خبرگزاری کار ایران

زهرا داور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دولت باید برای پیش‌برد حقوق کودکان و نوجوانان چاره‌اندیشی کند/ حمایت از کودکانی که در شرایط ویژه قرار دارند، یک ضرورت است

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۱۲۷

یک حقوقدان با اشاره به لایحه حمایت از کوکان و نوجوانان گفت: دولت باید برای پیش‌برد حقوق کودکان و نوجوانان چاره‌اندیشی و تمهیدی داشته باشد.

زهرا داور در گفت‌و‌گو با خبرنگار  سیاسی ایلنا، در رابطه با لزوم وجود قانون حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: باید به محتوای لایحه توجه کنیم و ببینیم مشتمل بر چه مطالبی است. یک واقعیت این است که ما در حوزه کودکان یکسری تعهدات ملی داریم و یکسری تعهدات بین‌المللی. تعهدات ملی ما در غالب حقوق شهروندی تعریف می‌شود و بحث دیگر در زمینه معاهدات بین‌لمللی است.

این حقوقدان خاطر‌نشان کرد: کشور ما برخی از معاهدات بین‌المللی را پذیرفته است و این پذیرش ما را متعهد می‌کند که این الزامات را اجرا کنیم. دولت باید برای پیش‌برد حقوق کودکان و نوجوانان چاره‌اندیشی و تمهیدی داشته باشد. دلیل اصرار خانم جنیدی، ملاوردی و ابتکار به تسریع تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، وجود مشکلات عدیده در این زمینه است. شش سال است که این لایحه معطل مانده و همچنان در مجلس است. ضرورت تصویب سریع قوانین حمایتی ایجاب می‌کند که این سه نفر چنین درخواستی را داشته باشند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: ما تفاوت سن کودک را در قوانین داخلی و کنوانسیون حقوق کودک داریم. در این لایحه دید قانون‌گذار موسع‌تر شده و تمام افراد زیر هجده سال تمام شمسی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از استاندارد سنی کنوانسیون پیروی می‌کند. اما یکی از زمینه‌هایی که در قانون مهم است، بحث متمرکز کردن نهاد‌های حمایتی از کودکان است که تشکیلاتی برای آن پیش‌بینی شده است و طی آن دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان در قوه قضاییه تشکیل می‌شود. بحث ما حمایت است، اینکه بتوانیم بین نهاد‌ها تعامل و هماهنگی ایجاد کنیم، طبیعتا می‌تواند مفید فایده باشد.

داور یادآور شد: در این قانون نکات جالبی داریم که بعضا در برخی قوانین بوده‌اند اما حقیقت این است که حمایت از کودکانی که در شرایط ویژه قرار دارند، یک ضرورت است و اکنون جای آن خالی است. این قانون زمینه‌‌ای که کودک در آن در معرض خطر قرار می‌گیرد را برشمرده است و این کمک حال کودکان خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز