خبرگزاری کار ایران

بروجردی در جمع خبرنگاران:

طرح «مقابله با اقدامات خصمانه سنا» یکشنبه آینده تقدیم هیات رییسه می‌شود/ کمیته آب از چندماه پیش فعال است

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۲۸۵

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین محورهای طرح قانونی مقابله با اقدامات خصمانه سنای آمریکا حمایت جدی مجلس از برنامه‌های موشکی است گفت: با توجه به اینکه برای بازدارندگی در برابر تهاجمات احتمالی دشمن و تهدیدات مستمر آنان سلاح دیگری جز توانمندی موشکی نداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علاءالدین بروجردی در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی درباره زمان بررسی طرح قانونی مقابله با اقدامات خصمانه سنای آمریکا اعلام کرد: آمریکای ترامپ با زیاده‌خواهی‌ها و اقداماتی که هماهنگ با سنا صورت می‌گیرد و طبیعتاً پشتوانه اقدامات سنا نیز لابی صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است، اقداماتی را در چارچوب یک مصوبه قانونی طراحی کردند و مجموعه تحریم‌های گذشته را نیز به گونه تجمیع کردند که فشار بیشتری به ایران اسلامی وارد کنند.

او ادامه داد: فکر می‌کنم علت اساسی این اقدام جدید آمریکا شکست‌های متعددی است که با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از نیروهای مقاومت چه در سوریه چه در عراق، آمریکا و هم پیمانانشان تحمل شده‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تحول بسیار مهم و راهبردی موصل که از طراحی آمریکا جلوگیری کرد، در تجزیه عراق از یک طرف و از طرف دیگر نیز یک اقدامی که در چند ماه گذشته در سوریه صورت گرفت و آن آزادسازی حلب بود و همه این‌ها موجب شد آمریکا احساس نوعی انفعال را در برابر جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و عنوان اقدامات آنان نیز جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه است.

نماینده اصولگرای بروجرد در مجلس اضافه کرد: سیاست ما کاملاً روشن است، به جد با تروریست‌ها مقابله می‌کنیم و این سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و با هیچ‌کسی در این سیاست‌ها نه تعاملی خواهیم داشت و نه از مواضع خود کوتاه می‌آییم بنابراین با توجه به اینکه عملاً در طول چند سال گذشته پشتوانه تروریست‌ها از جمله داعش و جبهه النصره آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای آنان بوده‌اند و حضور صد‌ها مجروح این نیروهای تروریستی در بیمارستان‌های ر‍ژیم صهیونیستی نشان دهنده حمایت همه جانبه‌ای است که از آنان صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: با توجه به این واقعیت‌ها آن‌ها دنبال یک فشار جدید هستند و ما نیز به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران و مدافعین حقوق ملی طبیعتا دست بسته نخواهیم بود و به همین دلیل به رغم اینکه در ۱۰ روز گذشته مجلس تعطیل بود جلسات متعددی با همکاری مرکز پژوهش‌ها و کار‌شناسان برگزار کردیم که این جلسات منجر به این شد که ما دقیقا متقابل با طراحی آمریکایی‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای این طرح حمایت جدی مجلس از برنامه‌های موشکی است با توجه به اینکه برای بازدارندگی در برابر تهاجمات احتمالی دشمن و تهدیدات مستمر آنان سلاح دیگری جز توانمندی موشکی نداریم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه ما پذیرفته‌ایم و معتقدیم که نباید سلاح هسته‌ای داشته باشیم، افزود: سلاح میکروبی، شیمیایی، و سلاح‌های کشتار جمعی به عنوان یک تصمیم راهبردی جدای از بحث npt تصمیم گرفتیم به دلیل فتوای جهانی رهبر معظم انقلاب در ارتباط با حرمت این تسلیحات فعلا از برنامه دفاعی جمهوری اسلامی ایران حذف شده است.

او ادامه داد: با توجه به تجربه تلخ هشت سال جنگ با ملت ما طبیعی است که توانمندی موشکی خود را به عنوان سیاست‌های بازدارندگی در مقابل تهدیدات دشمن با استحکام حمایت کنیم به همین دلیل در پیشنهاد اولیه هزار میلیارد برای این موضوع گذاشته شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به نقش بسیار مهم و راهبردی نیروهای قدس در منطقه و اقدامات آنان که اگر نبودند ما امروز شاهد وضعیت دیگری در منطقه بودیم هم دمشق و هم بغداد می‌توانست در اختیار تروریست‌ها قرار گیرد هزار میلیارد برای حمایت از نیروهای قدس اختصاص پیدا کرده است.

باتوجه به تصمیم سنای امریکا که عنوان آن، جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و با هدف تضعیف ایران اسلامی تهیه شده است، اقدام ما هم متقابل است ولی در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و سیاست‌های غیرمنطقی آن‌ها تصمیم به اقدام و تصویب قانون داریم.

او گفت: به دعوت کشورهای مسئولان عراق و سوریه حضور داریم. حضورمان قانونی است و به‌عنوان یک سیاست در ادامه مسیر نیز ادامه خواهد داشت؛ بنابر این طرح در چنین چارچوبی نسبت به لحاظ این‌که بسیار مهم است که همه نمایندگان همسو و هم‌نظر باشند. بنابر این باتوجه به این‌که طی دو هفته گذشته مجلس تعطیل بوده، دو روز قبل را برای هماهنگی بیشتر و دریافت پیشنهادهای نمایندگان صبر می‌کنیم و طرح یکشنبه هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شاید این دو محور بخش‌های بسیار مهم این طرح باشد که البته متقابلاً هم اقدامی صورت گرفته که ان‌شاءالله

بروجردی گفت: با توجه به این‌که قرار است یک هم‌داستانی کامل میان طیف‌ها و نمایندگان مختلف مجلس صورت گیرد، فردا جلسه فراکسیون‌ها برگزار خواهد شد و در ‌‌نهایت تا پایان هفته و یکشنبه آینده به صحن می‌آید.

او در پاسخ به این سوال که آیا این طرح با موضوعاتی که در برنامه ششم مطرح شده، هم‌پوشانی ندارد، گفت: این طرح مقابله با اقدام اخیر سنای امریکا است. ابتدا سیاست‌مان ایجاد تنش در منطقه و تعرض به بخش‌های حساس منطقه نیست. البته حضورمان روزافزون خواهد بود و با هماهنگی کشورهای منطقه عمل خواهیم کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: کشوری هستیم که به دعوت عراق و سوریه در منطقه حضور مستشاری داریم و اتاق مشترک عملیاتی ما، روسیه، عراق و سوریه در دوسال گذشته نقش مهمی در تحولات منطقه داشته است. بنابر این این طرح ارتباطی به برنامه ششم توسعه ندارد و در چارچوب سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه قابل‌تعریف است.

او گفت: گزارش کمیسیون درباره برجام به موقع و طبق روال قانونی خود به صحن ارائه می‌شود و این طرح مشخصاً ارتباطی به برجام ندارد. ما این طرح را منفک از برجام نگاه می‌کنیم و گزارش کمیسیون امنیت طبق برنامه به صحن می‌آید و ارتباط مستقیمی با این طرح ندارد.

نماینده بروجرد در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره FATF نیز اعلام کرد: چالش جدی در این رابطه وجود داشت. امریکا و عربستان به دنبال آن بودند که تعلیق تحریم‌های ایرانم تمدید نشود. یعنی ما مجددا با کل سیستم بانکی دنیا دچار مشکل شویم. در این مصافی که یک طرف آمریکا و عربستان بودند، اروپا موافق بود که تمدید تعلیق شود و هم‌داستانی به‌وجود بیاید و تعلیق تحریم‌های ایران مجددا یک سال تمدید شد.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره تشکیل کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی گفت: کمیته بحران آب، چندماهی است که عملاً مقوله آب در کشورمان به‌خصوص در نقاط کم‌آب دچار بحران محلی شده که منجر به کشته شدن برخی افرد و زخمی شدن نیروهای پلیس شده است و بنابر این نیازمند تدابیر ویژه است و به همین دلیل کمیته امنیت آب را با هدف جلوگییر از وقایع این‌گونه چندین ماه است که در کمیسیون تنظیم کردیم و فعال است و جلسات متعدد با وزارت نیرو و باقی مسئولان برگزار می‌کند.

بروجردی خاطرنشان کرد: این کمیته تخصصی به ریاست آقای برومندی که در این زمینه تخصص دارند، تشکیل شده و تعدادی از اعضای کمیسیون نیز در آن عضویت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز