خبرگزاری کار ایران

خوشرو:

تروریست‌ها در مقابل اراده ملت‌ها محو می‌شوند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: یروهای تروریست و افراط‌گرا هر قدر هم که خشونت و بیرحمی به کار گیرند، در برابر اراده ملت‌ها زبون و درمانده‌اند.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه در جلسه مجمع عمومی این سازمان که با موضوع فرهنگ صلح برگزار شد، فرهنگ صلح را قلب فعالیت‌های این سازمان دانست و گفت: در شرایط کنونی، فرهنگ صلح به لحاظ ضرورت و فوریت در راس موضوعات سازمان ملل متحد قرار دارد. 

او صلح را در عین ارزشمند بودن، شکننده دانست و از عواملی چون اشغالگری، تجاوز، تروریسم، افراطی‌گری خشن، بیگانه‌هراسی و اسلام‌ستیزی، نا بردباری، بی‌عدالتی، رقابت‌های سیاسی، سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های هسته‌ای، فقر، بی‌عدالتی، توسعه‌نیافتگی و کم‌توسعه‌یافتگی، بحران آب و سایر منابع و تغییرات اقلیمی به عنوان برخی از تهدیداتی نام برد که به شیوه‌های گوناگون و در سطوح مختلف صلح را تهدید می‌کنند.

سفیر کشورمان وقایع جاری در گوشه و کنار جهان، از جمله وضعیت فلسطین اشغالی، یمن، سوریه، عراق و لیبی را نشان‌دهنده ناکامی در ایجاد جهانی صلح‌آمیز دانست، ولی در عین حال یادآور شد که امید به فردایی بهتر برای انسان‌ها در قلب فرهنگ صلح جای دارد.

خوشرو افزود: فجایع قرن گذشته اهمیت ارزش‌هایی چون تکثر، بردباری، حقوق‌بشر، همزیستی و گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها را به ما آموخته است.

نماینده دائم کشورمان با اشاره به شکست‌های اخیر گروه‌های تروریستی همچون داعش و جبهه‌النصره در سوریه و عراق اظهار داشت که نیروهای تروریست و افراط‌گرا هر قدر هم که خشونت و بیرحمی به کار گیرند، در برابر اراده ملت‌ها زبون و درمانده‌اند.  

او تاکید کرد: صلح فراتر از نبود جنگ است و برای شکوفا شدن صلح، جامعه جهانی باید با رویکردهای نفرت‌آمیز وخشونت‌پرداز مقابله کند.

خوشرو کسانی را که ریشه هویت خود را در تکفیر و طرد دیگران قرار می‌دهند ذاتا مخالف مدارا و صلح دانست.

او با اشاره به آگاهی جهان از مراکزی که نیروهای تروریست را تغذیه فکری می‌کند، خواستار برخورد قاطع با این فرقه‌گرایی‌‌های نفرت‌افکن شد و از قدرت‌های جهانی خواست تا از مداخله‌گرایی و سلطه فرهنگی و نظامی بر جهان دست بردارند.

سفیر کشورمان در پایان با اشاره به ارائه ایده «جهانی علیه خشونت و افراطی‌گری» از جانب جمهوری اسلامی ایران، از کلیه دولت‌ها و نهادهای صلح‌طلب جهان خواست تا برای تحقق ایده صلح با هم متحد شوند.

کد خبر : ۴۳۸۴۶۰