خبرگزاری کار ایران

گزارش یک نشریه آمریکایی؛

اظهارات تیلرسون به اتحاد بیشتر ایران و عراق منجر شد/ سرزنش تند العبادی، صورت آمریکایی‌ها را سرخ کرد

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۰۷۸

یک نشریه معتبر آمریکایی در گزارشی با بیان اینکه سرزنش تند مقامات عراقی بار دیگر صورت آمریکایی‌ها را سرخ کرد، نوشت: تنها ۲۴ ساعت بعد از اظهارات تیلرسون، العبادی اظهار نظر وی را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از نشریه هفتگی «ترومپت» آمریکا، رکس تیلرسون به شدت توسط حیدر العبادی نخست وزیر عراق مورد سرزنش قرار گرفت و دلیل آن مشخص است؛ تیلرسون گفته بود نیروهای مورد حمایت ایران باید عراق را ترک کنند. 

روز یکشنبه تیلرسون وزیر خارجه امریکا سفری به عربستان سعودی داشت. او در این سفر گفت: نیروهای ایران در عراق حالا که جنگ با داعش تمام شده است باید به خانه‌هایشان برگردند. 

این نشریه آمریکایی نوشت:« اگر تیلرسون فکر می‌کند این اظهاراتش می‌تواند در رابطه تهران و بغداد خللی ایجاد کند، سخت در اشتباه است. چراکه تنها ۲۴ ساعت بعد  العبادی اظهار نظر تیلرسون را رد کرد و گفت که نیروهای بسیج مردمی باید به این دلیل که امید کشور و منطقه هستند مورد تشویق قرار بگیرند. هیچ طرفی حق دخالت در امور عراق را ندارد. او در بیانیه‌اش نیروهای بسیج مردمی را وطن پرست خواند. »

به گزارش این نشریه، سرزنش تند مقامات عراقی بار دیگر صورت آمریکایی‌ها را سرخ کرد. این اظهارات دست کم برای چند ماه پرستیژ آمریکا را در عراق تخریب کرد. در ۲۵ سپتامبر کردها هشدار آمریکا برای برگزاری همه‌پرسی را نادیده گرفتند. این شکست، آمریکایی‌ها را وارد یک بحران خجالت‌آور جدید کرد. نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا و عراقی‌ها امروز اختلاف‌های جدی با یکدیگر دارند. آمریکا میان حمایت از عراق مورد حمایت ایران وحمایت از کردها گیر قرار گرفته است. هر یک از این گزینه‌ها می‌تواند به قیمت از دست دادن دیگر متحد آمریکا تمام شود. 

در این گزارش گفته شده شاید تیلرسون فکر می‌کند که بغداد با این اظهارنظرها به خودش آمده و عراقی‌ها را مجاب کرده که در برابر نفوذ ایران هشیار باشند. اما در واقع اظهارات تیلرسون تنها به اتحاد بیشتر ایران و عراق منجر شد. یکی از نیروهای بسیج مردمی عراق به نام العصیب الحق در بیانیه ای گفته که « شاید نیروهای شما (آمریکا) به محض اینکه بهانه داعش تمام شود آماده خروج از کشور ما باشند.» محمد جواد ظریف هم به اظهارات تیلرسون خندید و گفت «نیروهای بسیج مردمی نمی‌توانند به خانه برگردند چون خانه‌شان همان جا است.»

این نشریه با بیان اینکه اظهارات هر دو طرف نشاندهنده تقویت اتحاد ایران و عراق است، گفت: « این اتحادی است که چندین دهه است ما نسبت به آن هشدار می‌دهیم. ما بارها گفتیم که ایران و عراق قرار است به هم نزدیک‌تر شوند و همزمان هشدار داده بودیم که نفوذ آمریکا در منطقه رو به افول است. تماشای حمایت نخست‌وزیر عراق از ایران در مقابل چشمان امریکا ثابت کرد که این خطر واقعی بوده است. همه اینها را در مقابل این واقعیت که آمریکا تنها ۵۰۰۰ نیرو در عراق دارد و بیش از ۱۰۰ هزار نیروی بسیج مردمی عراق مورد حمایت ایران است را تحلیل کنید. در اینصورت پیروزی ایران را مشاهده خواهید کرد.»

این نشریه آمریکایی اذعان داشت که همه اینها ثابت می‌کند ایرانی‌ها قرار نیست عراق را ترک کنند بلکه این آمریکاست که عراق را ترک خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز