خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

انتظار اینکه دولت به تنهایی بار مسئولیت اجرای منشور حقوق شهروندی را داشته باشد، واقع‌بینانه‌ نیست

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۱۷۰

دستیار رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، نهاد سازی و نهادینه سازی در حوزه حقوق شهروندی را یک ضرورت خواند و تاکید کرد : انتظار اینکه دولت به تنهایی بتواند بار مسئولیت سنگین اجرای منشور و تحقق حقوق شهروندی و برداشتن چالش های فراروی آن را داشته باشد، انتظار واقع بینانه‌ای نیست.

به گزارش ایلنا، شهیندخت مولاوردی چهارشنبه شب در نشستی با جمعی از وکلای دادگستری اظهار داشت: در یکسال گذشته مرحله ابلاغ و اعلام  منشور حقوق شهروندی را پشت سر گذاشته ایم و انتظار این است که وارد مرحله اقدام و عمل شویم. در برنامه ملی اقدام ، باید سهم و وزن هر کدام از نقش‌آفرینان تعریف شود تا در یک فضای هم‌افزایی، تقسیم کار ملی انجام گرفته، دستگاه‌های مسئول و همکاران آن دستگاه‌ها تعیین شوند  و در نهایت در یک زمان‌بندی معقول، این برنامه‌ها را پیش‌ ببریم.

وی آزادی و برابری را از اصول اصلی منشور حقوق شهروندی دانست و گفت: این منشور  در حقیقت مجموع قوانینی است که در قانون اساسی و قوانین عادی و موضوعه ما وجود دارد و اکنون این قوانین که برگرفته از مطالبات انباشته شده ملت ایران است،  در قالب منشوری جمع آوری شده تا حقوق حقه تاریخی ملت و مسوولیت های مسوولان را یادآوری کند.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در واکنش به برخی اظهارات درباره عدم ضمانت اجرایی مفاد منشور گفت: در بحث منشورها و اعلامیه ها عمدتا ممکن است این تصور باشد که ضمانت اجرا ندارند اما این اسناد در توسعه حقوق و هنجارسازی بسیار نقش تعیین کننده دارند.

مولاوردی، آموزش و نهادینه کردن حقوق شهروندی را یکی از اولویت‌ها در این حوزه برشمرد و اظهار داشت: آموزش و نهادینه کردن حقوق شهروندی، به دنبال خود مطالبه گری و پرسشگری و نهایتا پاسخگویی حاکمان را که از اهداف عرضه و اعلام منشور است، ایجاد می کند و اینها در کنار یکدیگر می‌تواند از نقض نظام‌مند حقوق شهروندی پیشگیری کنند.

وی افزود: شکل‌گیری چنین فرایندی ممکن است آخر دوره دوازدهم باشد، یا یکسال یا سال‌های دیگر ولی مطمئن باشید که با ابلاغ و اعلام منشور، انتظارات بالا رفته و باید پاسخ لازم به انتظارات داده شود و همه باید با کمک هم بتوانیم در این مسیر با یک برنامه واقع‌بینانه و غیرانتزاعی گام‌های درستی را برای اجرای کامل منشور برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز