خبرگزاری کار ایران

عزیزی در صحن علنی:

قدرت خرید اقشار مستضعف پایین آمده است / خودکفایی سالانه ۱۰۰ هزار نفر توسط کمیته امداد

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۱۳۴

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) در زمینه اشتغالزایی گفت: کاهش تورم اعلامی،کاهش تورم حقیقی نیست به دلیل اینکه زمانی تورم کاهش می‌یابد که تولید از وضعیت خوبی برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، عبدالرضا عزیزی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای ایجاد وضعیت بهتر برای مددجویان این کمیته گفت: باوجود آن‌که دولت از کاهش تورم به‌عنوان یکی از دستاوردهای اقتصادی خود نام می‌برد اما گزارش‌ها و آمارهای اقتصادی از کاهش رشد درآمدهای خانواده‌های قشر ضعیف برای سومین سال متوالی حکایت دارد.

او گفت: در آبان ماه سال ۹۴ در محضر مقام معظم رهبری، خطاب به رییس جمهوری این نکته را عرض کردم کاهش تورم به عقیده من کاهش تورم حقیقی نیست، تورم زمانی کاهش می‌یابد که تولید داشته باشیم اما در حال حاضر تولید کشور بیمار است، این در حالی است که نقدینگی در کشور بالا است.

عزیزی ادامه داد: چگونه ممکن است میزان نقدینگی به یک تریلیارد تومان رسیده و تولید نیز کاهش یافته اما تورم نزولی شده باشد. مردم برای مراودات خود تهاتر انجام  می‌دهند به همین دلیل اقتصاد کشور با رکود مواجه شده و قدرت خرید اقشار مستضعف و نیازمند پایین آمده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اقدام نمایندگان مجلس در برنامه ششم درخصوص افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد صورت گرفت که در این راستا نمایندگان پیشنهاد دادند و دولت را مکلف به انجام این مهم کردند.

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: بر اساس برنامه ششم کمی وضعیت مددجویان ارتقاء یافته اما همچنان تأثیر زیادی در افزایش قدرت خرید خانوارهای مددجو ایجاد نشده است.

نماینده شیروان در مجلس ادامه داد: سرانه خدمات حمایتی ماهانه برای هر نفر از کل جمعیت ۳ میلیون نفری مددجویان دائمی کمیته امداد با احتساب افزایش مستمری در سال جاری که از طریق هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، که البته کار اشتباهی است، مبلغ ۲۵۲ هزار تومان است که هر چند نسبت به سال گذشته رشد داشته اما باز هم مبلغ قابل توجهی است.

عزیزی گفت: شایسته است که رئیس جمهور و مسئولین ذیربط در جهت بهبود قدرت خرید خانوارها تلاش لازم را داشته باشند و ما نمایندگان مجلس نیز کمک خواهیم کرد؛ضمن تشکر از دولت برای اجرای ماده ۷۹ قانون برنامه ششم در جهت افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی،شایسته است به نص صریح قانون توجه شود.در ماده ۷۹ تأکید شده حداقل دریافتی باید ۲۰ درصد باشد و کمیته امداد و بهزیستی باید این مبالغ را پرداخت کنند؛اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها منابع را پرداخت می‌کند اما باید متولیان اصلی به این موضوع توجه کنند.

او ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات فعلی کشور بیکاری بوده و آمار بیکاران خصوصا بیکاران تحصیلکرده در حال افزایش است و این موضوع در ابعاد مختلف زندگی جوانان خصوصا ازدواج تأثیر منفی گذاشته است که به دنبال آن روند افزایش نسل با مشکلاتی روبرو می‌شود که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است البته به نظر می‌رسد حل این مشکل تنها به وسیله دولت امکان‌پذیر نیست و باید همه ارکان نظام مشارکت داشته باشند.

رییس کمیته امداد خمینی (ره) تصریح کرد: باید تجربه کشورهایی که در زمینه اشتغالزایی موفق بوده‌اند مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد،انصافا کمیته امداد امام خمینی(ره) در این زمینه عملکرد خوبی داشته،البته سازمان بهزیستی و کمیته امداد سیاسی نیستند و با افراد نابینا و مددجو نمی‌توان برخورد سیاسی کرد.

نماینده شیروان گفت: هر سال در جشن اشتغالزایی توسط کمیته امداد شرکت می‌کنم که سالی صد هزار نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

عزیزی در پایان ضمن تشکر از همه نمایندگان مجلس خصوصا اعضای کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: نمایندگان در برنامه ششم باعث شدند، مصوبات خوبی برای کمیته امداد و بهزیستی تصویب شود که در زمینه اشتغالزایی تأثیرگذار است اما پولی که از صندوق توسعه ملی در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرد باید به صورت وا‌م‌ با نرخ سود ۴ درصد ارائه شود تا شرایط برای ایجاد اشتغال بهینه صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز