خبرگزاری کار ایران

معاون رییس جمهور عراق مدعی شد؛

ایران دست از دخالت در عراق بردارد

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۱۵۳

ایاد علاوی معاون رییس‌جمهور عراق در مصاحبه با رویترز مدعی شده تا زمانی که ایران در تصمیمات عراق دخالت می‌کند نمی‌توان انتظار یک انتخابات به دور از فرقه‌گرایی را داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز ایاد علاوی گفته حمایت‌های ایران از گروه‌های شیعه در عراق مانع تلاش‌های این کشور برای فائق آمدن بر فرقه‌گرایی پیش از انتخابات پارلمانی سال آینده شده است.

سران عراق امیدوارند بتوانند قبل از انتخابات سال آینده بر همه سرزمین‌های عراق سلطه داشته باشند و داعش را شکست دهند.

به ادعای ایاد علاوی در مصاحبه با رویترز ایران در همه تصمیمات مردم عراق دخالت می‌کند. ما یک انتخابات بر اساس درگیری‌های فرقه‌گرایانه نمی‌خواهیم. ما خواستار فرآیندهای سیاسی جامع هستیم. ما امیدواریم عراقی‌ها خودشان بدون دخالت قدرت‌های خارجی بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

علاوی یک سیاست‌مدار شیعه سکولار است که در میان اهل تسنن نیز حامیانی دارد او در قاهره با مسئولان مصری از جمله عبدافتاح السیسی دیدار داشته و مذاکراتی درباره نفت و درگیرهای سوریه و یمن و لیبی با هم داشته‌اند.

علاوی گفته این زمان خوبی برای یک انتخابات منصفانه بدون دخالت بیرونی چه از سوی ایران  چه از سوی هر کشور دیگری اعم از ترکیه و سوریه و آمریکاست.

علاوی پیش‌تر نیز ایران را به دخالت در تصمیمات عراق و جلوگیری از نخست وزیر شدن خودش در سال ۲۰۱۰ متهم کرده بود.

رویترز در گزارش خود مدعی شده که تنش‌ها در عراق بعد از ورود ایران و ارتباط این کشور با اکثریت شیعه در عراق بیشتر شده و ایران به یکی از قدر‌ های اصلی در عراق بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکا در سال ۲۰۱۱ تبدیل شده است.

این خبرگزاری در ادامه ادعاهای خود نوشت: ایران دخالت در امور سیاسی عراق را رد کرده و می‌گوید کمک‌های نظامی ایران برای شکست داعش بوده است.

رویترز نوشت: نخست وزیر فعلی و قبلی عراق یعنی حیدر العبادی و نوری المالکی هر دو به حزب دعوه عراق تعلق دارند که گروه شیعه نزدیک به ایران است.

اما العبادی روابط با اهل تسنن را بهتر از مالکی کنترل و مدیریت کرده است و روابط با عربستان نیز در دوره العبادی بهتر از قبل شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز