خبرگزاری کار ایران

تحلیل نیوزویک آمریکا؛

دولت ترامپ دچار چنددستگی است/ همه طرف‌های توافق هسته‌ای مثل آمریکا فکر نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۹۵۱

نیوزویک آمریکا در گزارشی نوشت: اگر آمریکا به تنهایی از توافق هسته‌ای خارج شود و بی‌دلیل ایران را به نقض برجام متهم کند، دیگر کشور‌ها وارد بازی آمریکا نخواهند شد.

به گزارش ایلنا، نیوزویک آمریکا در گزارشی اقدامات اخیر دونالد ترامپ در قبال ایران را زمینه‌سازی برای جنگ با ایران خواند و نوشت: علیرغم وضعیت بی‌ثبات خاورمیانه در رابطه با برجام، این مساله هیج ارتباطی به وضعیت منطقه ندارد. آمریکا قربانی وضعیت محیطی نیست. خروج از برجام یک اضطرار نیست بلکه یک انتخاب است که در ‌‌نهایت به نتایج خطرناکی منجر خواهد شد. 

این گزارش با اشاره به تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در روزهای اخیر نوشت: با همه این احوال به نظر می‌رسد دولت ترامپ دچار چنددستگی است. برخی گزارش‌ها از استقرار بعضی مشاوران امنیت ملی ترامپ در کنار دشمنان ایران در مجلس برای عدول از برجام خبر می‌دهد. نشانه‌های بسیاری بدی درباره تمایل ترامپ به خروج از برجام مشاهده می‌شود. اما این تنها اشتباه موجود نیست. باید به خاطر داشت که دیگر طرف‌های مذاکرات هسته‌ای مثل آمریکا فکر نمی‌کنند. 

این رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه اگر آمریکا به تنهایی از توافق هسته‌ای خارج شود و بی‌دلیل ایران را به نقض برجام متهم کند، دیگر کشور‌ها وارد بازی آمریکا نخواهند شد نوشت: باید بدانیم در صورت این اتفاق تحریم‌های بین‌المللی اعمال نخواهد شد و آمریکا به یک بازیگر سرکش در نظام بین‌الملل تبدیل می‌شود.

این رسانه با اشاره به تلاش تندرو‌های دولت ترامپ برای تحریک ایران به خروج از توافق هسته‌ای نوشت:  این روز‌ها ماجرا تغییر کرده و به نظر می‌رسد این افراد صبرشان را از دست داده‌اند. تحریم‌های اقتصادی جدید دولت به بهانه‌هایی به جز برنامه هسته‌ای ایران در روزهای گذشته نیز خبر از افزایش فشار‌ها بر ایران می‌دهد. 

این رسانه با اشاره به رفتار مخالفان برجام در داخل ایران که این توافق را کاپیتولاسیون می‌دانند، نوشت: این اقدامات دولت ترامپ تندرو‌های داخلی ایران را نیز تقویت می‌کند. 

نیوزویک در ادامه با بیان اینکه اخبار موثقی از تمایل ترامپ به عدم تایید توافق هسته‌ای در نود روز آینده به گوش می‌رسد، نوشت: آمریکا به دنبال نقض برجام است. در نشست گروه ۲۰ ترامپ بار‌ها از مسئولان کشورهای جهان خواست که رابطه اقتصادی‌شان را با ایران قطع کند. این نقض آشکار نه تنها روح برجام، بلکه متن برجام است؛ در برجام صراحتا گفته شده: «آمریکا باید از اعمال هر گونه سیاستی به طور مستقیم و غیر مستقیم که بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر بگذارد و موفقیت برجام را تضعیف کند ، خودداری کند». 

این گزارش با اشاره به وضعیت منطقه ادامه داد:  لغو برجام در شرایطی که متحدان امریکا در منطقه علیه هم شاخ و شانه می‌کشند و بحران قطر این متحد آمریکا را به ایران نزدیک کرده، اقدامی خطرناک است. اگر برجام شکست بخورد  و فرصت‌های به وجود آمده برای ایجاد صلح درجهان نابود شود؛ هیچ گزینه‌ای به جز جنگ در کار نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز