خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی:

فساد در جامعه به میزانی نیست که باعث وحشت شود

دادستان کل کشور گفت:‌ فساد در جامعه به میزانی نیست که باعث وحشت شود اما همین میزان فساد هم مهلک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران در مورد اهمیت مسائل اقتصادی گفت: به فرموده امام صادق (ع) بقای جامعه مسلمانان و اسلام مرهون این است که اقتصادش در دست کسانی باشد که علم اقتصاد را می‌شناسند و با آن آشنایی دارند. اگر اقتصاد یک مسئله پویا و مبتنی بر دانش باشد قطعاً وضع آن جامعه رو به بهبود می‌رود اما اگر مسائل اقتصادی در دست افراد ناآشنا به وضع اقتصادی باشد، قطعاً این جامعه رو به نابودی می‌رود.

دادستان کل کشور با اشاره به مبانی دینی در حوزه اقتصاد گفت‌:ما در معارف اسلامی در حوزه اقتصاد دستمان باز است و با افتخار در تمام دنیا می‌توانیم از این پتانسیل خود استفاده کنیم. اینکه چرا بخش اقتصادی از این اصول فاصله گرفته، باید آسیب‌شناسی شود و خود فعالان این حوزه باید این مسئله را نقد کنند.

او افزود: یکی از جهات مهم و تاثیرگذار در علم اقتصاد این است که آسیب‌های این حوزه شناسایی شود و در جهت رفع آنها گام برداشته شود. رفع برخی از این آسیب‌ها از وظایف قوه قضائیه است و فعالان اقتصادی باید این آسیب‌ها را به اطلاع قوه قضائیه برسانند و رفع آن را از او بخواهند.

او یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که در بازار و حوزه اقتصاد داریم به دلیل عدم ‌آشنایی با فقه تجارت است. بازرگانان باید در این حوزه مطالعه کنند و با کلیات این مسائل آشنا باشند. 

منتظری با اشاره به ضرورت حل مشکلات اقتصادی گفت: بنده همین جا به معاون اقتصادی دادستانی دستور می دهم که کمیته‌ای تشکیل دهد تا ارتباط قوه قضائیه با اتاق بازرگانی افزایش پیدا کند. اما از آنجا که این کمیته در دادستانی کل کشور تاسیس می‌شود فعالیت آن باید به گونه‌ای باشد که درسایر استان‌ها اشراف داشته باشد.

دادستان کل کشور به رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: خوب است که اقتصاددانان به قضات مشورت دهند و این هیچ منافاتی با استقلال قضات ندارد. قضات می‌توانند در رسیدگی استقلال داشته باشند و در عین حال از متخصصان امر مشورت بگیرند.

او افزود: در مراسم‌های گوناگون می‌شنویم که باید با مسئله فساد مبارزه کرد. فساد در جامعه به میزانی نیست که باعث وحشت شود اما همین میزان فساد هم مهلک است. مانند اینکه در یک لیوان آب مقداری سم ریخته شود  قطعاً کشنده نخواهد بود ولی می‌تواند آسیب‌های جدی وارد کند.

منتظری با بیان اینکه اگر در بخش اقتصاد فساد می‌بینیم بخش عمده آن ناشی از عملکرد فعالان این حوزه است، اظهار کرد: همگی باید از فساد بپرهیزیم. اینگونه نیست که معضل فساد تنها دامنگیر مفسدان شود و به مانند آتشی است که تر و خشک را با هم می‌سوزاند. بخش مبارزه با فساد بر عهده همه و بخشی از آن هم برعهده قوه قضائیه است. به طور مثال در مورد رشا و ارتشاء باید گفت تا رشوه‌دهنده‌ای نباشد رشوه‌گیرنده‌ای هم نیست. اگر شخص رشوه‌گیرنده چندین بار کار مردم را انجام ندهد و مردم برای انجام آن کار به او وجهی بپردازند قطعاً آن شخص دیگر به صورت عادی کار مردم را انجام نمی دهد و برای انجام آن کار طلب رشوه می کند و این امر برای او عادت می‌شود. من به شما می‌گویم که هرجا با فساد مواجه شدید مستندسازی کنید و به من اطلاع دهید و بنده طبق وظیفه قانونی که دارم با آن برخورد می‌کنم.

کد خبر : ۴۴۳۸۶۴