خبرگزاری کار ایران

قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

توان گفتمانی اصولگرایان فرسوده شده است/تریبو‌ن‌‌های نماز در اختیار یک جریان سیاسی قرار گرفته است

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۸۸۵

عضو حزب مردم‌سالاری گفت: اینکه رای به کاندیدای هم‌فکرشان را حلال بدانند و غیر از آن را نادیده گیرند ناشی از خودبینی و ندیدن دیگران است.

داریوش قنبری  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به اظهاراتی در مورد رای حلال در انتخابات گفت: احتمالاً منظورشان از رای حلال رایی است که با حمایت آقای تتلو برای کاندیدای مورد نظر اخذ شده و چون از روحانی حمایت نکرد این آرا حلال محسوب نمی‌شود.

چگونه به خود اجازه می‌دهیم آرای مردم را به حلال و حرام تقسیم کنیم

او با بیان اینکه مشخص نیست چه ملاکی برای تفکیک رای حلال و حرام وجود دارد، گفت: آیا  جایز است وقتی شهروندان رای به صندوق می‌اندازند به خود اجازه دهیم آرا را به حلال و حرام تقسیم کنیم؟ لذا اگر آرا حلال است برای همه حلال بوده و اگر هم حرام است نظرشان را در مورد انتخابات طور دیگری بیان کنند.

قنبری با بیان اینکه چنین صحبت‌هایی از تریبون نماز جمعه که باید براساس معیارهای دینی و مذهبی و فراجناحی صورت گیرد، جایز نیست گفت: اینگونه اظهارات جز اینکه بدبینی مردم را به دنبال داشته باشد و نماز جمعه را جناحی‌تر کند، نتیجه‌ای در برنخواهد داشت. مناسب نیست تریبون‌های نماز جمعه در اختیار اهداف جناحی قرار گیرد و مردم بدبین شده و احساس کنند که این تریبو‌ن‌‌ها در اختیار عده‌ای خاص از جریان‌های سیاسی قرار گرفته است.

اگر تعداد شعب اخذ رای بیشتر می‌شد قطعاً رای روحانی به ۲۸ میلیون می‌رسید

عضو حزب مردم سالاری در ادامه با اشاره به اظهاراتی در مورد رای ۱۶ میلیونی ابراهیم رئیسی گفت: اینکه بیان می‌شود رای رییسی ۳۰ میلیون است، مشخص نیست با چه معیاری سنجیده می‌شود لذا اگر تعداد شعب اخذ رای بیشتر می‌شد شاید رای روحانی به ۲۸ میلیون هم می‌رسید و اگر زمان رای‌گیری دو ساعت بیشتر می‌شد رای روحانی افزایش پیدا می‌کرد.

او افزود: بنابراین مردمی که تا ساعات پایانی پای صندوق بودند و رای آنها جذب نشد عموماً آرای‌شان به روحانی بود و اگر هم گله‌مندی از این بابت باشد که تعداد شعب کم بود این باعث ریزش رای روحانی شد که او باید معترض باشد که طرفدارانش نتوانستند رای دهند.

فروش اسلحه ۱۱۰ میلیارد دلاری از سوی آمریکا به عربستان حاصل حمله به سفارت 

قنبری با بیان اینکه اصولگرایان باید به دنبال از بین بردن تقابل‌ها با مردم باشند و تقابلی که در منافع ملی داشتند را اصلاح کنند، گفت: در بحث توافق هسته‌ای برخی اصولگرایان عنوان کردند دلواپس هستند و این رفتارها در حافظه تاریخی مردم باقی مانده است و باید درصدد اصلاح رفتارهایی که در تضاد با منافع ملی است برآیند .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: حمله به سفارت عربستان، فروش اسلحه ۱۱۰ میلیارد دلاری از سوی آمریکا به عربستان را در برداشت و سود آن برای آمریکا است و این حاصل اقدامات گذشته برخی اصولگرایان است.

قنبری با بیان اینکه اصولگرایان در کل از جامعه بریده شدند، گفت: اگر خواهان رای مردم هستند باید  در عرصه سیاست خارجی مواضعی را اتخاذ کنند که همسویی بیشتر آنها با ملت ایران را نشان ‌دهد .

اصولگرایان دیدگاه خود را درباره رای مردم اصلاح کنند

او با تاکید بر اینکه بهتر است اصولگرایان دیدگاه خود را درباره رای مردم و حاکمیت رای بر اساس قانون اساسی اصلاح کنند، ادامه داد: باید آن صداهایی که از درون اردوگاه‌های اصولگرایی شنیده می‌شود که مردم دارای حق رای و حق حاکمیت نیستند اصلاح و فاصله خود را با آن افراد تعریف کنند و گفتمانشان را به سمت آنچه قانون اساسی تنظیم کرده تغییر دهند.

عضو حزب مردم سالاری با اشاره به قانون اساسی بیان کرد: براساس اصل پنجم و ششم قانون اساسی آمده است که حاکمیت از طرف خدا به مردم داده می‌شود اما برخی می‌گویند مردم دارای حق رای و حق حاکمیت نیستند و این در حالی است که امام فرمودند میزان، رای مردم است و رهبری اشاره کردند رای مردم حق‌الناس است.

افرادی در جریان اصولگرایی با گفتمان انقلاب اسلامی فاصله دارند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در جریان اصولگرایی هنوز افرادی هستند که با گفتمان انقلاب اسلامی فاصله دارند، گفت: اما این افراد خود را انقلابی خطاب می‌کنند و بقیه را غیرانقلابی می‌دانند. در صورتی که آنها باید به خط انقلاب بیایند و در قانون اساسی به صراحت مشخص شده است و بهتر است افرادی که با گفتمان انقلاب فاصله گرفته و خود را انقلابی می‌دانند خود را نزدیک‌تر کنند و اگر بپذیرند انقلاب و کشور متعلق به مردم است رای مردم را تقسیم‌بندی نمی‌کنند.

قنبری با بیان اینکه اگر رای به کاندیدای هم‌فکرشان را حلال بدانند و غیر از آن را نادیده گیرند، ناشی از خودبینی و ندیدن دیگران است، گفت:  این مساله نشان از این دارد که یک جریان سیاسی در جامعه ما خودش را می‌بیند و نمی‌خواهد به بقیه مردم توجه کند و به این دلیل است که جریان اصولگرایی پایگاه مردمی خود را از دست داده است و با این صحبت‌ها نه تنها پایگاه مردمی درست نمی‌شود بلکه آن باقیمانده پایگاه را هم از دست خواهند داد.

ضرورت بازسازی گفتمان اصولگرایی 

او با بیان اینکه اصولگرایان در گفتمان خود دارای مشکل هستند و باید آن را بازسازی کنند، اظهار داشت: از ۱۶ میلیون رای به رئیسی ممکن است  ۴ میلیون آن متعلق به آنها باشد و بقیه آن آرایی است که با وعده یارانه گرفته شده و یا با ‌آوردن تتلو جذب رای کردند و کسانی که تا قبل از انتخابات موسیقی سنتی را هم برنمی‌تابیدند یک مرتبه طرفدار موسیقی پاپ شدند.

قنبری تاکید کرد: یکی از مشکلات اصولگرایی این است که توان گفتمانی آن فرسوده شده است به جای اینکه رقیب را تخریب و آرای او را زیر سوال ببرد بهتر است به فکر بازسازی پایگاه اجتماعی و توان گفتمانی خود باشد و از گفتمان واقعی خود در انتخابات استفاده کند.

چرا اصولگرایان می‌ترسند با یک برند اصولگرایی وارد اصحنه  شوند

نماینده سابق مجلس با طرح این سوال که چرا اصولگرایان همیشه نگران هستند و یا می‌ترسند که با یک برند اصولگرایی وارد انتخابات شوند، گفت: اغلب می‌بینیم که با عناوین و تابلوهای دیگر مانند مستقل و یا غیره به صحنه می‌آیند که ضروری است خود را با همان تابلوی اصولگرایی وارد میدان کنند و تا پایگاه اصلی خود در جامعه را  بسنجند.

او ادامه داد: اصولگرایان باید ریشه‌یابی کنند که چرا کاندیداهای اصولگرایان از اینکه خود را اصولگرا معرفی کنند، خودداری می‌کنند لذا آقای رییسی که خود را مستقل وارد صحنه انتخابات کرد از پیشینه اصولگرایی برخوردار است و حمایت تشکیلاتی اصلوگرایان را هم به همراه داشت. اظهارات اصولگرایان درباره رای مردم باعث می‌شود که گفتمانشان بیشتر تحلیل رود.

قنبری با اشاره به اینکه رییسی بیان کرده برخی تبلیغ دو قطبی در جامعه می‌کنند که این یک روش انگلیسی است، گفت: این صحبت‌ها برای توجیه شکست در انتخابات است و در حالی این اظهارات بیان می‌شود خود بانی دوقطبی شدن در جامعه هستند به گونه‌ای که در انتخابات اعلام کردند ما انقلابی هستیم و طیف مقابل غیرانقلابی است.

از رای مردم ناراحت هستند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: آنچه که در این انتخابات مردم به آن رای دادند توجه جدی به آرمان‌های انقلاب مبنی بر آزادی و مردم سالاری دینی بود و سوابق انقلابی آقای روحانی هم بیشتر است و نقشی که روحانی در انقلاب و بعد از آن داشت برکسی پوشیده نیست. چرا پس انتخاباتی که با مشارکت وسیع و حضور بانشاط مردم صورت گرفت می‌خواهند شیرینی آن رابه کام ملت با ادبیات یاس‌آور تلخ کنند.

او اظهار داشت: آنها از رای مردم ناراحت هستند و به دنبال مصادره انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند و به دلیل انحصارطلبی نمی‌خواهند بپذیرند دیگرانی هم انقلابی و دل بسته جمهوری اسلامی هستند و به دلیل اینکه منافعشان تامین نشده حاضرند که ارزش‌های انقلاب را هم فدای منافع فردی و گروهی خود کنند و این جریان  همواره این نگاه را به انقلاب داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز