خبرگزاری کار ایران

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل:

امنیت ایران با هزینه کردن میلیاردها دلار برای واردات سلاح، تأمین نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۳۵۷

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل برنامه موشکی ایران را دفاعی و غیرقابل مذاکره خواند.

به گزارش ایلنا، اسحاق آل حبیب در سخنرانی خود در نشست دوشنبه کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی این سازمان، بر حق ذاتی تمامی کشورها برای تولید، واردات و داشتن سلاح‌های متعارف برای دفاع مشروع و تأمین نیازهای امنیتی خود تأکید کرد. 

روند افزایش هزینه‌های نظامی در خاورمیانه هشداردهنده‌تر از سایر مناطق است

وی نسبت به افزایش هزینه‌های نظامی در جهان ابراز نگرانی کرد و گفت: این روند در خاورمیانه هشداردهنده‌تر از سایر مناطق است.

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: سلاح‌های هسته‌ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی و نیز زرادخانه بزرگ سلاح‌های متعارف پیچیده و تهاجمی رژیم اسرائیل کماکان صلح و امنیت این منطقه و حتی فراتر از آن را تهدید می‌کند، ولی در سال‌های اخیر اوضاع امنیتی پیشاپیش پیچیده خاورمیانه وخیم تر نیز شده است. 

برخی کشورها ایران را به خاطر آزمایش چند موشک مورد انتقاد قرار می‌دهند

آل‌حبیب یکی از دلایل این وضعیت را افزایش چند برابری بودجه‌های نظامی و واردات گسترده تسلیحات توسط برخی کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس دانست و با اشاره به امضای قرارداد خرید نظامی ۱۱۰ میلیارد دلاری یکی از این کشورها با آمریکا در سال ۲۰۱۷ که تازه متفاوت از یک قراداد ۱۰ ساله آن کشور با آمریکا در همان سال به مبلغ ۳۵۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: این مشتی نمونه از خروار هزینه‌های نظامی و واردات تسلیحات در این منطقه است. 

وی افزود: در چنین شرایطی، برخی کشورها ایران را به خاطر آزمایش چند موشک که منحصراً برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی شده و نیز متناسب با فضای امنیتی ایران هستند، مورد انتقاد قرار می‌دهند.

برنامه موشکی ایران برای تأمین نیازهای دفاعی و امنیتی کشور ایجاد شده است

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: برنامه موشکی ایران برای تأمین نیازهای دفاعی و امنیتی کشور ایجاد شده و در مورد آن نمی‌توان بدون مد نظر قرار دادن محیط امنیتی ایران اظهارنظر کرد.

آل‌حبیب به دوران دفاع مقدس و تجاوز صدام علیه ایران اشاره و تصریح کرد: در آن زمان، نه تنها آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن کمک‌های نظامی، اطلاعاتی، پشتیبانی، اقتصادی و سیاسی به صدام ارائه و از حملات شیمیایی وی نیز حمایت کرده یا در مقابل آن سکوت پیشه کردند، بلکه هر اقدامی را که می‌توانستند انجام دادند تا مانع از دستیابی ایران حتی به ابتدائی‌ترین توانمندی‌های دفاعی شوند. 

ایران آموخت برای حفاظت از ملت، باید به ظرفیت‌های ملی خود تکیه کند

وی تأکید کرد: با این تجربه ایران آموخت برای حفاظت از ملت، تضمین استقلال و امنیت و دفاع از شرف ملی‌اش، باید به ظرفیت‌های ملی خود تکیه کرده و نباید لحظه‌ای در توسعه ظرفیت‌های لازم برای تامین نیازهای دفاعی و امنیت خویش تردید کند.  

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن، به ویژه رژیم صهیونیستی و همچنین انتقال صدها میلیارد دلار تسلیحات به این منطقه که آن را به بشکه باروت تبدیل کرده است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، چرا ایران باید نسبت به تأمین نیازهای امنیتی خود تعلل کند؟ 

ایران چرا نباید از توان بازدارندگی لازم در برابر تهدید مداوم تجاوزکاران برخوردار باشد؟ 

آل‌حبیب تأکید کرد: زمانی که متحدان آمریکا در منطقه کل جمعیت آنها روی هم رفته به مراتب کمتر از جمعیت ایران است و هزینه نظامی هر یک از آنها به مراتب بیشتر از ایران است، ایران که طی ۳۰۰ سال اخیر نه تنها به هیچ کشوری تجاوز نکرده بلکه برعکس، قربانی تجاوز مورد حمایت امریکا و متحدانش نیز بوده است، چرا نباید از توان بازدارندگی لازم در برابر تهدید مداوم تجاوزکاران برخوردار باشد؟ 

وی با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی هزینه‌های نظامی کشورهای خاورمیانه در فاصله زمانی سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، اعلام کرد طی همین دوره، هزینه‌های نظامی ایران فقط ۷.۳ درصد افزایش داشته است. 

امنیت ایران با هزینه کردن میلیاردها دلار برای واردات سلاح، تأمین نمی‌شود

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل تأکید کرد: این واقعیت به تنهایی ثابت می‌کند که ایران تا چه اندازه در برابر چالش‌های فزاینده امنیتی در منطقه نهایت خویشتنداری را از خود نشان می‌دهد. 

آل‌حبیب با بیان اینکه  البته این وضعیت مبتنی بر یک برداشت عمیق نیز هست که امنیت ما با تکیه بر ملت و نه هزینه کردن میلیاردها دلار برای واردات سلاح، تأمین می‌شود، ابراز داشت: برنامه موشکی ایران صرفاً ماهیت دفاعی و بازدارندگی داشته و برد و دقت موشک‌های آن نیز متناسب با فضای امنیتی و تهدیدات پیش‌رو است.

فعالیت‌های موشکی‌ ایران هرگز قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود

آل‌حبیب اضافه کرد: براساس این واقعیات و برداشت‌ها، ایران همواره تاکید کرده که فعالیت‌های موشکی‌اش با تمام قدرت و براساس برنامه دفاع ملی خود ادامه خواهد داشت و هرگز قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود. 

وی با اشاره به برخی استدلال‌ها در مورد مغایرت آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز بیان کرد: این قطعنامه از ایران درخواست می‌کند که هیچگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک قابل حمل سلاح‌های هسته‌ای را انجام ندهد و ایران نیز همواره تأکید کرده که هیچ یک از موشک‌های بالستیکش برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

هیچ اجماعی درباره آزمایش‌های موشکی ایران در بین اعضای شورای امنیت وجود ندارد

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه این استدلال‌ها بر اساس متن قطعنامه ۱۹۲۹ است که با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت لغو شد، به انتقادکنندگان توصیه کرد برای داشتن درک صحیح از متن قطعنامه ۲۲۳۱ در این مورد، عبارات ذیربط این دو قطعنامه را با هم مقایسه کنند.

آل‌حبیب افزود: حتی طبق خود گزارش‌های شورای امنیت، در مورد اینکه آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران تحت پوشش قطعنامه ۲۲۳۱ قرار می‌گیرد یا نه، در بین اعضای این شورا هیچ اجماعی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز