خبرگزاری کار ایران

نوبخت در صحن مجلس:

موارد اضافه شده به لایحه برنامه ششم مانع از تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد است

رییس سازمان و برنامه و بودجه گفت: مواردی که در کمیسیون تلفیق به لایحه برنامه ششم توسعه اضافه شده مانع از تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد و مغایر با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشست علنی بعد از ظهر مجلس و بعد از گزارش حاجی‌بابایی رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: ‌ بند سه ماده یک قانون برنامه و بودجه توضیح می‌دهد که یک برنامه باید اهداف آن دوره برنامه، اولویت‌ها را مشخص کند و میزان منابعی که برای دسترسی به آن اهداف لازم است را تعیین و ابزار مورد نیاز را هم از مجلس مطالبه کند. 

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در برنامه‌ای که به صورت لایحه به مجلس تقدیم شد، متوسط سالانه رشد ۸ درصد در نظر گرفت و از سوی مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های کلی برنامه ششم تصریح شد. 

وی ادامه داد: ‌ اگر رشد ۸ درصد در اقتصاد را بخواهیم در این برنامه محقق شود باید ۷۳۴ هزار میلیارد تومان سالانه سرمایه گذاری شود و گرنه هدف گذاری هشت درصد یا هر عدد دیگر ما را صرفا به آن نمی‌رسد. با دست نشان دادن، ما را به بهشت نمی‌برد بلکه باید پای ما هم به سمت بهشت برود. 

نوبخت افزود: برای تحقق رشد اقتصادی ۸درصد، بیش از ۸۷ هزار نفر ساعت کار کار‌شناسی صورت گرفت تا مشخص شود که برای تحقق این رشد دولت، شرکت‌های دولتی، بخش خصوصی و منابع خارجی چه میزان باید سرمایه‌گذاری کنند و بعد با مدل‌های اقتصادسنجی نتایج را در برنامه به مجلس ارائه کردیم. 

وی به اظهارات حاجی بابایی رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: بنده از سوی دولت از تمام وقت و سعی که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق برای تکمیل این لایحه پیشنهادی کردند، تشکر می‌کنم. آنچه که ما تقدیم مجلس کردیم ۳۴ تا ۳۵ ماده بود اما آنچه که امروز در دست شما قرار گرفته ۱۴۴ ماده است. یعنی ۱۱۰ ماده در کمیسیون تلفیق به این برنامه اضافه شده است. 

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: قرار ما بر این بود که برنامه را در چند صفحه بنویسیم و توصیه رییس مجلس هم بود که احکام تکراری را یکجا به تصویب برسانیم و این لایحه برنامه را با آن مواد تکرار تنظیم نکنیم. خواهش ما این بود که بنا به پیشنهاد دکتر لاریجانی در لایحه‌ای که آمد از عقل جمعی کمیسیون تلفیق استفاده کنیم و در جاهایی که نمی‌توان رشد اقتصادی را محقق کرد، اعضای کمیسیون تلفیق کمک کنند تا بتوانیم به رشد ۸درصد برسیم. 

سخنگوی دولت ادامه داد: بنده می‌پذیرم از ۱۱۰ ماده‌ای که در کمیسیون به لایحه برنامه ششم اضافه شده برخی از آن‌ها در جهت کمک به تحقق برنامه بوده اما با همین قصدی که دوستان داشته‌اند تا کمک کنند، برخی از احکام برای ما مجریان درنظر گرفته شده که خود مانعی برای تحقق این رشد اقتصادی هستند. 

نوبخت با تاکید براینکه دولت خود را موظف می‌داند نسبت به آنچه مجلس تصویب می‌کند، عمل کند، گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا دارم به دولت اطمینان کنند و مواردی که امکان اجرای آن وجود ندارد، به شما بگوییم تا آن را اصلاح کنید. یکسری مواد وجود دارد که به دلیل عدم امکان اجرا و به جهت اینکه به ما کمک نمی‌کند تا رشد ۸ اقتصاد محقق کنیم، کمک کنید آن را اصلاح و اگر نیاز است آن را حذف کنیم. 

وی افزود: برخی از مواردی که وجود دارد تراز منابع مالی را تغییر می‌دهد. رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفتند جداول‌‌ همان جداول دولت است و تغییری در آن‌ها رخ نداده است. ما هم این گفته را قبول داریم اما مشکل این است که مواردی که اضافه شده در لایحه‌‌ همان بودجه قبلی مانده و اصلاحی در جداول نشده است. به طور مثال گفته شده سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ۴ برابر شود اما با چه مکانیزمی و کجا اثرش را در جداول نشان می‌دهد. این مواردی که اضافه شده مغایرت‌هایی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دارد. مگر قرار نیست هزینه جاری دولت را کاهش دهیم اما مواردی که رییس کمیسیون گفت، بار مالی دارد.

نوبخت گفت: رییس مجلس فرمودند مواردی که با سیاست‌های کلی مخالف است باید اصلاح شود. مخدوش کردن اولویت‌ها از دیگر مشکلات است. مگر قرار نبود از مشکلات برنامه‌های سابق درس بگیریم و بگونه‌ای رفتار کنیم که با کارهای این دولت و مجلس چهار یا پنج مشکل از کشور مانند محیط زیست و فاضلاب را حل کند یا کاری کنیم که به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه شود.

سخنگوی دولت با توجه به نواقض لایحه برنامه گفت: به گزارش کمیسیون نگاه کنید متوجه می‌شوید که به چند مورد اولویت دادند. اینطور نمی‌شود که همه مسایل اولویت داشته باشند آن‌وقت هیچ چیزی اولویت ندارد. متاسفانه آیین نامه اجازه نمی‌دهد کلیات را رد کنیم بعد نواقص را جبران کنیم. ما دو سال است که لایحه را خدمت مجلس داده ایم و الان با این شرایط روبرو هستیم که هنوز برنامه‌ای نداریم. اگر این مصوبه به همین شکل تصویب شود توسعه‌ای که مد نظر ما است محقق نم‌ شود. وقتی دولت می گوید که در تصویب نظر دولت خواسته شود به این معنا نیست که نظر دولت اعمال شود منظور این است که مصوبه‌ای به دولت داده شود که قابل اجرا باشد.

نوبخت با اشاره به ایراداتی که از سوی کمیسیون تلفیق به لایحه برنامه ششم اضافه شده، اظهار کرد: آن بخش از مواردی که بار مالی داشته و زمینه اجرایی ندارد باید در کمیسیون‌ها اصلاح شوند. یک برنامه مناسب باید اهداف کمی و منابع مالی داشته باشد و ما خواهان همان چیزی هستیم که به مجلس تقدیم کردیم. من ابتدا که آمدم در جواب برخی نمایندگان گفتم که با کلیات مخالف هستم من از کلیه نمایندگان وکلیه کسانی که برای مردم تلاش می کنند تشکر می کنم و خواهان این هستم که مصوبه اجرایی تصویب شود.

کد خبر : ۴۳۹۰۷۴