خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:/مشروح/

سخنان ظریف به درستی منعکس نشد/مذاکره‌های مفیدی برای حج انجام شده است/ اتحادیه اروپا همچنان حامی برجام است

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۶۰۵

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئولیت مذاکره در خصوص حج با سازمان حج و زیارت است. وزارت خارجه نقشی در این باره ایفا نمی‌کند ولی تا آنجا که می‌دانم مذاکرات مفیدی انجام شده و ساز و کاری برای ارائه خدمات کنسولی در زمان حج در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تلاش مسکو برای نزدیک شدن مواضع تهران و ریاض گفت: هرتلاشی که در مسیر صلح و ثبات منطقه به ویژه منطقه حساس خلیج فارس سازنده باشد، مورد استقبال ما است.

مذاکرات مفیدی در مورد حج انجام شده است

او در مورد مساله حج گفت: مسئولیت مذاکره در خصوص حج با سازمان حج و زیارت است. وزارت خارجه نقشی در این باره ایفا نمی‌کند ولی تا آنجا که می‌دانم مذاکرات مفیدی انجام شده و ساز و کاری برای ارائه خدمات کنسولی در زمان حج در نظر گرفته شده است. با این حال این مساله باید از سوی مسئولان سازمان حج بررسی شود.

قاسمی درباره اقدامات سرکوب‌گرانه مقامات بحرین گفت: مواضع ایران درباره بحرین مشخص است. دولت بحرین به جای پرداختن به فرافکنی و ایجاد مشکل برای بخش عمده‌ای از مردم خود و ایجاد فضای امنیتی راهکارهای تعامل و گفت‌وگو را در پیش گیرد.

تلاش‌هایی برای برگزاری نشست ژنو ۴ تا قبل از سال نو در حال انجام است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضوع سوریه گفت: تحولات آستانه و ژنو در حال طی کردن مسیر خود است. تلاش‌هایی برای برگزاری نشست ژنو ۴ تا قبل از سال نو در حال انجام است. درباره حضور نیروهای آمریکایی در این نشست خبر موثقی دریافت نکرده‌ام و اظهارنظری نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدار روحانی و اردوغان در اسلام‌آباد یادآور شد: اجلاس اکو و سفر روحانی و حضور سران آن فرصتی را فراهم کرد تا پس از مدت‌ها و برای اولین بار پس از کودتای ناکام ترکیه، با تقاضای طرف ترک دیداری میان روحانی و اردوعان انجام شود. این ملاقات مهم ارزیابی می‌شود و تا حد بسیاری سازنده و مفید بود. به سرعت آخرین تحولات و مطالبی که میان دو کشور چه در مسائل دوجانبه و چه در موضوعات منطقه‌ای مطرح بود، بررسی شد.

او افزود: تفاهماتی حاصل شد که البته به معنای حل همه مسائل نیست. هنوز نیازمند رایزنی هستیم ولی نفس دیدار قابل توجه است. روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد. دیدار بسیار بجا و به هنگام بود. صحبت شد بیش از آنکه مقامات دو کشور در رسانه‌ها سخن بگویند در دیدارهایشان مسائل را بررسی کنند و با توجه به نیازها و تحولات سریع، دیدارها بیشتر شود. طرفین از همکاری‌های موجود در سوریه و آستانه اظهار رضایت کردند و گفتند این رایزنی‌ها می‌تواند استمرار پیدا کند. 

افرادی که اصرار دارند به ترکیه بروند از ناوگان هوایی استفاده کنند

قاسمی در خصوص مسائل مرزی اخیر خاطرنشان کرد: این موضوعات جدی نیستند و قبلا نمونه‌هایی از آن رخ داده است. با اطلاع‌رسانی به شهروندان‌مان گفته ایم فقط در صورت ضروری سفر شود. پس از حادثه اخیر رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی شد. اخباری حاکی از برخورد با عامل خاطی است ولی کافی نیست و ما خواستار ایجاد امنیت و آرامش برای شهروندانمان هستیم. به افرادی که اصرار دارند به ترکیه بروند توصیه می‌کنیم از ناوگان هوایی استفاده کنند. امید داریم با درایت دولت ترکیه این نوع موارد تکرار نشود و شان شهروندان ایران رعایت شود.

اتحادیه اروپا حامی برجام است

او درخصوص ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر توصیه اروپا به امریکا در سخت‌گیری در اجرای برجام اظهار داشت: تا آنجا که اطلاع دارم مواضع اتحادیه اروپا درباره برجام روشن است و حامی برجام هستند و جزو طیفی هستند که در دستیابی برجام حضور داشتند و خبری دریافت نکردم که کسی مخالف برجام در اروپا باشد، بلکه احساس من این است که آنها حامی برجام هستند و می‌خواهند روابطشان را توسعه و تعمیق دهند. سفر مسئولان اروپایی به تهران و انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی نشانه ای از همین مساله است.

سفر روحانی به آفریقای جنوبی در اسفند ماه انجام نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر روحانی به الجزایر هم گفت: بحث‌هایی درباره سفر روحانی به آفریقای جنوبی، اوگاندا و الجزایر وجود داشت. بحث‌های فنی مانند زمان انجام شد و پیش‌بینی می‌شد انجام آن قبل از عید باشد ولی فکر می‌کنم این سفر در اسفند انجام نشود اما در دستورکار خواهد ماند و تلاش می‌کنیم زمان بهتر و مکانیزم‌های تشریفاتی و اسناد بهتری انجام شود.

تغییری در روابط تهران و قاهره ایجاد نشده است

او درباره تلاش برای بهبود روابط تهران و قاهره گفت: مصر کشور مهمی در جهان اسلام و منطقه است. در حد دفتر حافظ منافع دفاتری را داریم که نسبتا فعال هستند و تماس‌های لازم را انجام می‌دهند. امیدوارم بر موانع موجود فائق آمده و روابط تحت شرایطی بهبود نسبی پیدا کند و ارتقا یابد اما روابط دوسویه است و یکجانبه نیست و شرایط باید در هر دو پایتخت فراهم شود، تا گام‌های لازم برای همسویی برداشته شود. تغییری در روابط ایجاد نشده است. گهگاهی هم دیدارهایی در سطوح مختلف انجام شده است.

آنچه ظریف گفت ارتباطی با آنچه منعکس شد، نداشت و ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره سخن ظریف مبنی بر اینکه ترجیح می‌دهم در دولت بعدی حضور نداشته باشم، خاطرنشان کرد: متن مصاحبه روشن است. حواشی آن هم روشن است. نکته‌ای که ظریف گفت مانند آن چیزی که مخالفان گفتند، نبود. ایشان موضوع را به آینده احاله کرده بودند. برخی علاقه‌مند هستند با ایجاد انحراف در شیب کلمات موضوع جدیدی برای مخاطبان خود پیدا کنند که در حد نه چندان زیاد به آن پرداختند ولی آنچه ظریف گفت ارتباطی با آنچه منعکس شد، نداشت و ندارد. آقای ظریف به عنوان دیپلمات کارکشته می‌داند چه بگویند و چه مسائلی را مطرح کند.

بنا به دلایلی از ذکر لیست تحریمی‌مان اجتناب می‌کنیم

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه پس از تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه ایران، وزارت خارجه اعلام کرد که نهادها و افرادی که نقش بسزایی در سرکوب جنبش‌های مردمی در منطقه داشته‌اند را تحریم می‌کند، آیا این اقدام انجام شده و لیستی از آن افراد و نهادها منتشر می‌شود، گفت: چه در حوزه برجام، چه در حوزه ارتباط دوجانبه با امریکا، چه درخصوص فرمان مهاجرتی رییس جمهور آمریکا و چه در تحریم‌های نابحقی که جدیدا اعمال کرده‌اند، ایران سازوکارهایی برای مقابله و احقاق حقوق داشته است و آنها را تعریف کرده‌ایم.

او ادامه داد: ما به آنچه گفته‌ایم چه در این باره و چه در موضوعات دیگر عمل کرده‌ایم و در زمان به هنگام و لازم لیست اقداماتمان را انجام خواهیم داد ولی اکنون بنا به دلایلی از ذکر آن و لیست تحریمی‌مان اجتناب می‌کنیم.

توصیه سخنگوی وزارت خارجه به پادشاه عربستان

قاسمی درباره سفر پادشاه عربستان به شرق آسیا، گفت:  عربستان با درآمدهای ناشی از نفت و مشکلات عدیده‌ای که در منطقه دارد، تلاش‌هایی را در برخی کشورها انجام می‌دهد تا اجماعی را علیه ایران ایجاد کند که امر جدیدی نیست و ما مدت‌ها شاهد این اقدامات عبث و ابتر هستیم. در سفر مالزی، عربستان با مالزی که از کشورهای مسلمان آسیاست و ما هم روابط رو به رشدی با آنها داریم، یک بندی را علیه ایران در بیانیه پایانی سفر گنجاند در حالی که ایران معتقد است مالزی باید به سمت همگرایی جهان اسلام حرکت کند و از تندخویی و بدخویی برخی کشورها دوری کند. از این اقدامات توسط عربستان صورت می‌گیرد ولی توصیه می‌کنم کمتر خرج کنند و خزانه خود را خالی نکنند چون آب در هاون کوبیدن است و نتیجه‌ای هم ندارد.

روابط تهران و بغداد تحت تاثیر سفر عادل‌الجبیر قرار نمی‌گیرد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر الجبیر به عراق گفت: روابط تهران و بغداد با ثبات است و تحت تاثیر این سفرها قرار نمی‌گیرد. مناسبات دولت و مردم ایران و عراق ادامه خواهد داشت. این سفرها برای ما مایه نگرانی نیست و اتفاقی در روابط ما رخ نمی‌دهد چون عمق روابط‌مان به گونه ای است که با این سفرها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

واقعیت درباره جزایر سه‌گانه غیرقابل تغییر است

او درباره سخنان مقامات امارات درباره جزایر سه‌گانه گفت: ما همواره بر ایرانی بودن جزایر سه گانه تاکید کرده‌ایم و با این سخنان بیهود و تکرارگویی واقعیت تغییر نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توصیه شما برای استفاده از ناوگان هوایی در سفر به ترکیه پاک کردن صورت مساله در مرزهای مشترک با ترکیه نیست، گفت: ترجیحا از ناوگان هوایی استفاده شود، بهتر است. تلاش‌ها و پیگیری‌های ما درخصوص بهبود وضعیت مرزها با ترکیه ادامه دارد. توصیه ما پاک کردن صورت مساله نیست. ترکیه همسایه ما است که روابط خوبی با یکدیگر داریم. رفت و آمدهای میان مردم دو کشور انجام می‌شود پس لازم است تا وضعیت رفت و آمدها بهتر شود. ما توصیه‌مان را کرده‌ایم ولی این توصیه به معنای آن نیست که دستگاه دیپلماسی پیگیر موضوع نیست. ما پیگیر مساله هستیم و امیدواریم ترکیه به ثبات و امنیت سابق خویش بازگردد. امیدواریم ترکیه‌ای را شاهد باشیم که هم همسایه ما باشد و هم از ثبات برخوردار باشد تا ایرانیان هم به آنجا به سهولت رفت و آمد کنند.

روابط ایران و عربستان را نباید به مساله حج گره زد

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر برقراری احتمالی حج بر روابط دوجانبه ایران و عربستان گفت: روابط ایران و عربستان مقوله‌ای جدا از حج است و نباید این دو مساله را به یکدیگر گره زد.

او درباره مناسبات کنونی تهران و مسکو و فروش هواپیمای سوخو به ایران هم بیان کرد: روابط ما با روسیه در وضعیت بسیار خوبی است و می‌تواند دوران اخیر را از بهترین روابط دوکشور بدانیم. در حوزه‌های مختلفی همکاری داریم و محدودیتی هم برای همکاری نداریم. یا در حال گفت‌وگو با یکدیگر برای همکاری هستیم یا گفت‌وگوها تمام شده و در حال اجرایی شدن آن همکاری هستیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ادامه داد: مباحث برای خرید و فروش هواپیماهای غیرنظامی مطرح بوده و است و ان‌شاالله در آینده جزییات بیشتری مطرح خواهد شد.

قاسمی در مورد احتمال پیوستن چین به مذاکرات آستانه هم گفت:  مواضع چین روشن است ولی در خصوص مذاکرات آستانه در ابتدا شاهد بودیم که برخی علاقه‌مند به افزایش تعداد کشورها بودند ولی اختلافات و مخالفت‌های شدیدی وجود داشت چون با افزایش کشورها ممکن بود روند کار با کندی روبرو شود و بر گره‌ها افزود شود برای همین تاکید شد که در ابتدای کار، مذاکرات صلح محدود به سه کشور باقی بماند ولی به معنای آن نیست که کشوری اظهار علاقه‌ای برای عضویت در آن نکرده باشد و مذاکرات در همین سطح باقی بماند. چین نیز می‌تواند یکی از این کشورها باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز