خبرگزاری کار ایران

کامبیز نوروزی در میزگرد جایگاه اقوام و مذاهب در منشور حقوق شهروندی:

حقوق اقوام اعطایی نیست/گفتمان برخی نامزدها به شکل بی‌سابقه‌ای تهی از معناست

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۷۱۵

یک حقوقدان گفت: اگر حقوق اقوام، ادیان و مذاهب محقق نمی‌شود باید مانع آن را پیدا کرد که چه چیزی باعث می‌شود اختلاف در همزیستی پیش بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامبیز نوروزی در میزگرد جایگاه اقوام و مذاهب در منشور حقوق شهروندی که از سوی ستاد اقوام، مذاهب و ادیان حجت‌الاسلام روحانی برگزار شد، گفت: آزادی احزاب و سندیکاهای کارگری و تشکل‌های سیاسی را قدرت نمی‌گذارد که به قدرت برسند و تمامیت‌‌ها برای توسعه قدرت خود، قومیت و مذاهب را دستاویز قرار می‌دهد و آنچه اتفاق می‌افتد این است که در ساختار قدرت می‌خواهند قدرت خود را گسترش دهند.

این حقوقدان با اشاره به حق آموزش زبان محلی بر طبق قانون گفت: آموزش زبان محلی طبق قانون آزاد است و اصل ۱۵ قانون اساسی این را می‌گوید اما نگاه امنیتی مانع از ایفای این حقوق شده است. بنابراین قدرت دموکراسی‌خواه به عوامل دموکراتیک توجه دارد نه نگاه امنیتی و نگاه امنیتی از قدرت‌ها و گرایش‌های تمامیت‌خواه بالنده می‌شوند.

او ادامه داد: واقعیت بزرگ این است که در هشت سال از ۸۴ تا ۹۲ تمام معیارهای شناخته شده اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در قدرت به سر برد و اخلاق از بین رفت.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: واقعیت این است که در دولت سختی قرار داریم که در دوره بی‌معیاری شکل گرفته و گفتمان تعدادی از کاندیداهای انتخاباتی به شکل بی‌سابقه‌ای تهی از معنا است و هیچ چیز مثبتی در این صحبت‌ها پیدا نمی‌شود.

نوروزی با بیان اینکه انتقاداتی نسبت به دولت روحانی وجود دارد، گفت: معتقدیم که برخی شاخص‌ها در زمینه ادیان، اقوام و مذاهب بودند که باید نزدیک‌تر می‌شدند اما باید این را در نظر گرفت که ماشینی را که حسن روحانی در شاهراه به حرکت می‌راند نمی‌گذارند لذا خیابان پر پیچ و خم است که با کلنگ دیگران ناهموارتر شده است.

او با طرح این پرسش که فکر می‌کنید جدی‌ترین موانع بر سر تحقق حقوق اقوام چه چیزی است، گفت: در کلیه دولت‌ها این ضعف وجود داشته است که بخشی حقوقی، بخشی سیاسی و بخشی نیز اجتماعی بوده است. در حوزه اقوام و ادیان بحث‌های مفصلی وجود دارد که در بخش سیاسی می‌گویند تمام اقوام و مذاهب در ایران مصنوعی نیستند و به جامعه ایران الحاق نشده است و در طول تاریخ در خود ایران وجود داشته‌اند. به طور مثال ایران یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های یهودیان است.

او تاکید کرد: قدمت کرد و بلوچ و ترکمن با ایران مساوی است و ما قوم پارس نداریم بلکه زبان فارسی زبان ایرانی است.

این حقوقدانان با بیان اینکه حقوق اقوام ذاتی است و اعطایی نیست، گفت: اگر حقوق اقوام، ادیان و مذاهب محقق نمی‌شود باید مانع آن را پیدا کرد که چه چیزی باعث می‌شود اختلاف در همزیستی پیش بیاید. باید گفت قدرت‌ تمامیت خواه می‌خواهد از هر وسیله‌ای برای افزایش قدرت خود استفاده کند.

او ادامه داد:در دولت نهم و دهم جلوی تشکل‌های کارگری ایستادند چون می‌خواهند از قدرت، اختیارات و سهمی بگیرند.

این فعال اجتماعی با اشاره به بحث شیعه و سنی گفت: در هیچ جای حقوق تفاوتی بین شیعه و سنی نداریم و از لحاظ دینی هم تمایزی بین شیعه و سنی نیست. در اقوام هم این مساله صادق است اما عاملی که باعث می‌شود حقوق اقوام و ادیان رعایت نشود سوء استفاده است که دیگران می‌خواهند از این مفهوم کنند.

نوروزی ادامه داد: اگر پایه سیاست‌ها قانون اساسی باشد و جلوی جریان‌های غیرقانونی گرفته شود، دولت بهتر می‌تواند حقوق قومیت‌ها را محقق کند.  

این حقوقدان درباره اینکه چقدر قوانین عادی استفاده از حقوق ادیان، قومیت و مذاهب را در خود دارند، گفت: کاملا قوانین عادی ظرفیت دارند و باید دید اقوام و ادیان در چه جاهایی استثنا شده‌اند. هر جا استثنا نشده مانند دیگران باید حقوقشان رعایت شود.

او به ابلاغیه چندی پیش دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه صلاحیت افرادی که جزء اقلیت‌های مذهبی هستند در مناطقی که مذهب آنها در اقلیت است، تائید نشود، اظهار کرد: موردی که شورای نگهبان نسبت به آن نامه نوشتند و نامزدهای گروه‌های مذهبی را که در مناطقی که اکثریت داشته‌اند ممنوع اعلام کرد، دقیقا نوعی تجاوز از حدود اختیارات بود لذا شورای نگهبان اجازه چنین حرفی را نداد و مجلس به درستی نسبت به آن موضع گرفت. آقای لاریجانی در مقابل این جریان ایستاد و کاملا هم موثر بود و ایستادگی دولت هم قابل توجه است که وزارت کشور و دستگاه‌های اجرایی به این نظر عمل نکردند.

نوروزی در نقد سوالات مناظره‌های انتخاباتی گفت: سوالاتی که در مناظرات بیان می‌شود کلیاتی است که بیشتر انشای علم بهتر است یا ثروت را به نمایش می‌گذارد که یکی از دلایل بی‌محتوا بودن آن این است که در تلویزیون یا در صدا و سیما طراحی می‌شود.

او با تاکید بر اینکه باید سوالات دقیق پرسیده شود، اظهار کرد: کسی وعده به شقاوت و گمراهی نمی‌دهد. زمانی معلوم می‌شود که شقاوت نتیجه تفکر کسی است که او را در جزئیات به چالش کشیده باشیم. کلی گویی روشی است که تلویزیون دنبال می‌کند و روش برخی کاندیداها شده است.

او ادامه داد: باید از نامزدهای انتخاباتی سوال شود که اگر رئیس جمهور شدی اجازه می‌دهید دو مسجد اهل سنت دایر شود؟ آیا با تعطیلی نمازخانه پونک برای اهل سنت موافقید؟ لذا چرا نباید مذاهب دیگر دین ما مسجد داشته باشد؟ شیطان در جزئیات نهفته است و آن کسی که از جزئیات می‌گریزد با شیطان تبانی کرده است.

نوروزی بیان کرد:‌نامزد ریاست جمهوری فقط خودش نیست بلکه نماینده یک جریان است که یک جریان فکری و سیاسی و اجتماعی پشت سر او قرار دارند. وقتی ماری لوپن در فرانسه شکست خورد می‌گوئیم جناح راست شکست خورده است.

او ادامه داد: روحانی نماینده یک جریان و رئیسی نماینده جریان دیگر است و قالیباف تا اندازه‌ای جریانی را نمایندگی می‌کند لذا در این ۱۲ سال هویت سیاسی خاصی ندارد.

او با اشاره به افرادی که به نمایندگی از کاندیداها در شهرستان‌ها حاضر می‌شوند و سخنرانی می‌کنند، گفت: می‌توان دید که پشت سر رئیسی چه کسی است البته حق قانونی آنها است که بتوانند رای ملت را جذب کنند و اگر رئیس جمهور شوند، رئیس جمهور همه ما است.

او تاکید کرد: تنها به ماقال آقایان نباید توجه کرد و باید پشت سر افراد را نگاه کنیم که چه کسانی هستند. باید شرایطی را فراهم کرد که اهل سنت مسجدی در تهران داشته باشند تا بتوانند فرایض دینی خود را به راحتی انجام دهند و مجبور نباشند برای نماز عیدفطر به سفارتخانه یکی از کشورها بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز