خبرگزاری کار ایران

تحلیل روزنامه «فایننشال تایمز» از انتخابات ریاست جمهوری ایران؛

احیای دریاچه ارومیه برگ برنده روحانی است/حل معضلات زیست‌محیطی اولویت‌ این دولت بوده‌ است

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۳۱۸

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشته امروز که روحانی با چالش‌های جدی در رقابت انتخاباتی روبه‌رو است، می‌تواند از این اقدام خود در احیای دریاچه ارومیه به عنوان برگ برنده‌ای برای جلب رای مردم این مناطق استفاده کند.

به گزارش ایلنا، روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس نوشت: مردم ناحیه غرب ایران دوره قبل به وعده‌های روحانی در مورد احیای دریاچه ارومیه رای داده‌اند نه به وعده‌های اقتصادی و اجتماعی او.

این مجله با یکی از کشاورزان چغندر در شمال غربی ایران گفت‌و‌گویی داشته و این کشاورز گفته دور قبل تنها به این دلیل در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده که حسن روحانی وعده‌هایی در مورد بالا آوردن سطح آب دریاچه ارومیه داده بود نه به دلیل وعده‌های مربوط به سیاست خارجی یا اقتصاد.

این کشاورز ایرانی در گفت‌وگو با این رسانه غربی گفته اصولگرایان تندرو و احمدی‌نژاد هیچ توجهی به معضل دریاچه ارومیه نداشتند از این رو هیچ چاره‌ای جز اعتماد کردن به روحانی نداشته است. برای این کشاورز ایرانی دریاچه ارومیه از هر موضوع دیگری مهم‌تر است.

در این گزارش این ادعا مطرح شده است که روحانی از ترس قدرت گرفتن جریان‌های جدایی‌طلب در آذربایجان غربی و اطراف به واسطه معضل دریاچه ارومیه مجبور شده که مساله دریاچه ارومیه را در اولویت وعده‌های انتخاباتی‌اش قرار دهد.

«فایننشال تایمز» همچنین نوشت: روحانی در این انتخابات سه برابر رقبای خود در استان‌های غربی به ویژه در استان آذربایجان غربی رای آورد. او در بدو ورود به نهاد ریاست جمهوری، ۷ میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه برای ده سال بودجه تعیین کرد. به واسطه این اقدامات، سطح آب دریاچه بالا آمد. به گفته مقامات با این اقدام او از یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری شد.

در این گزارش همچنین گفته شده که امروز که روحانی با چالش‌های جدی در رقابت انتخاباتی روبه‌رو است می‌تواند از این اقدام خود در احیای دریاچه ارومیه به عنوان برگ برنده‌ای برای جلب رای مردم این مناطق  استفاده کند.

در این گزارش گفته شده که روحانی معتقد است رقبای تندرو او را برای سرمایه‌گذاری‌های کلانش در احیای دریاچه ارومیه متهم می‌کنند. او می گوید: اگر دریاچه ارومیه خشک شده بود نمک سراسر چهارده استان را فراگرفته بود.

این گزارش می‌گوید: اولویت بندی روحانی در زمینه معضلات زیست‌محیطی می‌تواند در سایر استان‌های ایران نیز به نفع روحانی تمام شود. در سراسر ایران مردم با مشکل خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و طوفان‌های گرد و غبار نظیر آنچه در خوزستان رخ می‌دهد روبه‌رو هستند. حامیان روحانی حل معضل دریاچه ارومیه را نمونه‌ای از توانایی‌های مدیریتی دولت او در مقایسه با بی‌کفایتی‌ها و فساد دولت قبل می‌دانند.

این روزنامه نوشت: محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق ایران اعتراض‌های مردم این منطقه در خصوص دریاچه ارومیه را با سرکوب آذری‌های پاسخ داد و دولت او آلودگی‌های صنعتی را وارد بستر دریاچه کرد.

«فایننشال تایمز» همچنین ادامه داد: به گفته مسعود تجریشی یکی از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه، این پروژه یک مدل منحصر به فرد در سراسر دنیا بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز