خبرگزاری کار ایران

ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

روحانی به جای اینکه خود را در سیاست خارجی زحمت دهد، کار را به دست دیگران بسپارد

asdasd
کد خبر : ۵۲۴۴۶۸

نماینده خمین گفت: ظریف تعهداتی داشته است اما در این موقعیت و شرایط، تیم دیگری لازم است. آقای روحانی بیش از این که خود را در سیاست خارجی زحمت دهد کار را به دست دیگران دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، گفت: بر اساس برنامه‌ای که آقای دکتر ظریف داده‌اند احتمال آن را دادم که در خصوص مسائل سیاست خارجی به عنوان نماینده هم نتوانم صحبت کنم، لذا شما گفتید که تصمیم‌گیری در اهداف کلان در یک دایره قدرت قرار گیرد و افراد غیرمسئول در این حوزه اظهارنظر نکرده و دخالت نداشته باشند.

او ادامه داد: نکته‌ای که ظریف در پی آن است این است که به دنبال ایجاد موانع قانونی اظهارنظر افراد غیرمسئول در حیطه سیاست خارجی باشد و این یعنی غیر از خودش و معاونان  و دیپلمات‌های وزارت خارجه کسی نظری نداشته باشد و این مساله خوبی نیست.

ابطحی بیان کرد: مساله این است که سیاست خارجی کشور چیزی نیست که در یک وزارتخانه تعیین شود و حساسیت این حوزه از آن رو که سرنوشت و امنیت روابط کشور، فرهنگ و اقتصاد در بخش‌های اساسی و کلان توسط مقام معظم رهبری و نهادهای بالادستی تعیین می‌شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد تجربه ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی برنامه‌های سیاست خارجی و ممانعت از اعمال برخی سیاست‌های دولت در این ایده بی‌تاثیر نباشد و نمود بارز این موضوع را می‌توان در ورود مجلس به بررسی کامل برجام و نمایان کردن ایرادات و مصوبه نمایندگان و اجرای آن عنوان کرد.

نماینده مردم خمین گفت: چالش دیگر این ایده تعارض قانونی جایگاه مجلس و نمایندگان است اگر قرار باشد از اظهارنظر افراد غیرمسئول و نمایندگان ممانعت شود و فقط آقای بروجردی و نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی به آن بپردازند، دیگر نمایندگان نمی‌توانند وارد شوند  وحتی ائمه جمعه در تریبون نماز جمعه هم نمی‌توانند نظری درباره سیاست خارجی لحاظ کنند.

او با بیان اینکه آقای ظریف تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد باید مجلس را با خود داشته باشید، بیان‌کرد:  قرارداد قوام- سادچیکف را مسحضرید اگر مجس به کمک قوام نمی‌آمد آن قرارداد محقق نمی‌شد .

ابطحی گفت: این سخنان رییس جمهور که فرمودند "ایران برجام را نه تنها تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر آنها می‌داند بلکه توافقی برد برد تلقی می‌کند که مسیر همکاری را با  جهان گشوده است و فرمودند برجام حصول اطمینان است ماهیت صرفا صلح آمیز است" به این معناست که سند برجام به امضا رسیده تا این  اطمینان را برای دنیا انجام دهد که مسائل هسته‌ای صرفا صلح آمیز است یعنی حتی از حقوق عادی خود در ان‌پی‌تی محروم شده است .

او تاکید کرد: برخلاف صحبت‌های روحانی برجام را باید یک مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران دانست که متاسفانه توسط وزارت خارجه پذیرفته شده است و بر مبنای همین مکانیزم خط قرمز گریز هسته‌ای از جانب آمریکا، معیار ابطال  تعهدات  قرار گرفته است، آیا این تحقق دیپلماسی بر جنگ است .

او بیان کرد: امام صادق (ع) نسبت به فرزندانش از قول لقمان حکیم می‌فرمایند ای فرزندم در جلب منفعت بسیار اندک را بزرگ و در زیان، کوچک را بزرگ بشمار و حال که دوستان آنقدر شعف و شادی دارند، دشمن  فهمیده است می‌تواند هرچه قیمت را بالاتر ببرد چیزی نمی‌گویند. ترامپ تاجر است و چرا به قراردادی متعهد بماند وقتی هر چه امتیاز خواسته به دست می‌آورد و می‌تواند از همان وعده‌های خود هم شانه خالی کند .

این نماینده اصولگرای نزدیک به پایداری‌ها خطاب به وزیر کشور گفت: بارها فرمودید در صورت نقض برجام اقدام می‌کنید اکنون سوال این است که آمریکا باید دیگر چه کند که شما بپذیرید که برجام نقض شده است . فرمودید نباید کاری کنیم که نقض برجام از سمت ما باشد معنای این جمله این است که آمریکا می‌تواند هرقدر که بخواهد تحریم پشت تحریم اضافه کند و مطمئن باشد ایران به نقض برجام دست نمی‌زند و اقدام متقابل نخواهد داشت.

او با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه ظریف را به شجاعت ، امانت ، دیانت توصیف کردند، گفت: سمعا و طاعتا ما نیز چنین می‌پنداریم اما به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید. ما معصوم نیستیم و این حرف رهبری به من جرات داد که بگویم که اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم، بزرگترین دستاورد برجام است.

ابطحی  با اشاره به پیشینه آمریکا گفت: مقام معظم رهبری علی‌رغم حمایت صریح از مذاکره کنندگان فرمودند آیا نمی‌شد توافق بهتر از این انجام داد که جواب دادید می‌شد، اما دوستان عجله کردند و عجله از این رو است که هنوز تعهد آمریکا عملی نشده و سوئیفت برای شکر و آب معدنی باز است و این یعنی تقریبا هیچ.

نماینده مردم خمین گفت: من ابطحی باید بفهمم به دوستان سیاست خارجی کمک کنم و آقایان در سیاست خارجی بدانند که مجلس در اختیارشان است بنابراین صریح بایستید.

او افزود: ترامپ سیاستش این است که تنش و بحران را بالا ببرد و هزینه جنگ را تحمیل کند و بعد پا پس بکشد. در مورد آمریکا یکپارچه هستیم و پشت آقای ظریف خواهیم بود .

ابطحی در پایان گفت : ظریف تعهداتی داشته است اما در این موقعیت و شرایط، تیم دیگری لازم است. آقای روحانی بیش از این که خود را در سیاست خارجی زحمت دهد کار را به دست دیگران دهد. ظریف تعهداتی داشته است و تلاشش را روز افزون کرده است  اما در این موقعیت یک تیم دیگر لازم است  و باید بفهمند دیگر ظریف با لبخند‌ها و قدم زدن‌هایش کنار رودخانه نیست بلکه یک نفر ابطحی با شجاعت و خشونت خواهد آمد. روحانی بیش از این که خود را در سیاست خارجی زحمت دهد کار را به دست دیگران دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز