخش دوم سخنان خود، با بیان اینکه بزرگترین خبط ما در اقتصاد این بوده است که خواسته‌ایم از فقه اقتصاد در آوریم، عنوان کرد: در فقه قوانین داریم که در اقتصاد می‌تواند کارا باشد ولی آن فقه به تنهایی نمی‌تواند در اقتصاد کارایی داشته باشد. ما با حیله شرعی خواسته‌ایم از این عقود، اقتصاد بدون ربا و اقتصاد اسلامی را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: چهار دهه است مشاهده می‌کنیم نظام اقتصاد بدون ربا کارایی نداشته است ولی سود در نظام بانکی که آن ربوی می‌دانیم چهار درصد است ولی ما چهل درصد سود می‌گیریم و اسم آن را ربا نمی‌گذاریم و می‌گوییم سود است.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سخنان محسنیان‌راد یادآور شد: اگر بخواهیم با نگاه آقای محسنیان به انقلاب نگاه کنیم، زود دچار یاس می‌شود در حالی مقدمه قانون اساسی را بخوانیم متوجه می‌شویم انقلاب، حرکتی پویا است و نه ایستا. بجای نفی ساختارها و اصول‌، باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد هرچند که محدودیت‌ها بر ظرفیت‌ها غلبه پیدا کرد.

صادقی با اشاره به اصل ۲۳ و ۲۴ قانون اساسی عنوان کرد: من در مجلس گفتم نظارت استصوابی را قبول دارم چون می‌خواست مجلس مستقل باشد. اکنون که نمایندگان از این فیلتر رد شدند و می‌خواهند بر صداوسیما نظارت کنند، نظارت‌شان باید استصوابی باشد. من به دوستان نماینده که عضو هیات نظارت بر صداوسیما هستند گفتنم شما نظارت می‌کنید یا نظاره می‌کنید؟‌ چند روز قبل قرار بود من گفت‌وگوی زنده رادیویی داشته باشم ولی لغو شد. گفتم چرا لغو شد گفتند حراست گفته است. حراست در صداوسیما چه کاره است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با یبان اینکه در دوره فعلی انحصار صدا و سیما شکسته شده است، اظهارکرد: هر کسی موبایل به دست دارد، اخبار را بدست می‌آورد. این فضا انحصار صداوسیما را می‌شکند. دیدید که تلگرام دو روز فیلتر شد اما رجوع به آن کم نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز