خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی:

امنیت انتخابات را با هماهنگی و هم‌دلی تامین می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۵۱۵

فرمانده نیروی انتظامی گفت:‌ ان‌شاالله با برنامه‌ریزی و مدیریت خوب و با همایشی که با فرمانده‌ها داریم و توجیه‌شان می‌کنیم با هماهنگی و هم‌دلی این بحث امنیت انتخابات را تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در همایش مجریان برگزاری انتخابات در محل وزارت کشور ضمن خیر‌مقدم به مجریان انتخابات و همه کسانی که در این امر مسئولیت دارند و ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در دوره‌های قبل به آن تاکید داشت بحث امنیت و مشارکت و سلامت انتخابات بوده موضوع امنیت موضوع خاص ماست. طبق قانون مسئولیت امنیت انتخابات به عهده نیروی انتظامی است. ما یکی از چهار مرجعی هستیم که پاسخگوی استعلامات انتخابات‌ها هستیم.

او افزود: یکی از مراکزی هم که تقریبا تجمیع سوابق را دارد و نسبتا خوب سوابق را نگه داشته است، نیروی انتظامی است. البته ما موضوع سوءپیشینه را داریم و بحث جرایمی که بعضی از افراد مرتکب شدند و بانک اطلاعاتی آن را داریم. در زمینه مواد مخدر هم بانک اطلاعاتی را تقریبا کامل داریم. نیروی انتظامی یکی از مراکزی هست که هم قدمت زیادی دارد و هم مرکز اسناد نیروی انتظامی خطای کمتری داشته نمی‌گویم خطا نداشته است. ممکن است برخی جاها تشابه اسمی بوده باشد ما عذرخواهی هم کرده‌ایم. نیروی انتظامی از سال‌های گذشته این سوابق را دارد و می‌شود به آن استناد کرد. یکی از مراکزی که بالاترین پاسخگویی را داشته هم همین نیروی انتظامی بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: ان‌شاالله ما سعی می‌کنیم بانک اطلاعاتی‌مان را به روز کنیم و به گونه‌ای پاسخ‌گو باشیم که سرعت خوبی را داشته باشیم. ان‌شاالله با دقت و سرعت بیشتر پاسخ‌گو باشیم. از ماه‌های گذشته سعی کردیم تجمیع اطلاعات را به خوبی انجام دهیم البته دوره‌های گذشته مشکل از داخل خود ناجا استعلام می‌شد ولی پاسخ از یک مرکز داده می‌شد. ما این را متمرکز کرده‌ایم و در پاسخ به استعلامات به همت شما با سرعت بالاتر پاسخ‌گو خواهیم بود.

او ادامه داد: در پاسخ به استعلامات کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا هم تفویض اختیار به شهرستان شده است. مرکزی که در شهرستان پاسخ‌گو هست فرمانده انتظامی ما هست پاسخ منفی از مرکز به استاندار داده می‌شود یعنی پاسخ مثبت و کسانی که سابقه‌ای ندارند در شهرستان داده می‌شود اما پاسخ منفی از سوی مرکز استان به استاندار داده می‌شود.

سردار اشتری گفت: سوابق ما در اختیار آنها قرار می‌گیرد و از طریق سیستم به بانک اطلاعاتی ما ورود پیدا می‌کنند. ما دنبال این هستیم که این دسترسی را تکمیل کنیم. در موضوع امنیت هم مسئولیت امنیت انتخابات و صندوق‌های اخذ رای و محل اخذ رای به عهده نیروی انتظامی است که هر دوره‌ای که بوده این مسئولیت را داشته و مجددا هم به نیروی انتظامی داده می‌شود. کسری نیرو هم اگر داشته باشیم با هماهنگی با ستاد کل تامین می‌کنیم اما اینکه آیا در یک استان کسری نیرو داریم یا نه این را به عهده شورای تامین استان و فرمانده‌های نیروی انتظامی گذاشته‌ایم در مرحله اول همکارهای خودمان هستند و بعد اگر کسری بود از ظرفیت جاهای دیگر هم استفاده می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد: دوره قبل هم با توافقی که رحمانی‌فضلی داشتیم ما هم از صف هم از ستاد هم مراکز آموزشی استفاده کردیم. به جز جاهایی که نمی‌توانستیم مثلا کلانتری را تعطیل نکردیم اما نیرو را تقسیم کردیم. ان‌شاالله با برنامه‌ریزی و مدیریت خوب و با همایشی که با فرمانده‌ها داریم و توجیه‌شان می‌کنیم با هماهنگی و هم‌دلی این بحث امنیت انتخابات را تامین کنیم. وظایف نیروی انتظامی هم تقسیم شده: قبل و بعد و حین انتخابات.

او گفت: موضوع قبل از انتخابات حفظ نظم و آرامش در همه استان‌ها است. هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم که این آرامش را به هم نزنیم . موضوعات مختلفی هست اگر در شورای امنیت تامین بنا شده حکمی اجرا نشود ما انجام نمی دهیم، این اختیار به ما داده شده است. ما اعلام کردیم در مقطع انتخابات اگر مورد خاصی باید اجرا شود که ممکن است دو مورد از صد مورد به تعویق بیافتد اما در هر صورت یکی از موارد همین است که اگر جایی لازم نیست، اجرا نشود.

سردار اشتری تاکید کرد: رصد وضعیت تهدیدها و چالش‌ها و آسیب‌ها مساله دیگری است. در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و فضای مجازی واقعا آسیب‌ها و چالش‌هایی داریم یکی از وظایف دستگاه‌های امنیتی و انتظامی این است که این چالش‌ها و آسیب‌ها را احصا کرده باشند. در حوزه سرزمینی خودشان و بر این اساس تدبیر کنند. نیروی انتظامی این کار را دوره‌های قبل انجام داده و این کار را کامل‌تر خواهد کرد توقع ما این است که اعضای شورای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها از دستگاه‌های مسئول بخواهند. اینکه در حوزه امنیتی در مرزها به حمدالله وضعیت خوبی داریم و هشت هزار و هشتصد و پنجاه و پنج کیلومتر مرز داریم بسیار خوب است. اما ممکن است بخشی از مرزهای ما در این دوران با تحرکاتی روبه‌رو باشد ما باید قدرت پیش‌گیری و مقابله‌مان را بالا ببریم و در مناسبت‌های مختلف اخباری رسیده شده که باید آمادگی‌هایی داشته باشیم. در ۲۲ بهمن اخباری برای برخی تحرکات در برخی مکان‌ها بود که با اقدامات پیش‌دستانه دستگاه‌های مربوط هیچ اتفاقی نیافتاد.

او گفت: در موضوعات اقتصادی، خودتان می‌دانید کارخانه‌های تعطیل شده کارگران تجمعاتی دارند و مقابل فرمانداری‌ها و یا مجلس تجمع می‌کنند که نیروی انتظامی وظیفه دارد به ذاتش ورود پیدا کند. ما در روز ۲۰ تا ۳0 تجمع داریم، برخی از نمایندگان ما تماس می‌گیرند و می‌گویند که گفته می‌شود با این تهدیدات برخورد شود ما می‌گوییم باید تجمعات مدیریت شود اما اگر جایی راه را بستند و یا به مراکز دولتی حمله کردند آن زمان است که نیروی انتظامی مداخله می‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد: امروز اگر یک اتفاق در مراکز بیفتد بازتاب بین‌المللی خواهد بود، امروز اگر در روستایی حادثه‌ای رخ دهد در شبکه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود و همگان مطلع می‌شوند. در موضوعات اجتماعی باید پیش‌دستی کرد، در مناسبت‌های مختلف مثل چهارشنبه آخر سال تقریبا اراذل و اوباش را یک جا جمع می کنیم که خطری را ایجاد نکنند. در کارگروهی که تشکیل شد تصمیم گرفته شد تا افراد آسیب‌زا مثل اراذل و اوباش از قبل مناسبت‌هایی که می‌دانیم در یک جا جمع شوند، در سال گذشته از همین تیپ اراذل و اوباش را بردیم در ورزشگاه‌ها گفتیم اینجا باشید ورزش کنید و شام هم به شما می‌دهیم بازداشت نیستید ولی حق خروج ندارید.

او خاطرنشان کرد: یک جاهای باید برخی از مسائل را مدیریت کرد ولی یک جاهایی نه سیاست‌هایی است که باید با آرامش انجام شود. در حین انتخابات توزیع هدفمند نیروها را می‌خواهیم، قرارگاه‌ها در مرکز تشکیل خواهد شد و اقداماتی را انجام می‌دهند که خواسته شورا تامین است. تامین امنیت صندوق‌های سیار را پیش‌بینی کردیم، پیشنهاد ما این است که یک امکانات بگذاریم مثل جی پی اس و مواردی از این قبیل ، زیرا در گذشته تجربه این را داشته‌ایم که دزدی شده است.

اشتری تاکید کرد: بعد از انتخابات هم تا موقعی که فرمانداران و بخش‌داران  شمارش آرا داشته باشند نیروی انتظامی در خدمت شماست تا آخرین لحظه‌ای که فرماندهان و مسئولان بخواهند حضور داریم که امیدواریم مشکلی پیش نیاید. یکی از موضوعات دیگر استفاده از تجربیات قبل است، مثلا در حال حاضر می‌دانیم در چند حوزه انتخاباتی مشکل داریم که منجر به درگیری می‌شد.

او گفت: از ۱۵ سال قبل تاکنون آمار را جمع کردیم که در چند نقطه درگیری داریم و تلاش می‌کنیم در حد لفظی باشد، در بعضی از موارد ما تا یک هفته درگیری داریم تکلیف همه چیز مشخص شده ولی درگیری ادامه دارد. تفاضا داریم در حوزه‌های که چالش وجود دارد، مدیریت کنیم. شب فلان شبکه معاند می‌گوید که مردم را زدند و کشتند و نیروی انتظامی را در صف اول متهمان قرار می‌دهند. تشکیل مستمر جلسات تامین مختص به انتخابات ضروری است استان‌ها و شهرهایی که جلسات را داشتند مشکل نداشتند. در بحث امنیت تعارف با کسی نداریم، همه جا کوتاه می‌آییم اما اگر جایی امنیت انتخابات به خطر بیفتد لحظه‌ای صبر نمی‌کنیم. امنیت انتخابات امانت امام و رهبری است و اگر یک سری خلاف قانون عمل کنند سکوت نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز