خبرگزاری کار ایران

حداد عادل:

اگر آمریکایی‌ها یک صدم پول جنگ‌ها را صرف رفاه کشورها می‌کردند، امروز محبوبیت داشتند

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۳۳۷

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امیدواریم چین در عین حال که به رشد اقتصادی خود ادامه می‌دهد یک الگوی متفاوتی نسبت با دنیای غرب به نمایش بگذارد، بیان کرد: ما به عنوان یک کشور کهن آسیایی پس از انقلاب نگاه متفاوتی نسبت به چین داشته‌ایم. احساس ما این است که می‌توانیم براساس الگوی مورد رضایت دوطرف روابط مستمر سازنده و مثبتی با چین داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، لی جون معاون بین‌الملل حزب کمونیست چین با اشاره دو سال پیش حدادعادل به چین گفت: در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ با یکدیگر دیدار کرده و از آن وقت همدیگر را می‌شناسیم. این سفر به دعوت دبیرخانه مجمع صورت گرفته تا مصوبات حزب کمونیست چین را به اطلاع مقامات ایران برسانم.

وی با بیان اینکه طی دیدارهایم در تهران احساس دوستی میان دو کشور کردم و متوجه شدم که ایران به توسعه چین توجه می‌کند، اظهار داشت: دو کشور فرهنگ مشارکت فراگیر دارند و تقویت روابط دو کشور به صلح جهانی و حل و فصل جهانی کمک کند.

این مقام چینی ادامه داد: تبادلات دو کشور در خصوص مسایل منطقه ای به نفع دو کشور است.

در ادامه غلامعلی حداد عادل با خوش آمد به این مقام چینی تصریح کرد: در سفری که دو سال پیش از طرف مجمع به چین داشتیم در فرصت ۱۰ روزه با چین بیشتر آشنا شدم و آن سفر خاطرات خوبی را در ذهن من بجای گذاشته است.

وی با تشکر از مهمان‌نوازی چین خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم میان مقامات چینی و ایرانی برنامه‌ای برای دیدار و تبادل نظر مستمر بوجود آمده که مثبت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سفر شما برای تشریح تصمیمات حزب کمونیست چین حتما برای مسئولان ایرانی مفید خواهد بود، ابراز داشت: خوشحالم چین به پیشتازی خود در همه جهات بویژه عرصه اقتصادی با آهنگ خوبی ادامه می‌دهد

حدادعادل اضافه کرد: دو سال قبل درباره راه جدید ابریشم زیاد حرف زدیم اطلاع یافتم آن طرح تا حدود زیادی اجرا شده و آن را یک نماد و شعار برای رویکرد جهانی چین در عرصه اقتصادی و بین المللی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه داشتن قدرت اقتصادی و نظامی مطلوب هر کشوری است، عنوان کرد: برخی قدرت‌ها مانند امریکا درصدد توسعه قدرت اقتصادی و نظامی خودشان هستند. مهمتر از قدرت اقتصادی و نظامی منطق و طرز تفکر کشورها و رفتارشان با دیگران است. بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی با پدیده استعمار روبرو هستند چه استعمار با شیوه کهن و چه استعمار به شکل نو. امریکا و برخی کشورهای اروپایی رشد خودشان را به قیمت نابودی دیگران می‌خواهند و دخالت‌هایشان در کشورهای دیگر یکطرفه و به نفع خودشان است و رفتارشان با کشورهای دیگر ارباب و برده است.

این نماینده ادوار مجلس افزود: انسان احساس می‌کند منطق انسانی و قابل درک در آن رفتارهای سیاسی وجود ندارد. در ۲۰ سال اخیر امریکایی‌ها چقدر پول صرف جنگیدن در افغانستان عراق و سوریه کردند و چقدر آدم کشتند و خسارت به این کشورها زدند. اگر یک صدم این پول صرف رفاه این کشورها می‌کردند چقدر محبوبیت پیدا می‌کردند.

حدادعادل با تاکید بر اینکه امیدواریم چین در عین حال که به رشد اقتصادی خود ادامه می‌دهد یک الگوی متفاوتی نسبت با دنیای غرب به نمایش بگذارد، بیان کرد: ما به عنوان یک کشور کهن آسیایی پس از انقلاب نگاه متفاوتی نسبت به چین داشته‌ایم. احساس ما این است که می‌توانیم براساس الگوی مورد رضایت دوطرف روابط مستمر سازنده و مثبتی با چین داشته باشیم.

وی افزود: با خردمندی که در رهبران امروز چین سراغ داریم امیدواریم چین در تحقق این الگو روز به روز موفقتر شود.

لی جون در ادمه این دیدار گفت: ایران و چین کشورهای باستانی هستند که از گذشته تا به امروز دوست یکدیگر بودند. این نخستین سفرم به تهران است. در دو روز گذشته من از وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایران و افزایش رشد ایران به ویژه در مبارزه با فقرزدایی و آموزش و پرورش مطلع شدم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم که هیاتی از مجمع به چین دعوت شوند تا درباره فقرزدایی و آموزش و پرورش و... رایزنی کنند.

معادن حزب کمونیست چین با بیان در نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست شی جینپینگ رییس جمهور چین الگویی را براساس رشد چین در چند دهه آینده ارائه کرد، اظهار داشت: براساس این الگو و طرح چین باید نقش مهمتری در عرصه جهانی ایفا کند. یکی از اصول کلیدی روابط جدید ما در عرصه سیاست خارجی احترام به دیگران است. اصل دیگر برابری و عدالت است یعنی کشورهای بزرگ نباید در مسایل داخلی کشورهای دیگر دخالت کنند. اصل دیگر راهبرد برد برد است.

لی جون افزود: جاده ابریشم ابتکاری برای ایجاد جامعه‌ای جدید و همکاری بین‌المللی است. تلاش می‌کنیم خدمت چین را در راستای توسعه جهانی قرار دهیم. خدمت چین یعنی احترام به آزادی و استقلال دیگر کشورها. چین هرگز به دنبال صادرات الگوی خود نیست و نمی‌خواهیم الگوی رشد دیگران را هم کپی کنیم.

وی شی یادآور شد: شی جین‌پینگ بارها گفته است جهان امروز به یک دهکده جهانی تبدیل شده و همه انسان‌ها در یک خانه زندگی می‌کنند. ایشان بارها گفتند چین سهم بیشتری برای حفظ صلح و ثبات جهانی و رشد و شکوفایی دیگران ایفا خواهد کرد

معاون حزب کمونیست با بیان اینکه در ۴ سال گذشته طرح یک جاده یک کمربند از یک طرح به چشم انداز تبدیل شده است و پروژه‌های بزرگی را در ایران و دیگر کشورهای آسیایی اجرایی خواهد کرد، تصریح کرد: تقویت همکاری‌ها در این باره به نفع همه کشورها است.

حدادعادل نیز در این باره خاطرنشان کرد: دو سال که به چین سفر کردم برای مقامات چینی این سوال پیش آمده بود که روابط ما با چین پس از برجام چگونه می‌شود؟ شاید تردید وجود داشت که برجام روابط دو کشور را دچار مشکل کند. در آن سفر من حامل این پیام از طرف جمهوری اسلامی بودم که برجام موجب سردی و سستی روابط مان با چین نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تصور می‌کنم پس از ۲۷ ماه از آن سفر، صحت آن سخن و تصمیم برای مقامات چینی اثبات شده باشد و این نشانه اراده مصمم رهبران ایران برای داشتن روابط سازنده با کشورهایی همچون چین و روسبه و هند و دیگر کشورهایی است که اهداف استعماری را دنبال نمی‌کنند.

رییس سابق مجلس با اشاره به برجام ابراز داشت: پس از برجام و عمل به تعهداتمان امریکا به تعهداتش عمل نکرد و این تجربه ای شد تا راه مستقل خود را بدون تکیه به قدرت‌های استعمارگر ادامه بدهیم.

وی تاکید کرد: با انقلاب اسلامی اراده خود را برای استقلال نشان دادیم. از نظر امریکایی بزرگترین گناه ما این است که خودمان می‌خواهیم برای خودمان تصمیم گیری کنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بدون صلح و ثبات توسعه اقتصادی فراهم نمی‌شود و بدون توسعه اقتصادی هم صلح و ثبات فراهم نمی‌شود، عنوان کرد: دو سال پیش به مقامات چینی گفتیم خطر داعش اگر برطرف نشود چین نمی‌تواند پروژه جاده ابریشم در منطقه را اجرا کند و گفتیم ما در خط مقدم مبارزه با داعش برای تحقق صلح و ثبات تلاش می‌کنیم.

حدادعادل ادامه داد: در چند سال اخیر که تحت فشار شدیدترین تحریمها بوده‌ایم دیدید که ایران چقدر برای مبارزه با داعش تلاش کرده است. شما از زمینه های گسترش بی ثباتی و تروریسم در افغانستان و مرزهای چین بی خبر نیستید. ایران نه تنها برای تامین امنیت خود بلکه منطقه تلاش بسیاری در سوریه عراق و لبنان کرده است.

وی با بیان اینکه امریکایی‌ها مدعی تشکیل ائتلاف ضد داعش هستند، یادآور شد: ایران موفق شده است در جبهه مقاومت جلوی گسترش داعش را در سوریه و عزاق و لبنان سد کند. نقش ایران در ایجاد ثبات منطقه واضح است ولی ترامپ فعالیت‌های ایران را ثبات زدا می‌داند.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: این واقعیات و دیدگاه‌های مقامات چینی ایجاب می‌کند تا همکاری بیشتری در عرصه بین المللی داشته باشیم. ما به ادامه راه مستقل‌مان که در ۴۰ سال اخیر در پیش گرفته‌ایم مصمم هستیم و گسترش روابط چین در نگاه ما جای مهمی دارد.

حدادعادل تاکید کرد: انتظار داریم همانطور که قبل از برجام و در سالهای تحریم چین با واقع بینی همکاری اقتصادی با ایران داشت آن همکاری را با ایران ادامه بدهند و دو کشور در مجامع بین المللی یار و مددکار همدیگر باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز