خبرگزاری کار ایران

بنابر مصوبه مجلس؛

روند بررسی اعتبارنامه نمایندگان تغییر کرد

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۱۲۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تغییر روند بررسی اعتبارنامه نمایندگان در مجلس موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس اختصاص داشت، با تصویب مواد ۴، ۵ و ۶ این طرح موافقت کردند.

براساس ماده ۴ طرح اصلاحی مذکور ماده ۱۶ آیین‌نامه داخلی انتخاب رییس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان و انتخاب نواب رییس، دبیران و ناظران هرکدام جداگانه و با اکثریت نسبى و راى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى‌ که در انتخاب رییس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.

در ماده ۵ طرح اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس تعیین نمایندگانی که در جلسه برای نطق وقت می‌خواهند به قید قرعه انجام میشود.

همچنین ماده ۶ طرح اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس ذکر می‌کند که اعتبارنامه‌ها به همراه ضمائم آن به موجب جدول حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرف معاونت قوانین مجلس با نظارت هیات رییسه سنی تنظیم شده است، به ترتیب شعب ۱۵ گانه جهت رسیدگی ارجاع می‌شود.

هیات رییسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌های ارجاعی را قبل از آغاز رسیدگی تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد، چنانچه هر یک از نمایندگان به اعتبارنامه‌ای معترض باشد ظرف مدت ۳ روز از تاریخ انتشار فهرست مذکور حداکثر تا پایان وقت اداری روز سوم، موظف است اعتراض کتبی خود را امضا و به انضمام مدارک و اسناد مربوط به شعبه ذی ربط تقدیم کند.

براساس تبصره یک الحاقی به ماده ۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس شعبه موظف است گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع اعتراض یا حادث شدن آن بعد از برگزاری انتخابات را از شورای نگهبان دریافت کند.

همچنین براساس تبصره ۲ الحاقی به ماده ۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش هر شعبه توسط سخنگو در مجلس قرائت می‌شود و در صورت عدم امکان به ترتیب رییس و یا یکی از نواب رییس و یا دبیران وظیفه او را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز