خبرگزاری کار ایران

تحلیل یک رسانه هلندی:

سیاست‌های ضعیف خاورمیانه‌ای ترامپ، ایران را تقویت کرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۵۸۱

یک روزنامه هلندی تاکید کرد که حمایت‌های ادامه‌دار دولت آمریکا از دولت تجربه شده عربستان سعودی که امروز کمک‌های اطلاعاتی از اسرائیل هم دریافت می‌کند، موجب تقویت نقش ایران در این منطقه شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه هلندی «سنتینل سرویس» نقش غیراستراتژیک دولت ترامپ در خاورمیانه این روایت از وینستون چرچیل را به ذهن متبادر می‌کند که اگر ما منازعه‌ای میان گذشته و حال ایجاد کنیم در ‌‌نهایت آینده را از دست خواهیم داد.

در این گزارش گفته شده از ابتدا، رابطه میان دولت ترامپ و ایران با تردید‌هایی همراه شد. ترامپ با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مخالف بود و این توافق را افتضاح‌ترین توافق تاریخ آمریکا می‌دانست. در ماه آپریل ۲۰۱۷ دولت ترامپ ورود شهروندان ایرانی به آمریکا را ممنوع کرد.

بر اساس این گزارش، فقدان یک سیاست خاومیانه‌ای درست در دولت ترامپ به ویژه در مورد معضلات کلیدی می‌تواند ساده لوحی قلمداد شود. اما دولت ترامپ علی‌رغم نا‌امیدی بسیاری از متحدانش مجبور به ایجاد تغییراتی در دستور العمل‌هایش شده است. دولت آمریکا کم کم به این نتیجه رسیده که ایران واکنش عربستان را برانگیخته است. آن‌ها به جای دیپلماسی نقش مقابله‌ای با ایران را انتخاب کرده و این کار را با عدم تایید پایبندی ایران به برجام و تسلیح عربستان سعودی و متحدانش برای مداخله در منطقه انجام داده است. آن‌ها همچنین بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کردند اما به نظر می‌رسد هیچ یک از این کار‌ها به از بین بردن تهدیدهای علیه آمریکا درخاورمیانه منجر نشده است.

 این روزنامه هلندی نوشت: «دولت آمریکا از درک این واقعیت که دولت عراق امروز یکی از حامیان منطقه‌ای ایران است و این حمایت اخیرا بیش‌تر شده است عاجز است. حمایت‌های دولت آمریکا از حکومت تجربه‌شده و نامناسب عربستان سعودی که امروز کمک‌های اطلاعاتی از اسرائیل هم دریافت می‌کند، ادامه‌دار بوده است.»

«هلند سنتینل» در این گزارش به اتفاقاتی که در تابستان ۲۰۱۷ در قطر رخ داد اشاره کرد و نوشت: « این کشور کوچک غنی از نفت خاورمیانه که یکی از متحدان سنتی آمریکا هم بود بعد از محاصره اقتصادی و سیاسی توسط متحدان سابقش در خلیج فارس یعنی بلوک عربستان، همکاری‌هایش را با ایران تقویت کرد. ایران در پاسخ به این پیام عربستان در محاصره اقتصادی و سیاسی قطر، موفقیت بزرگی در سیاست خارجی‌اش در خاورمیانه کسب کرد. ایران با اتحاد بیشتر با روسیه و ترکیه و حمایت از حزب الله در سوریه و یمن موفقیت‌هایی کسب کرده است. »

براساس این گزارش، سیاست‌های ایران برای نفوذ در خاورمیانه را باید با سیاست‌های شکست خورده آمریکا و اسراییل و ائتلاف عربستان مقایسه کرد. علی‌رغم اعتراض‌های داخلی در ایران، این کشور در سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود موفق بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز