خبرگزاری کار ایران

یونسی در دیدار هیاتی از اساتید عراقی:

مردم ایران و عراق با حفظ مرزها و حدود سیاسی، تعاملات و روابط متقابل را گسترش دهند

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۶۵۸

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: اساتید، علما، دانشگاهیان، فرهنگیان و آحاد مختلف مردم عراق و ایران باید با حفظ مرزها و حدود سیاسی، روابط و رفت و آمد به کشورهای یکدیگر را در راستای گسترش تعاملات و تقویت پیوندهای مشترک افزایش دهند، چرا که هر چه آشنایی بین ملتها گسترش یابد، اختلافات و مشکلات از بین می رود.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام علی یونسی روز چهارشنبه در دیدار تعدادی از اساتید دانشگاه‌های عراق متشکل از اساتید مسیحی، سنی و شیعه گفت: ایران و عراق دو ملت برخوردار از تاریخ کهن و آفریننده تمدن‌های درخشان بشری هستند که همواره تعامل و روابط فرهنگی و تمدنی گسترده ای با هم داشتند و ریشه های پیوند تمدنی و فرهنگی دو ملت به قدمت تاریخ است و تلاش‌های دشمنان برای ایجاد نزاع و اختلاف بین ایران و عراق ناشی از نگرانی از همین پیوندهای عمیق است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی افزود: در کجای دنیا سراغ دارید که در مدت کوتاهی چند میلیون نفر از یک کشور به کشوری دیگر سفر کنند و با نهایت احترام و به گرمی از آنها استقبال شود. در ایام اربعین میلیون‌ها ایرانی در مدت کوتاهی به عراق سفر می کنند و چنان استقبالی از آنها می‌شود که هیچ کس به خاطر نمی آورد چند سال قبل، جنگی تمام عیار و طولانی بین این دو کشور رخ داده بود.

یونسی اظهار داشت: پیوندهای عمیق و گسترده دینی و فرهنگی مردم عراق و ایران نشان می دهد مردم دو کشور هیچ گاه با هم مشکلی نداشته و ندارند و حتی یک جنگ طولانی و شدید نیز نتوانست آسیبی به پیوندهای عمیق دو ملت وارد کند.

او با اشاره به ترکیب هیات اساتید عراقی که متشکل از نمایندگان اقوام و مذاهب مختلف بود، تصریح کرد: شما نمادی از جامعه عراق هستید که در طول تاریخ همواره از اقوام و مذاهب مختلف زندگی مسالمت آمیزی با هم داشتید اما متاسفانه سیاستهای استکبار جهانی و در داخل عراق نیز اقدامات صدام این وضعیت را تغییر داد و مشکلاتی برای شما ایجاد کرد که ما هم از بابت این مشکلات برای ملت برادر و دوست خود ناراحتیم.

دستیاری ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: ما همواره مسائل عراق را با علاقه دنبال می کنیم. مصیبتها و ترورها و حوادث تلخ عراق برای ما دردناک است و در عین حال این روزها خوشحالیم که شاهد پیروزی‌های مردم عراق بر تعصبات کور داعشی هستیم. البته برای برقراری امنیت کامل و ثبات در عراق باید علاوه بر شکست کامل داعش، ریشه‌های تروریسم در عراق نیز خشکانده شود و این کار جز با به میدان کشاندن ظرفیت‌های مردمی، همانگونه که در ایران تجربه شد، ممکن نیست. همه مردم عراق باید خودشان را شهروندان برابر در عراق بدانند و باور داشته باشند که قومیت و مذهب امتیازی برای کسی نمی آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز