خبرگزاری کار ایران

سلحشوری در گفت‌وگو با ایلنا:

دستجردی از کاریزمای لازم برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست/ امیدواری رییس فراکسیون زنان به تغییر تفسیر «رجل سیاسی»

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۵۵۶

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه مردسالار به موضوعات زنان و تشریح برنامه‌های آینده این فراکسیون، نسبت به تغییر مفهوم «رجل سیاسی» اظهار امیدواری کرد و با اشاره به سهمیه ۴۰ درصدی زنان و جوانان در لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان درباره احتمال معرفی دستجردی به‌عنوان نامزد اصولگرایان در انتخابات، گفت: دستجردی از کاریزمای لازم برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست اما می‌تواند رقیب خوبی برای روحانی باشد.

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به برخی اقدامات فراکسیون زنان در برنامه ششم توسعه، به موضوع چگونگی گذراندن اوقات فراغت زنان و جوانان اشاره کرد و گفت: در کمیسیون تلفیق مقرر شد برای ورزش همگانی، توسعه زیرساخت‌ها، ورزش مناطق و روستاها و ورزش معلولان، از ۲۷ صدم درصد از مالیات بر ارزش افزوده استفاده شود.

لزوم تغییر نگاه مردسالار به حوزه زنان 

او با اشاره برخی مشکلات جسمی زنان، این معضل را ناشی از بی‌توجهی به ورزش و اوقات فراغت زنان دانست و گفت: باید نگاه مردسالارانه به ورزش زنان و همچنین دیگر موضوعات مربوط به حوزه زنان را تغییر داد.

رییس فراکسیون زنان مجلس دهم همچنین به طرح بازنشستگی پیش از موعد زنان اشاره کرد و با تشکر از همکاری تمامی نمایندگان مجلس که فارغ از جنست و گرایش‌های سیاسی به تصویب این ماده در برنامه ششم  یاری رساندند، اعلام کرد: نکته حائز اهمیت در مورد این ماده سرنوشت‌ساز این است که در این طرح زنان تصمیم‌گیرنده نهایی درباره بازنشستگی خود هستند و تاکید شده که درصورت تمایل خود کارکنان زن، با درخواست آنان مبنی بر بازنشستگی زودتر از موعد پس از ۲۰ سال کار موافقت شود.

ماجرای مصوبه‌ای که علی‌رغم تصویب در کمیسیون تلفیق به صحن نیامد

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمایت عموم نمایندگان مجلس اعم از مردان و زنان نماینده در پیشبرد اهداف فراکسیون زنان و همچنین اقدامات مجلس برای رفع مشکلات زنان و جوانان موثر بود، بر اهمیت تصویب ماده ۱۰۷ برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: بخشی از این ماده مربوط به بیمه کاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است که باوجود اینکه در نسخه اولیه لایحه ۳۵ ماده‌ای نیز درج شده بود و در جلسه کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسیده بود، به صحن علنی نرسید. 

او ادامه داد: از این رو در نامه‌ای به رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس علت را جویا شدم و پس از آنکه آقای حاجی‌بابایی در پاسخ، نسبت به استماع مجدد فایل صوتی جلسه مربوطه در کمیسیون دستور داد، این بخش نیز به ماده اضافه و با همکاری نمایندگان در صحن به تصویب رسید.

سلحشوری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس برای جلوگیری از اعمال خشونت علیه زنان، گفت: این مسئله به‌صورت موردی تقریباً هر روز از سوی همکاران‌مان در مجلس پیگیری می‌شود و علاوه بر این اقدامات موردی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در تلاش برای تهیه لایحه‌ای در راستای حفظ و ارتقای سطح امنیت زنان جامعه است که امیدواریم پس از ارائه این لایحه، بتوانیم نسبت به تصویب آن اقدام کنیم تا ساز و کار قانونی در این رابطه مدون شود.

برنامه‌های آینده فراکسیون زنان؛ حمایت از کودکان و رفع قوانین مخل اشتغال زنان

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو موضوعی که قرار است پس از فراغت مجلس در بحث لایحه بودجه سال ۹۶ در اولویت کاری این فراکسیون و نمایندگان قرار گیرد، یادآور شد: دو موضوع حمایت از کودکان و همچنین قوانین مخل کار زنان از مسائل مهمی است که بنا داریم به‌زودی آن را پیگیری کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به یکی از پیشنهاداتی که در رابطه با اشتغال زنان در لایحه برنامه ششم مطرح شد اما درنهایت به تصویب نرسید، گفت: در این پیشنهاد تاکید شده بود ۲۰ درصد از زنانی که تا پایان برنامه ششم موفق به کاریابی نشده‌اند، تحت پوشش بیمه اجباری قرار گیرند.

امیدواری رییس فراکسیون زنان به تغییر تفسیر «رجل سیاسی»

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: باتوجه به اینکه شورای نگهبان امکان ارائه تفسیر جدید درباره بحث رجل سیاسی را مطرح کرده و پیشنهاد داده عموم حقوقدانان کشور نسبت به ارائه تفسیر در این رابطه همکاری کنند، بنابر قانون احتمالات می‌شود حدس زد که گویا قرار است در مورد تفسیر مفهوم رجل سیاسی به گونه‌ای که شامل زنان نیز باشد، تحولی صورت گیرد و به طور کلی طرح این مسئله امیدبخش است.

او گفت: در تفسیر مفهوم رجل سیاسی که بنابر قانون اساسی از شروط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است، یا زنان می‌توانند رجل سیاسی باشند یا نمی‌توانند. باتوجه به این‌که تاکنون زنان را واجد شرط رجل سیایس نبودند، در صورتی که اکنون بنا به اعمال تغییر و اصلاح و انجام تفسیر جدید باشد، بنابر این می‌توان امیدوار بود که در آینده زنان نیز امکان حضور در انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یک رجل سیاسی را داشته باشند.

رییس فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر این‌که یکی از دلائل مشکلات کشور در دوره هشت‌ساله دولت نهم و دهم مدیریت‌های یک‌شبه برخی افراد بود، تصریح کرد: اتفاقاً در نظر گرفتن شاخص‌های صلاحیت برای نامزدهای ریاست جمهوری لازم است و مردان یا زنانی که فاقد شرایط لازم باشند و به‌عنوان مثال سابقه اجرایی و مدیریتی در سطح بالا نداشته باشند، نمی‌توانند در راس قوه مجریه قرار گیرد. بنابر این لازم است شاخص‌ها تعیین شود و با درنظر گرفتن سوابق علمی، اجرایی و مدیریتی نسبت تایید یا ردصلاحیت نامزدها اقدام شود.

تبعیض مثبت اصلاح‌طلبان به‌نفع زنان در انتخابات مجلس نتیجه داد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با ارزیابی نتایج اعمال تبعیض مثبت برای حضور زنان در لیست امید باتوجه به سپری شدن بیش شش ماه از دولت دهم، گفت: در کشورهای در حال توسعه، امتیازها یا تبعیض مثبت برای زنان درنظر گرفته به‌نوعی با مشارکت از بالا، مقدمات حضور زنان جامعه در عرصه مدیریت کشور را فراهم می‌کنند تا با بهبودبخشیدن سطح مشارکت سیاسی، وضعیت عمومی زنان جامعه را بهبود می‌بخشند. 

او با اشاره به برخی موارد تبعیض مثبت قانونی در پارلمان‌های کشورهای منطقه، تاکید کرد: در ایران این تبعیض مثبت به‌نفع زنان بی‌سابقه بود و در جریان انتخابات مجلس دهم برای نخستین‌بار این ابتکار ازسوی اصلاح‌طلبان انجام شد و به حضور حداقل ۳۰ درصدی زنان در مجلس و لیست‌های انتخاباتی پافشاری کردند.

رییس فراکسیون زنان مجلس دهم با اشاره به این‌که در برخی از حوزه‌های انتخابیه هیچ‌یک از زنان واجد شرایط برای حضور در لیست امید تایید صلاحیت نشدند، گفت: در جریان تهیه لیست امید تهران، از میان تعدادی از زنان فعال سیاسی و اجتماعی که عموماً بجز خانم جلودارزاده هیچ‌کدام سابقه خاصی در عرصه مدیریتی کلان نداشتند، اقدام به تهیه لیستی کردند و ۳۰ درصد از لیست ۳۰ نفره تهران را به زنان اختصاص دادند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به این‌که اعتماد به زنان حتی تا پیش از تصویب برنامه ششم توسعه هنوز آن‌چنان به آزمون گذاشته نشده بود، گفت: با این حال روز گذشته و در پی اتمام کار تصویب برنامه ششم که با حضور فعال نمایندگان زن در مجلس محقق شد، ناظران متوجه شدند که استراتژی اصلاح‌طلبان برای اعمال تبعیض مثبت به نفع زنان موفق بوده است.

سهمیه ۴۰ درصدی زنان و جوانان در لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به پیشنهاد عارف که به‌عنوان رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خواستار اختصاص سهمیه ۴۰ درصدی برای زنان و جوانان در انتخابات شوراهای شهر و روستا شده بود، اعلام کرد: این‌که پیشنهاد تخصیص ۴۰ درصد از لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به زنان و جوانان تا چه میزان محقق شود، نیاز به تجربه دارد اما آن‌چه مسلم است حضور زنان و جوانان در شوراهای شهر و روستا حتی از حضور این گروه اجتماعی در مجلس نیز موثرتر خواهد بود.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رویکرد زنانه در شوراهای شهر و روستا بی‌شک موثر خواهد بود و قطعاً در آینده نزدیک در این رابطه با اعضای فراکسیون مشورت خواهیم کرد تا بتوانیم در جریان انتخابات شوراهای شهر و روستا هم فعال باشیم.

سلحشوری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مطرح شدن مرضیه وحید دستجردی به‌عنوان نامزد احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: این مسئله را از چندماه پیش هم پیش‌بینی می‌کردیم و باتوجه به این‌که اصولگرایان گزینه قدرتمندی در اختیار ندارند، سعی دارند با راه‌اندازی جبهه مردمی نیروهای انقلاب که ازقضا خانم دستجردی نیز در آن عضویت دارد، اقدامات انتخاباتی خود را ساماندهی کنند. 

دستجردی به‌خوبی در مقابل احمدی‌نژاد ایستادگی کرد

او ادامه داد: فارغ از مسائل جناحی، واقعیت این است که خانم دستجردی که نخستین زن وزیر در جمهوری اسلامی بوده و سابقه مدیریتی قابل‌قبولی دارند، می‌توانند وارد رقابت انتخاباتی شوند و باوجود این‌که  یک سیاستمدار اصولگرا است، اما هم مواضع خوبی در حوزه زنان داشته و در مباحث سیاسی نیز ایستادگی بسیار خوبی در مقابل احمدی‌نژاد داشت و به هر حال یکی از معدود وزرای موفق کابینه احمدی‌نژاد بود.

دستجردی از کاریزمای لازم برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست

رییس فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: باوجود این‌که شاید خانم دستجردی کاریزما و فره‌مندی لازم برای موفقت در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد اما باتوجه به این‌که اصولگرایان برای معرفی رقیب جدی مقابل روحانی با مشکل جدی روبرو هستند، دستجردی می‌تواند با روحانی به‌عنوان تنها نامزد اصلاح‌طلبان رقابت کند.

عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که آیا معرفی یک نامزد زن ازسوی اصولگرایان استفاده از دستاورد اصلاح‌طلبان است، گفت: این استراتژی منطقی اصولگرایان است و هر کسی این پیشنهاد را مطرح کرده، اقدام درستی کرده است.

روحانی گزینه نهایی اصلاح‌طلبان است

سلحشوری در پایان در پاسخ به این سوال که آیا امکان معرفی نامزد زن در اردوگاه اصلاح‌طلبان وجود ندارد، گفت: اصلاح‌طلبان نامزد خود را دارند و حمایت از روحانی در دستورکار جریان سیاسی اصلاح‌طلب قرار دارد و لزومی ندارد که کسی بجز روحانی را به میدان بفرستند اما باتوجه به فقر نامزدهای انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان، دستجردی می‌تواند رقیب خوبی برای روحانی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز