خبرگزاری کار ایران

نبی اله احمد لو در گفت‌وگو با ایلنا:

نهادهای امنیتی منشور حقوق شهروندی را سرلوحه کار خود قرار دهند

عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز گفت: اجرای منشور حقوق شهروندی بسیاری از مشکلات مردم را حل خواهد کرد.

نبی‌اله احمدلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره منشور حقوق شهروندی که توسط رییس جمهور رونمایی شد، گفت: در کشور مشکل کمبود قوانین نداریم و در هر زمینه‌ای قوانین مربوطه توسط مراجع ذی‌صلاح به تصویب رسیده است.مواردی هم که در منشور به آن اشاره شده در قانون اساسی و در سایر قوانین عادی دیگر مانند آیین دادرسی کیفری و قانون مطبوعات ذکر شده است. 

عضو کمیسون حقوق بشر کانون وکلای مرکز افزود: معاونین و وزرای رییس جمهور طبق دستور ایشان موظف به اجرای منشور شدند اما این منشور ضمانت اجرایی نداشته و الزامی بوجود نمی‌آورد. فقط رییس جمهور می‌تواند طبق این منشور حقوق شهروندی از مجموعه خود، اجرا این موارد را بخواهد و اگر اجرا نشد با آن‌ها برخورد کند.

وی با تاکید بر اینکه منشور حقوق شهروندی از باب تربیت، آموزش و آگاهی مردم موثر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای تدوین منشور حقوق شهروندی وقت زیادی صرف شده است به نظر می‌رسد که رییس جمهور قصد داشته این منشور را به نحو احسنت تهیه و تدوین کند و با مقایسه با نسخه ابتدایی می‌توان فهمید که به چه میزان منشور حقوق شهرودی غنی‌تر شده و به مباحث بیشتری پرداخته است. 

این وکیل دادگستری با اشاره به عدم وجود ضمانت اجرا برای منشور حقوق شهروندی گفت: در کلیات، تدوین چنین منشوری خوب است اما بخش اعظمی از مراجعات مردم به قوه مجریه است و در آنجا بسیاری از حقوق مردم نقض می‌شود و اگر منشور حقوق شهروندی در دولت اجرا بشود بسیاری از مشکلات ما در این زمینه حل می‌شود. باید نهادهایی که بیشتر با مباحث امنیتی مواجه هستند رعایت این منشور را سرلوحه کار خود قرار دهند و در مقایسه با سایر ارگان‌ها پاسخگو‌تر باشند. 

این حقوقدان با اشاره به قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی که توسط قوه‌قضاییه تدوین شده و ضمانت اجرای آن گفت: بهتر بود این منشور با تعامل با قوای دیگر تدوین می‌شد تا ضمانت اجرا داشته باشد. البته هنوز دیر نشده است و رییس جمهور باید برای این منشور ضمانت اجرا در نظر بگیرد تا اقدام ایشان تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

کد خبر : ۴۴۰۲۷۷