خبرگزاری کار ایران

در دیدار با نعمت‌زاده عنوان شد:

امیدواری وزیر اقتصاد ترکیه نسبت به انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد با ایران

وزیر اقتصاد ترکیه انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی با ایران را گام موثری در راستای توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی دو کشور برشمرد و نسبت به انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد بین ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که در آنکارا به سر می‌برد در دیدار با «نیهات زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه، مهمترین مسائل مرتبط با روند توسعه همکاری‌های تجاری، بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. 

نعمت‌زاده در این دیدار با اشاره به اقدام تروریستی اخیر در استانبول گفت: ما به دولت و ملت ترکیه و خانواده‌های قربانیان حادثه جنایتکارانه اخیر تسلیت می‌گوییم و تاکید می‌کنیم که در مبارزه با تروریسم و در شرایط سخت، همواره در کنار ملت و دولت ترکیه هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اهمیت توسعه مبادلات اقتصادی بین دو کشور و اراده روسای جمهور ایران و ترکیه برای رسیدن به چشم‌انداز 30 میلیارد دلاری گفت: باید مشکلات زیرساختی برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز هر چه سریعتر بر اساس اراده روسای جمهور مرتفع شود. 

نعمت‌زاده با برشمردن موانع توسعه مبادلات گفت: مانع مهم، فقدان ارتباط متناسب بین بانک‌های دو کشور و نارسایی در تامین و تضمین مبادلات بازرگانی، تجاری و اقتصادی از طریق مبادلات بانکی دو کشور است. از این جهت باید روابط بین بانک‌های ایران و ترکیه بیش از پیش گسترش یافته و تسهیلات لازم برای توسعه همکاری‌های بانکی در اختیار فعالان اقتصادی دو کشور قرار گیرد. 

وی مشکلات حمل و نقل و عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب ریلی و جاده‌ای را نیز از جمله دیگر موانع برشمرد و افزود: امیدواریم هر چه سریعتر از طریق همکاری و مشارکت سایر بخش‌های ذیربط شاهد توسعه و افزایش مسیر‌های حمل‌ و نقل کالا باشیم. 

نعمت‌زاده در خصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور تاکید کرد: ما هدف بالاتری از تکمیل و توسعه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری در نظر داریم، قطعا باید در این مسیر به سمت انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد بین دو کشور معطوف شویم.

نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز ضمن خیرمقدم به نعمت‌زاده و هیأت همراه گفت: انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی گام موثری برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور بوده و امیدواریم این مسیر به انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد بین دو کشور، بینجامد. 

وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به رفع تحریم ایران در سایه برجام و اهمیت اجرای مفاد آن از جمله رفع محدودیت‌های بانکی از ایران گفت: در جهت افزایش مبادلات اقتصادی ما نقش بانک‌ها را بسیار مهم ارزیابی و به همه بانک‌ها و به ویژه بانک‌های دولتی ترکیه تاکید کرده‌ایم که همکاری‌ها و روابط با بانک‌های ایرانی را تسهیل کنند. 

وی افزود: تضمین قدرت و افزایش توان منطقه‌ای ایران و ترکیه به توسعه روابط، افزایش همکاری و همبستگی بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور وابسته است. ما ملزم هستیم که از طریق همکاری و هم‌افزایی در این جغرافیا قدرتمند شویم و چنانچه هر کدام از دو کشور دچار ضعف شویم، طرف دیگر هم تضعیف خواهد شد. 

در این دیدار طرفین دیگر مسائل مورد علاقه اقتصادی بین ایران و ترکیه به ویژه رفع برخی محدودیت‌های صادرات کالا به ترکیه و موضوع افزایش اقلام جدید تجاری برای ضمیمه کردن به فهرست تفاهمنامه تجارت ترجیحی سال 2015 را مورد گفت‌وگو قرار دادند. 

در این جلسه مقرر شد از طریق کارشناسان دو کشور موضوع افزایش اقلام از طریق بخش‌های کارشناسی دو کشور دنبال شود. اقلام مورد توافق پس از تایید وزرای ایران و ترکیه شرایط مبادلات کالا برای سال جدید را مشخص خواهد کرد.

کد خبر : ۴۴۴۵۴۳