خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان:/مشروح/

هیچ وقت در امور سیاسی دخالت نمی‌کنیم/بررسی تعریف رجل سیاسی در جلسه هفته جاری شورای نگهبان

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۲۸۳

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا زمان بررسی صلاحیت‌ها ما نمی‌توانیم اقدام خاصی کنیم اما اگر در آن زمان گزارشی به ما برسد ما آن مساله را مدنظر قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه هیات‌های نظارت استانی در سراسر کشور تکمیل شده است، عنوان کرد: تا هفته پیش ۲۰۰ هیات نظارت شهرستانی تشکیل شده بود و امیدواریم در این هفته تمام هیات‌های نظارت در شهرستان‌ها تشکیل شده و شکل بگیرند. همچنین درباره هیات نظارت در وزارت کشور صحبت‌های اولیه صورت گرفته و امیدواریم نتایج نهایی این هفته مشخص شود.

بررسی تعریف رجل سیاسی این هفته در جلسه شورای نگهبان

او درباره آخرین وضعیت تعریف رجل سیاسی و مدبر هم بیان کرد: شورای نگهبان در روزها و هفته‌های گذشته به شدت درگیر برنامه ششم توسعه بود و ما در جلسات متعددی به آن موضوع پرداختیم.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: با این وجود کار کارشناسی برای تعریف رجل سیاسی و مدبر در پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داشت و حتی صبح امروز هم ما جلسه‌ای در این خصوص داشتیم و ان‌شاالله این موضوع در همین هفته در دستور کار خواهد بود تا رهنمودهای شورای نگهبان در این باره مدنظر قرار بگیرد و هر چه زودتر این مساله جمع‌بندی شود.

هیچ وقت در امور سیاسی دخالت نمی‌کنیم

خبرنگاری مدعی شد که برخی از مدیران دولتی و حامیان دولت دست به تبلیغات زودهنگام انتخاباتی زده‌اند و از سخنگوی شورای نگهبان پرسید که آیا این شورا این مسائل را در هنگام بررسی صلاحیت نامزدها مدنظر قرار خواهد داد، که کدخدایی پاسخ داد: قانون انتخابات متعلق به گذشته است و مکانیزم مشخصی برای رسیدگی به این موضوع نداریم با این حال تا زمان بررسی صلاحیت‌ها ما نمی‌توانیم اقدام خاصی کنیم اما اگر در آن زمان گزارشی به ما برسد ما آن مساله را مدنظر قرار خواهیم داد.

مجددا خبرنگاری مدعی شد که اطرافیان رییس‌جمهور گفته‌اند که رهبری به او گفته است که شما رأی دیگری خواهید آورد و این مساله را مصداق تخلف انتخاباتی دانست، سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: این مساله ربطی به ما ندارد و ما هیچ وقت در امور سیاسی دخالت نمی‌کنیم.

این هفته به استفساریه نظارت مستمر رسیدگی می‌شود

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به مصوبه اخیر مجلس برای تغییر زمان ثبت نام انتخابات شهر و روستا و اظهارات وزیر کشور مبنی بر توافق وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی در خصوص ثبت‌نام انتخابات شوراها موضع شورای نگهبان چیست، گفت: شورای نگهبان در خصوص انتخابات شوراهای شهر و روستا دخالتی ندارند و اظهارات وزیر کشور هم بر اساس توافق و رایزنی‌های مجلس و وزارت کشور بوده است.

او ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای هم در این رابطه داشته است که به شورای نگهبان ارسال شده و اگر در دستور بررسی قرار بگیرد، نتایج آن اعلام می‌شود ولی این مصوبه هم‌اکنون در دستور کار نیست.

خبرنگاری پرسید نتایج بررسی شورای نگهبان نسبت به طرح قانون استفساریه نظارت پس از برگزاری انتخابات چیست، سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: این مصوبه به دست ما رسیده است ولی رسیدگی به آن در دستور کار این هفته شورای نگهبان است.

بهترین راه برای اتحاد و آشتی ملی تمسک به قوانین موضوعه است

او در پاسخ به این سوال که در صورت رد این قانون از سوی شورای نگهبان آیا این طرح به مجلس می‌رود یا به مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: مجلس حق دارد که نسبت به مصوبات خود پافشاری کند و در صورتی که این مصوبه در شورای نگهبان تایید نشود و مجلس بخواهد نسبت به مصوبه خود پافشاری کند طرح مذکور برای رسیدگی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

خبرنگار ایلنا در ادامه این موضوع را از کدخدایی پرسید که در صورت تایید این قانون از سوی شورای نگهبان آیا مینو خالقی نماینده منتخب اصفهان که به دلیل رد صلاحت او پس از برگزاری انتخابات از سوی شورای نگهبان امکان ورود به مجلس دهم را پیدا نکرد می‌تواند به خانه ملت راه یابد، که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: همان طور که قبلا هم گفته‌ایم قانون عطف به ماسبق نمی‌کند.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مسئولان نظام و فعالان سیاسی روز گذشته در راهپیمایی ۲۲ بهمن بر مساله اتحاد و انسجام ملی و ضرورت آشتی ملی سخن گفتند که بعضا برخی از کدورت‌ها را به دلیل نحوه رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان برشمردند . شورای نگهبان برای ایجاد آشتی ملی و افزایش انسجام در کشور چه رویه‌ای را در پیش خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: انسجام و وحدت ملی بر اساس احترام به قانون اساسی و رعایت قوانین موضوعه و همچنین پیروی از فرامین مقام معظم رهبری است.

کدخدایی افزود: شورای نگهبان هم در این چارچوب عمل می‌کند و به نظر ما بهترین راه برای اتحاد و انسجام و آشتی در کشور تمسک به قوانین موضوعه است.

بعید است شاهد برگزاری انتخابات الکترونیکی برای این دوره باشیم

کدخدایی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان هم گفت: این مساله براساس سیاست‌های کلی است و تا به قانون تبدیل نشود، شورای نگهبان نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد.

او در پاسخ به این سوال که رد قانون ثبت‌نام در هنگامی که جایگزینی هم برای آن وجود نداشت چه ضرورتی داشت، اظهار داشت: براساس اعلام نظر فقهای شورای نگهبان مصوبه مربوط به ثبت احوال خلاف شرع دانسته شد. براساس قانون اساسی هم هنگامی یک قانون تایید نمی‌شود مراجع ذیربط باید قانون را اصلاح کنند و نه شورای نگهبان.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیکی هم تصریح کرد: قبلا در این باره اعلام کرده بودیم که این مساله نیازمند تامین شرایط لازم است. هنوز پیشنهاد جدیدی در پی نامه‌نگاری‌های صورت گرفته به ما ارسال نشده است. جلساتی هم با معاون وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات داشته‌ایم. قرار بود نتایج اعلام شود. با این حال فکر می‌کنم زمان این کار برای انتخابات ریاست جمهوری گذشته است و بعید است که شاهد برگزاری انتخابات الکترونیکی برای این دوره باشیم.

هفته جاری در مورد تعطیلی هشتم ربیع الاول اعلام نظر می‌کنیم

کدخدایی درباره مصوبه مجلس درخصوص تعطیلی هشتم ربیع الاول و رد آن توسط شورای نگهبان و اظهارات علی لاریجانی مبنی بر اینکه رد این مصوبه خارج از رویه شورای نگهبان بوده است، خاطرنشان کرد: اقدامات ما براساس رویه‌هاست اما هیات وزیران بار مالی این کار پذیرفته و این مساله به ما رسیده است و در همین هفته در این خصوص اعلام نظر خواهیم کرد.

قانون در مورد منابع مالی تبلیغات انتخاباتی حداقلی است

او در پاسخ به سوالی درباره نظارت شورای نگهبان نسبت به پول‌هایی که در ستادهای انتخاباتی خرج می‌شود، ابراز داشت: این شامل موضوع تبلیعات است. ما امکان و ابزار خاصی نداریم. قانون در این باره حداقلی است و اصلاح هم نشده و احتمالا به انتخابات آتی هم نمی‌رسد اما گزارشی در این باره به ما برسد، حتما بررسی خواهیم کرد.

شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت روحانی در چارچوب قانون اساسی عمل می کند

سخنگوی شورای نگهبان درباره فشارها به این شورا برای رد صلاحیت روحانی هم بیان کرد: شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی عمل خواهد کرد.

کدخدایی در ابتدای این نشست گفت: لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق و طرح اصلاح بند ه تبصره ۱ قانون بودجه ۹۵ در جلسات شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.

او افزود: علیرغم اصلاح به عمل آمده در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور بند ۵ الحاقی ماده یک آن مغایر با اصل ۶۰ قانون اساسی است و درباره بند الحاقی ۶ ماده ۴۱ اصلاحی انجام نشده و ایراد سابق شورا کماکان باقی است. همچنین نامه رییس دفتر رییس جمهور رافع ایراد سابق شورا نیست.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: موادی از لایحه اصلاحات پیوست کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریاها و آیین‌نامه بین‌المللی امنیت کشتی‌ها و تسهیلات بندری و طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد و لایحه برنامه ششم توسعه مغایر موازین شرع یا قانون اساسی شناخته شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز