خبرگزاری کار ایران

عارف در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها:

دانشگاه باید میدان‌دار تحولات اساسی کشور باشد/ رقبا می‌خواهند ما درگیر حاشیه باشیم

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۲۰۳

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: دانشگاه باید میدان‌دار تحولات اساسی کشور باشد. هیچ تحولی سراغ ندارید که در آن دانشگاه میدان‌دار نباشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا عارف در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها عنوان کرد: پیروزی جبهه مقاومت را در شکست داعش تبریک می‌گویم و یاد و خاطره شهدای انقلاب را گرامی می‌داریم مجاهدت قاسم سلیمانی زبانزد همه است.

وی افزود: به خواهران و برادران کرمانشاهی تسلیت می‌گوییم و از تلاش همه مسئولان و مردم در امدادرسانی به زلزله‌زدگان تشکر می‌کنم از حضور رهبری تشکر می‌کنم که با حضور خود به مردم امید دادند.

رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: اگر حادثه زلزله کرمانشاه را مروری کنیم، عنایت خدا را می‌بینیم. مهمترین مساله در این قبیل ماجراها بحث مدیریت بحران است. نگاه جزیره‌ای و سیاسی، آفت مدیریت بحران است. در زلزله‌های گذشته هم بحث فرماندهی مطرح بود که این ضعف بزرگ در مدیریت بحران است.

وی ادامه داد: بعد از زلزله بم در دولت اصلاحات، اصلاحات زیادی انجام شد اما از سال ۸۴ به کنار گذاشته شد بعد از زلزله بم تصمیمات خوبی در مورد وحدت فرماندهی گرفته شده بود اما اکنون با چالش مدیریت بحران مواجه هستیم. در فراکسیون امید درباره این مساله کارگروهی تشکیل دادیم تا اولا مسائل را پایش و آسیب‌شناسی کند باید دید حضور مردم و کمک مردم به خوبی بهره‌برداری شده یا خیر. باید به بحث بازسازی و نوسازی توجه کرد امیدواریم این کارگروه قوز بالا قوز نشود و کمک کند.

عارف با بیان اینکه ما در بحث زلزله سعی کردیم در جریان کار باشیم و بطور جدی کار می‌کنیم و به دنبال رسانه‌ای کردن آن نیستیم، گفت: چالش پاسخگویی بسیار جدی است. سهم مردم را در همه عرصه‌ها می‌دانیم وقتی نوبت پاسخگویی مسئولان می‌رسد، مسئولان نباید کم بیاورند. در دولت اصلاحات درباره این موضوع مباحثی مطرح کردیم امروز مسئولان خود را پاسخگوی وعده‌هایشان بدانند و در دانشگاه‌ها باید نهضت مطالبه‌گری بوجود آید .جای این کار دانشگاه است. فضای بی روح و امنیتی بر دانشگاه حاکم است. این سکوت خطرناکی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد. جوانان ما به سمت تشکل‌های نیستند و باید به این چالش جدی بپردازید.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: اگر به اجرا باور نداشته باشیم تصویب قوانین انشا‌نویسی است. در کشور بسیار انشانویسی شده است. بحث مطالبه‌گری در همه زمینه‌ها باید وجود داشته باشد. دانشگاه باید میدان‌دار تحولات اساسی کشور باشد. هیچ تحولی سراغ ندارید که در آن دانشگاه میدان‌دار نباشد.

 عارف با بیان اینکه دولت باید از مشاوره نخبگان دانشجویان استفاده کند، گفت: متاسفانه این رابطه قطع است. در رابطه با اجرایی شدن برنامه‌ها دانشگاه می‌تواند کمک کند ما الان با افق ۱۴۰۴ خیلی فاصله داریم. بعد از برنامه سوم کشور اصلا برنامه نداشته است و برنامه چهارم و پنجم در جهت اجرایی شدن نرفتند. در گام اول ۹۲ موفق شدیم و روند را ادامه دادیم امروز به مردم متعهد هستیم. ۲سال دیگر باید کارنامه عملکرد خود را بدهیم کسی در اثر اصلاحات در پیروزی روحانی شک ندارد نگرانی‌هایی در مورد موفقیت دولت دوازدهم است و ما موطف به همکاری با دولت هستیم.

وی یادآور شد: در انتخابات شوراها هم مردم سنگ تمام گذاشتند مردم اعتماد کامل کردند و اختلاف رای بسیاری بود. این دین سنگینی است که روی شانه‌های ماست. نباید فکر کنیم تکلیف جریان اصلاحات این بود ایشان عضو شورا شوند بعد رابطه قطع شود. نمایندگان مجلس و اعضا شورا باید منویات جریان اصلاحات را انجام دهند. به مسائل حاشیه نپردازیم رقبا می‌خواهند ما درگیر حاشیه باشیم.

عارف گفت: خواستند ما را از درون متلاشی کنند. دیدید چقدر لیست جعلی در انتخابات شورا آمد. هجمه‌ها به سمت مردم بود. نمی‌گوییم ۲۱ نفر بهترین است اما این را هم نمی‌گوییم که خطا کردیم زیرا خطا طبیعی است اما هجمه‌ها متوجه مردم بود. متاسفانه این خط را از برخی تریبون‌های اصلاحات هم می‌دیدیم اما هر ۲۱ نفر لیست وارد شورا شدند. سرمایه گفتمان اصلاحات مردم بودند. مردم به مسیر ما اعتماد کردند با عملکرد خود باید جواب اعتماد آنها را بدهیم. گاهی بحث انتخابات ۱۴۰۰ مطرح است که مساله حاشیه‌ای است. پرداختن به مصادیق به نظرم زودهنگام است. جریان اصلاحات دقت کند کار اصلی ما خدمت است و برای خدمت به دانشگاهیان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه ما شورای ۵۱ نفره امید را تشکیل دادیم که انشاءالله دبیرخانه آن تاسیس می‌شود، گفت: اساتید دانشگاه کمک و نقد کنند از تلاش انجمن اسلامی مدرسین در انسجام جریان اصلاحات تشکر می‌کنم در دهه ۹۰ نقش کلیدی داشتند و این مسیر را ادامه دهند.

 در پایان خاطرنشان کرد: در دو گام شورای عالی سیاست‌گذاری کارهایی کرد که این اقدامات آسیب‌شناسی شده است از صاحب نظران برای نقد عملکرد شورا کمک گرفتیم باید این‌ها جمع‌بندی شود و با وحدت در آینده حضور داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز