خبرگزاری کار ایران

فراهانی در دومین نشست شفافیت و پاسخگویی:

ایران وضعیت مطلوبی در مبارزه با فساد ندارد/ مردم شهرداری‌ها را فاسدترین دستگاه می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۵۸۳

رییس شورای مرکزی حزب ندا گفت: کشورها برای رسیدن به رشد و توسعه چاره‌ای ندارند جز اینکه مسئله مبارزه با فساد و شفافیت و پاسخگویی را در دستورکار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مجید فراهانی عصر امروز در دومین نشست شفافیت و پاسخگویی که عصر امروز در ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران برگزار شد، گفت: شفافیت و پاسخگویی از مهمترین مسائل و از ارکان خوب حکمرانی خوب است به گونه‌ای که شفافیت و مبارزه با فساد از ارکان توسعه‌یافتگی در دنیا است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر به فهرست توسعه‌یافتگی کشورها نگاه کنیم کشورهایی که در خصوص مبارزه با فساد و شفافیت در رتبه‌های بهتری برخودار هستند از شاخص‌های بهتری در توسعه و رفاه برخودار هستند، اظهار داشت: برعکس آن، کشورهای توسعه‌نیافته در شاخص شفافیت و پاسخگویی پایین هستند؛ پس این دو رابطه مستقیم دارند و اگر به دنبال توسعه هستیم از شفافیت و پاسخگویی ناگریز هستیم.

این عضو شورای مرکزی حزب ندا ادامه داد: گزارش سازمان شفافیت نشان می‌دهد ایران وضعیت مطلوبی در مبارزه با فساد ندارد و از ۱۷۷ کشور مورد مطالعه، رتبه ۱۳۱ را دارد و که این رتبه در سال ۲۰۱۵، ۱۳۰ بوده و سال قبلش ۱۳۶ است. در سال‌های پایانی دولت‌ قبل، ایران جزو پنج کشوری بود که در انتهای فهرست قرار داشت.

فراهانی با بیان اینکه بدترین کشورها از نظر شفافیت و پاسخگویی سومالی و کره شمالی و بهترین‌ها‌ فنلاند و سوئد و دانمارک بوده‌اند، تصریح کرد: آمارها نشان‌ها از وضعیت نامطلوبی برای کشور ماست که شعارها و آرمان‌های بلندی را مطرح می‌کند.

وی افزود: در حوزه‌ دولت‌های محلی و شهرداری‌ها وضعیت بدتر است و مردم براساس نظرسنجی‌ها شهرداری‌ها را فاسدترین دستگاه می‌دانند و معتقدند اگر کارشان به شهرداری بیافتد یا باید رابطه داشته باشند یا باید رشوه بدهند. یک گزارش محرمانه نشان می‌دهد از یک سوم کسانی که مورد سوال قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که مسئولان شهرداری برای انجام کارشان از آنها درخواست رشوه شده است و این نشان می‌دهد وضعیت فساد در شهرداری‌ها و دولت‌های محلی نامطلوب است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کشورها برای رسیدن به رشد و توسعه چاره‌ای ندارند  جز اینکه مسئله مبارزه با فساد و شفافیت و پاسخگویی را در دستورکار خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: کاری که فساد می‌کند این است که انبان بودجه یک کشور را سوراخ سوراخ می‌کند و به خاطر این سوراخ‌ها، چیزی در انبان و کیسه کشور باقی نمی‌ماند پس باید این سوراخ‌ها را بست.

فراهانی اضافه کرد: باید مسئله مبارزه و رفتن به سمت و سوی شفافیت و پاسخگویی را به رسمیت شناخت و دنبال کرد.

وی با اشاره به تجربه مبارزه با فساد در گرجستان ابراز داشت: گرجستان در سال ۲۰۰۰ از میان ۱۰۲ کشور مورد مطالعه رتبه ۸۵ کشور را داشت و جزو ۲۰ کشور فاسد مورد مطالعه بود و تقریبا شرایطش میان ماست ولی در دهه گذشته شاگرد اول مبارزه با فساد بوده است و جایگاهش از ۱۷۷ کشور مورد مطالعه در رتبه ۴۴ است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندا یادآور شد: از مهمترین عوامل فساد در سال ۲۰۰۰ سیطره دولت بزرگ بر اقتصاد بوده است که تقریبا شبیه ایران است. در این شرایط منابع کشور دست دولت بود و بخش خصوصی ضعیف و نحیف بود و اساسا دولت به عنوان منبع بزرگ بر فساد نگاه می‌شد. عامل دیگر فساد در گرجستان در آن مقطع، ممنوعیت رسانه‌ها در پرداختن به موضوع فساد بود. در آن زمان سه تلویزیون عمومی وجود داشت که در دست دولت بود و رسانه‌ها و مطبوعات خصوصی هم حق ورود به این موضوع را نداشتند.

فراهانی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل فساد در گرجستان در آن مقطع وجود قوه قضاییه وابسته و سیاست‌زده است، عنوان کرد: قوه قضاییه از مهمترین عوامل مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت است. قوه قضاییه مستقل و غیرسیاسی و مبتنی بر آرای ملی و بری از سیاست‌ها و باندبازی‌ها و گرایش‌ها می‌تواند نقش جدی در مبارزه با فساد را بازی کند. از مهمترین دلایل فساد در گرجستان در سال ۲۰۰۰ همین قوه قضاییه سیاست زده و وابسته بود.

وی با تاکید بر اینکه فساد در آن زمان به عنوان فرهنگ در گرجستان تبدیل شده بود و دادن رشوه به عنوان عرف همیشگی عادی شده بود، بیان کرد: مبارزه با جدی با فساد از سال ۲۰۰۳ در دستورکار دولت قرار گرفت و دولت این کشور توانست رتبه فساد را کاهش دهد. آنها برای این کار سه برنامه اساسی را برنامه‌ریزی کردند که شامل اصلاحات ساختاری، اصلاح مقررات و ایجاد نهادهای ناظر بود.

فراهانی به برخی از اصلاحات ساختاری در گرجستان از جمله حذف نهادهای فساد زا و معرفی افراد و عوامل دست داشته در فساد اشاره کرد و گفت: همین برخورد سنبلیک باعث می‌شود که افراد دست به تخلف نزنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بزرگی دولت فسادزا است، اظهار کرد: یک دولت کوچک و چابک نقش جدی می‌تواند در مبارزه با فساد ایفا کند.

وی بر لزوم سیاست‌زدایی از قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: برخی از کشورها از جمله گرجستان برای اینکه بهتر بتوانند با فساد مبارزه کنند برخی از فرآیندها و ساختارهای قوه قضائیه را مورد بازنگری قرار دادند. آنها همچنین آژانس مبارزه با فساد تشکیل دادند چرا که ریشه فساد در همه جا هست و قوه قضائیه ، دولت و شهرداری همه می‌توانند دست به فساد بزنند. راه‌حل بعدی آن افشای دارایی‌های مقامات دولتی و اجرایی بود و  اعضا ملزم به خود احضاری منابع مالی بودند.

رییس شورای مرکزی حزب ندا ادامه داد: در حوزه اصلاح مقررات نیز ۳ کار انجام از جمله الکترونیکی کردن سیستم مناقصه‌های دولتی انجام دادند. هر چقدر که ما همه چیز را در معرض دید مردم قرار دهیم از فساد جلوگیری خواهد شد.به هر میزان که به سمت شهر و کشور شیشه‌ای برویم فساد را کمتر می‌بینیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد:‌ اگر شفافیت در واگذاری‌ها وجود داشت ما چیزی به نام املاک نجومی نداشتیم. ما تصویب کردیم هر قرارداد بالای یک میلیارد تومان که بسته می‌شود باید در پرتال شهرداری ثبت شود.

وی با بیان اینکه گسترش رسانه، آزادی احزاب و راه‌‌اندازی تلویزیون‌های خصوصی به شفافیت کمک می‌کند، ابراز کرد:  اگر احزاب مختلف با دیدگاه‌های مختلف بتوانند اظهارنظر کنند، می‌توانیم نورافکن‌های مبارزه با فساد را فعال کنیم. دزدها در تاریکی دزدی می کنند اما وقتی نور افکن‌ها روشن می کنیم کسی جرات نمی‌کند دست به فساد بزند. یکی از اتفاقات مهم در گرجستان این بود که ابتدا رسانه‌ها نمی‌توانستند فساد را رسانه‌ای کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز