خبرگزاری کار ایران

هاشمی‌طبا در تشریح برنامه‌هایش برای حل مشکل مسکن:

با اشتغال جوانان می‌توان مشکل مسکن زوجین را حل کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۱۲۴

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت که با ایجاد اشتغال برای جوانان، می‌توان مشکل مسکن زوج‌های جوان را رفع کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمصطفی هاشمی‌طباء در برنامه مناظره در پاسخ به این سوال که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه طرحی برای حل مشکل مسکن بویژه زوج‌های جوان دارید اظهار کرد: اصولا اگر بخواهیم همیشه معلول‌ها را مورد توجه قرا ردهیم راه به جایی نمی‌بریم. علت‌هایی باعث بروز مشکلات شده و باید به صورت برطرف کردن علت‌ها باشیم. این در زمینه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: در پرسش‌هایی که در این جا مطرح شده نوعا حرکت به سمتی بود که دولت این کار را بکند و نکند در حالی که معتقدم دولت خدمات بسیار زیادی ارائه می‌کند و امکان بزرگتر شدن دولت بدون اینکه اقتصاد جامعه ما توانمند شود و بدون اینکه بتوانیم در این مورد درآمد ملی را افزایش دهیم نداریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: مشکل مسکن در حال حاضر برای زوج های جوان از طریق پرداخت‌های وام برطرف شده است و در شهرک‌های اطراف تهران و دیگر شهرها مسکن‌های کوچکی برای این منظور ساخته شده است.

هاشمی‌طبا تصریح کرد: به نظر من مهمترین مسئله موضوع کار  است و بدون توجه به ابعاد مختلف برای ایجاد صنعت خدمات و کشاورزی امکان پذیر نیست. اگر زوجی کار کند و درآمد داشته باشد آینده خود را می‌توانند تامین و تضمین کنند. امروزه با حجم وامی که ازطریق بانک‌ها مصوبه شده حداقل در اطراف شهرهای بزرگ مسکن با توجه به اندکی که رکود دارد امکان خریداری دارد. مسکن در حد متری ۱.۳ میلیون تومان مسکن‌های ۶۰ تا ۷۰ متری است اگر مسئله بیکاری حل شود و زوج‌های تحصیلکرده ما به کار اشتغال داشته باشند و مبادرت به کار کنند و مسئله کار حل شود مسکن قابل حل است .

او تاکید کرد: حجم هر چیزی در هر کشوری در هر حال محدود است و نمی‌توانیم سرمایه گذاری خیلی زیادی در صنعت برای تولید کنیم چون تولید باید فروحته شود. تولید در زمانی که محصول با کیفیت قابل صدور دهد امکان فروش دارد.

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: با وجود همه مشکلات، دولت یازدهم خود را متعهد دید تا پروژه مسکن مهر را تکمیل کند و تا پایان کار همین دولت مسکن مهر تکمیل می‌شود، به غیر از ۱۰۰ هزار و خرده مسکنی که ساخته شده ولی خریدار و داوطلبی ندارد.

روحانی: مسکن مهر خریدار و داوطلبی ندارد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به اظهارات سیدمصطفی هاشمی‌طبا در خصوص حل مشکل مسکن گفت: برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل برای حل مشکل مسکن اجرا شده است. در دولت قبل برنامه‌ریزی‌هایی برای ساخت مسکن مهر شد.

او ادامه داد: با وجود همه مشکلات، این دولت خود را متعهد دید تا این پروژه را تکمیل کند و تا پایان کار همین دولت مسکن مهر تکمیل می‌شود، به غیر از ۱۰۰ هزار و خرده مسکنی که ساخته شده ولی خریدار و داوطلبی ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید به مردم کمک کرد تا خود مردم محل مسکونی‌شان را انتخاب کنند، تصریح کرد: ما باید به مردم برای خرید و ساخت این خانه‌ها کمک‌ کنیم. در این دولت تلاش شده است تا برای خانه اولی‌ها وام ۸۰ میلیونی بدهند و این کمک خوبی در این راستا است.

روحانی با بیان اینکه در زمینه مسکن باید به بافت‌های فرسوده توجه کرد، خاطرنشان کرد: به‌جای ساخت مسکن مهر باید بافت‌های فرسوده به خانه‌های نو تبدیل می‌شد که اگر این کار انجام شود، آن مسئله تحول مثبتی است.

او افزود: امروز برنامه خوبی برای جوانان وجود دارد. همچنین برای هرکدام از زوجین ۱۰ میلیون وام برای شروع زندگی آنها داده می‌شود.

رییسی: دولت برای اجاره مسکن زوج‌های جوان تسهیلات قائل شود

حجت‌الاسلام رییسی نیز در نقد سخنان هاشمی طبا گفت: اساس برای توانمندسازی مردم  این است که تا آنها خودشان بتوانند، مسکن تهیه یا آن را نوسازی کنند. اما دو نکته داریم؛ نخست زوج های جوانی هستند که خانه ندارند و این زوج جوان چه باید بکنند؟ حتما باید کمک شود و باید تسهیلات برای اجاره مسکن قایل باشیم.  از طرفی می‌گوییم که باید ازدواج صورت گیرد و ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج داریم، نمی‌شود که از آن طرف دولت گامی برندارد.

او ضمن تشکر از اقدامات دولت برای ایجاد مسکن و وام‌های ارائه شده به زوجین، گفت: بالاخره مسکن مهر ایجاد شد و سالانه ۶ درصد مسکن مهر پیش رفته است و باید زودتر تحویل متقاضیان شود. باید بافت فرسوده نوسازی شود و مردم فاقد مسکن  و مشکل زوجین  باید حل شود.  با ایجاد ۱ میلیون مسکن در سال، در کشور همچنان عقب هستیم.

قالیباف: دولت برای احیای بافت فرسوده کمک نمی کند

محمدباقر قالیباف در باره این که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه طرحی برای حل مشکل بویژه زوج‌های جوان دارد اظهار داشت: من فکر می‌کنم در حوزه اجتماعی ۴ درصد هستند که از امکانات برخوردار هستند و بیش از ۹۶ درصد دیگر فاقد این امکانات هستند.

او تاکید کرد: عده‌ای با رانت که آقای جهانگیری گفت دارای مسکن شدند ، در حال حاضر بیش از ۳ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد.

این نامزد انتخابات ادامه داد: باید تحقیق کرد که این ۳ میلیون مسکن متعلق به کیست؟ چرا خالی است؟ در کجا قرار دارد؟

او خاطر نشان کرد: ۴ درصدی که در جامعه وجود دارد از رانت ها نیز برخودار هستند. یک ویلا در شمال دارد ، یک ویلا در  شمال شهر با ثروت‌های باد آورده دارد و  ۹۶ درصد باقی مانده در محرومیت قرار دارند.

قالیباف در ادامه با بیان این که قرار بود ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده احیا شود عنوان کرد: مقرر شد بافت‌های فرسود احیا شود و این برای کشور ۱۰ درصد بود که در طول ۵ و ۶ سال گذشته بر طبق آمار به ۷ درصد رسیده است .

او درباه بافت فرسوده در تهران نیز گفت: در کلان شهری مانند تهران این عدد ۳۴ درصد بود که ما درشهرداری اقدام کردیم اما متاسفانه دولت در این باره کمک آن‌چنانی نکرده است.

 شهردار تهران تاکید کرد: با این ۴دصد باید برخورد کرد که دیگر تکرار نشود، سال گذشته به چند هزار نفر  ۵۳۰ میلیارد وام داده شده است و چند ده میلیون دیگر از وام ازدواجی که گفتید بازمانده اند.

قالیباف در خاتمه گفت: این باید در سیستم مدیریت شود تا شاهد چنین رانت های نباشیم.

جهانگیری: دلالی شدن مسکن و صدور پروانه‌های بی‌حساب موجب افزایش واحد‌های مسکونی خالی شده است

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه مسکن نیاز مهم خانوارها و یک عامل مهم در اقتصاد کشور است گفت: به دلیل دلالی شدن مسکن و صدور پروانه‌های ساخت بی‌حساب و کتاب امروز با واحدهای مسکونی خالی قابل توجهی در کشورمان مواجه هستیم .

او با بیان اینکه در حال حاضر ارزش واحدهای خالی در ایران به ۲۵۰ ملیارد دلار می‌رسد گفت: بخشی از اقتصاد ایران در این بخش از بازار مسکن راکد مانده است.

جهانگیری اظهار داشت: طبق برسی های دقیقی که انجام دادیم چند اولویت برای بخش مسکن طراحی کردیم. اولویت اول اجرای طرح مسکن اجتماعی برای گروه های کم دآرمد از جمله مشمولین کمیته امداد، معلولین و زنان بی سرپرست است که سالانه صدهزار واحد مسکونی برای این افراد تامین می‌شوند.

او ادامه داد: منابع این طرح از منابع بانکی تامین می‌شوند و دولت یارانه سود آن را می‌پردازد.

جهانگیری ادامه داد: از اولویت دیگر استحکام مسکن روستایی است که سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی مقاوم سازی می شوند و شواهد نشان داده است که خانه های روستایی که مقاوم سازی شده‌اند در برابر زلزله و سیل آسیب کمتری دیده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت یازدهم تسهیلات مسکن برای زوج های جوان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، گفت: صندوق پس انداز یکم با هدف کمک به صاحب خانه شدن خانه اولی ها تشکیل شد که خانه اولی می‌توانند در این صندوق سپرده گذاری انجام دهند و وام دریافت کنند.

جهانگیری گفت: علاوه بر اینکه سال گذشته سرمایه بانک مسکن ۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد سایر بانک‌ها هم وارد حوزه تسهیلات به مسکن شدند.

او با بیان اینکه مسکن حمایتی مسکن روستایی مسکن اجتماعی و نوسازی بافت فرسوده از اولویت های بخش مسکن است، ادامه داد: البته در بافت فرسوده شاهد آن بودیم آن بخشی که شهرداری مسئول آن بود واحدهای تجاری احیا شدند معتقدم گروه‌های توسعه گر که ایجاد شده می‌توانند بافت فرسوده را احیا کنند.

میرسلیم: بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری صرف ساخت مسکن تجملی می‌شود

میرسلیم بعد از توضیحات هاشمی طبا در مورد وضعیت مسکن از ایشان پرسید به نظر بنده شما پاسخ سوال را دقیق نگفتید ما در مورد مسکن بحث می‌کنیم می‌دانیم بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری صرف ساخت مسکن تجملی می‌شود که بخش عمده‌ای از آن هم خالی  است چگونه می‌خواهید این سرمایه‌گذاری را معطوف بخش ساخت ساختمان‌های ارزان‌قیمت برای زوجین جوان کنید تا بعد بتوانند مسکن مناسب‌تری تهیه کنند.

او در سوال دیگری پرسید چرا به قیمت زمین در ساخت مسکن اشاره نمی‌کنید و آیا اینکه دولت برای ساخت مسکن باید زمین بدهد شما آیا چاره تمام مشکلات جوانان را مسکن می‌دانید اینکه از اول جوانان را درگیر وام کنیم درست است چرا به مسکن اجاره‌ای یا اجاره به شرط تملیک اشاره می‌کنید و آیا شما چه تجربه‌ای در قضیه مسکن ارزان قیمت در کشورهای دیگر دارید تا بتواند به کمک آن مشکل را حل کند.

به گزارش ایلنا، مصطفی هاشمی‌طباء در جمع بندی این بخش با بیان اینکه فراموش نکنیم این دغدغه برای سایر بخش‌ها نیز وجود دارد، اظهار کرد: این دغدغه برای خورد و خوراک و حاشیه نشین‌ ها و همه کشور بیان می‌شود و همه این فلش‌ها کماکان به سمت دولت می‌رود. گفتن این که دولت این کند یا آن کند ساده است اما ضمن اینکه دولت نمی‌تواند از یک محدوده ‌ای فراتر برود باید گفت که دولت‌های جمهوری اسلامی خدمات بزرگی ارائه داده‌اند از حمله  سوخت‌رسانی، امنیت و ... است  که در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه همه ما عضو نظام هستیم  اما گاهی اوقات جز اپوزیسیون می‌شویم و انتقاداتی را وارد می کنیم،‌گفت: در اقتصاد کشورها  مسئله مسکن امر درجه یک نیست در اقتصاد کشور حفظ امنیت داخل و خارج کشور مهم  است کشور ما علیرغم شهادت‌های زیاد در مرزها توانسته امنیت را در آن‌جا حفظ کند.

او با بیان اینکه اما داخل کشور از این امر غافل شدیم،‌گفت:ما در داخل دچار مشکلات اساسی شدیم که حاشیه‌نشینی و .. رابه همراه داشت  و تا ده سال آینده ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین خواهیم داشت. توانمند شدن انسان‌ها با عایده‌مند کردن آن‌ها امکان پذیر نیست و با آن متفاوت است ما با کار و ارزش افزوده می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم.

هاشمی‌طباء خاطرنشان کرد: اشکال ما این است که همه چیز را با هم می‌خواهیم. برخورداری از زندگی خوب، باغ و استخر و ...  را با هم می‌خواهیم. معتقدم مالکیت‌ها باید محترم باشد پروانه‌های خانه هزار متری و ... صادر می‌کنیم که همه این‌ها با هم سازگار نیست اولویت‌های ما باید مشخص باشد. حفظ ایران و آباد کردن ایران و ایجاد شغل برای مردم که بیکار نباشند اولویت است و اگر این‌ها را تامین کنیم مردم می‌دانند چگونه مسکن را تامین کنند.

او افزود: ضمن این که قانون بانکداری اسلامی سوار کردن مقررات عقود اسلامی بر بانک که یک مسئله جدید و عحیب است اما وقتی بانکداری ما با پیچیدگی ‌هایی صورت می گیرد، می‌تواند مورد سوء‌استفاده دیگران قرار گیرد و بانک‌ها را به موسسات سرمایه‌گذاری تبدیل کرده، طبیعتا در این شرایط بانک نمی‌تواند خدمات مناسب ارائه کند. اینکه رفع مشکلات معلولان باید انجام شود با کمک دولت موافقم اما باید تحمل داشته باشیم نباید بگوییم یک عده رانت‌خوارند هستند باید مسئله مالکیت و مسئله حقوقی و شرعی را در نظر بگیریم اما بدانیم که مبارزه با این‌حرفها مبارزه با معلول است و باید علت‌هار ا برطرف کنیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز