خبرگزاری کار ایران

خضری خبر داد:

کولبران بیمه تامین اجتماعی می‌شوند/ تهیه طرح ساماندهی مرزنشینان و کولبران با ۱۵۳ امضا

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۸۲۴

نماینده پیرانشهر با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت کار، از تعلق گرفتن بیمه تامین اجتماعی به کولبران از نیمه دوم فروردین سال آینده خبر داد و گفت: کولبران تحت عناوین مختلف با اصابت گلوله جانشان را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، رسول خضری در جریان نشست خبری امروز خود که درحاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت:‌ بنابر ماموریت رییس مجلس، کمیته حقیقت‌یاب چهارنفره‌ای متشکل از آقایان برزگر و کواکبیان از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، محمودزاده نماینده مهاباد و بنده نماینده پیرانشهر و سردشت تشکیل شد تا وضعیت معیشت و صدمات جانی وارد شده به کولبران را مورد بررسی قرار دهیم و که مقرر شد این کمیته وضعیت این کولبران را ازطریق بازدید میدانی بررسی کند.

او ادامه داد: بر این اساس کمیته حقیقت‌یاب روز ۱۸ اسفند در شهرستان پیرانشهر و شهرهای مرزی این شهرستان در میان کولبران حاضر شد و آنها مطالباتی را مطرح کردند که مهمترین آنها بیمه تأمین اجتماعی بود.

امضای تفاهم‌نامه با وزارت کار برای بیمه کولبران

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به این مطالبه، جلسه‌ای با وزیر کار تشکیل و تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که به موجب آن کولبران از نیمه دوم فروردین ۹۶ بیمه تامین اجتماعی شوند.

خضری تصریح کرد که استارت این بیمه از شهرستان پیرانشهر زده می‌شود و قرار است در سطح آذربایجان غربی گسترش یابد.

او یادآور شد: بیمه تامین اجتماعی شامل پرداخت دیه و انواع شمولیت‌های این بیمه خواهد شد که امیدواریم با عملیاتی شدن قول دولت، کولبران در سطح مرزها از نیمه دوم فروردین بیمه شوند.

نماینده پیرانشهر در مجلس همچنین مطالبه دیگر کولبران را حذف دلالان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر پول کولبران به جیب دلالان می‌رود و بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به  کولبران نمی‌رسد و بنابر این درخواست آنها این است که دست دلالان کوتاه شود.

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای بررسی وضعیت کولبران، مناسب‌سازی مسیر برای کولبری را از دیگر موارد مورد تاکید کولبران دانست و گفت: تأکید بر این است که در معابری که باید بارها تنها از طریق کولبری حمل شود وسایل حمل و نقل موتوری یا چهارچرخه تعبیه شود تا کولبران ناچار به حمل بار بالغ بر ۲۰۰ کیلو نشوند؛ به هر حال این مطالبه به‌حقی برای مناسب‌سازی مسیر است.

بنابر قانون انسداد مرزها، باید برای معیشت مرزنشینان فکری شود

او با بیان این‌که اجرایی شدن درست قانون مربوط به معابر مرزی مورد تأکید مقام معظم رهبری مطالبه دیگر کولبران است، گفت: بنابر قانون انسداد مرزها، باید برای معیشت مرزنشینان فکری شود.

خضری تصریح کرد: قرار بود بنابر این قانون استانداری‌ با همکاری سپاه معابر را برای معیشت مرزنشینان مساعد کند که مرزنشینان با گرفتن مجوز بتوانند معیشت‌شان را ازطریق واردات کالا به صورت جزیی تامین کنند. اما اکنون مشاهده می‌شود؛ افراد سودجو مجوزهای ورود کالاهای چندهزارتنی را دریافت می‌کنند که نه‌تنها به وضعیت بازار لطمه وارد می‌کند که هیچ عایدی نیز برای مرزنشینان ندارد. آن هم در شرایطی که باید مرزنشینان از منافع مرزی برخوردار باشند. موضوعی که نتیجه آن تامین امنیت پایدار مرزها است.

تهیه طرح تفحص از استانداری‌ها

او یادآورد شد: در همین راستا تفحصی از استانداری‌ها و نامه‌نگاری با سازمان بازرسی، وزارت کشور و بازرسان ویژه ریاست‌جمهوری انجام شده تا این مطالبه به‌حق تأمین شود.

نماینده پیرانشهر همچنین خاطرنشان کرد: وضعیت خروج کالا از مرزها نیز مناسب نیست به طوری که شاهد خروج کالا به صورت تجمیعی آن هم از طریق تریلی به کشور هستیم. روندی که صدمه‌هایی به بازار کالای کشور وارد می‌کند.

کولبران از عواید مرزی سهمی ندارند

او ادامه داد: تاکید بر این است که این امکان آن هم به‌صورت خرده‌فروشی به شهرهای مرزی داده شود تا شهرنشینان در استان‌های مرکزی کشور برای سفر به شهرهای مرزی ترغیب شده و گردشگری نیز رونق پیدا کند. کولبران از عواید مرزی سهمی ندارند و بیشتر منافع در دست دلالان است.

کولبران تحت عناوین مختلف با اصابت گلوله جانشان را از دست می‌دهند 

نماینده مردم پیرانشهر در ادامه به موضوع تیر خوردن کولبران اشاره کرد و با اشاره به طرح این موضوع در مسیر مامویت کمیته حقیقت‌یاب، اعلام کرد: کولبران تحت عناوین مختلف در مرزها به دلیل اصابت گلوله جانشان را از دست می‌دهند و خانواده‌هایشان بی‌سرپرست می‌شوند.

او به برگزاری جلسه فردای این کمیته حقیقت‌یاب با فرماندهی کل مرزبانان به منظور رسیدگی ابعاد تیر خوردن کولبران اشاره کردگفت: باید هنگ مرزی و نیروی انتظامی درصورت مشکوک شدن به فردی او را بازداشت کرده تا به وضعیت‌اش در دادگاه صالحه پرداخته شده و حکم صادر شود؛ نه اینکه هنگ مرزی به دلیل مشکوک شدن به فردی به او تیراندازی کند و این درحالی است که متاسفانه در برخی از موارد باعث داغدار شدن خانواده‌ها و درنهایت نارضایتی افکار عمومی ‌می‌شود. 

تهیه طرح ساماندهی مرزنشینان و کولبران با ۱۵۳ امضا 

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای بررسی وضعیت کولبران با اشاره به تهیه طرح ساماندهی مرزنشینان و کولبران با ۱۵۳ امضا گفت: طی دو هفته گذشته با حضور مسئولان ۱۵ دستگاه، ارگان و سازمان همچون وزارتخانه‌های اقتصاد،‌ صنعت، کشاورزی، خارجه، کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا جلساتی در مرکز پژوهش‌ها برگزار شد تا این طرح با یک ماده واحده و ۶ تبصره به بهترین نحو تدوین شود.

هیچ بخشی از عواید مرزی به مرزنشینان نمی‌رسد

او همچنین با ابراز امیدواری نسبت به این‌که خروجی این طرح منجر به بهبود وضعیت معیشت و اشتغال کولبران باشد، بر لزوم در اختیار قرار گرفتن عواید مرزی به مرزنشینان تاکید کرد و در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ درصد عواید مرزی به استان و ۶۰ درصد آن به تهران داده می‌شود و هیچ‌چیزی به شهرهای مرزی نمی‌رسد. حال اینکه باید این پول برای توسعه شهرهای مرزی، جاده و اشتغال هزینه شود تا بتوانیم وضعیت مشاغل را ساماندهی کنیم.

کولبری شغل نیست

خضری در پایان این نشست خبری تصریح کرد: باور ما این است که کولبری شغل نیست و باید شغل مناسب برای این افراد در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز