خبرگزاری کار ایران

از سوی فرهمندپور؛

سهم زنان در مشارکت سیاسی و اجتماعی کشور بررسی شد

مشاور امور زنان و خانواده وزیر کشور گفت: تاکنون هیچ کدام از کاندیدای زن به ریاست جمهوری راه نیافته‌اند و از ۴۰۰ حزب ثبت شده در کشور تنها ۱۷ حزب و تشکل سیاسی خاص زنان در کشور فعالند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، فهیمه فرهمندپور در نشست هم‌اندیشی زنان فعالان نخبه سیاسی گفت: وحدت در نگاه ما مبنی بر مبنای نظری و توحیدی است و این نگاه توحیدی نه تنها در میان فرق و مذاهب بلکه در میان تمام سلایق وجود دارد و بسیار خرسند خواهیم بود که بتوانیم در راستای تحقق این هدف در تمام عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کمک کنیم.

او بیان کرد: مشارکت سیاسی زنان به عنوان حق زنان در جامعه بوده است و این امر تکلیفی قابل توجه است و زنان اگر توان فعالیت سیاسی دارند این موضوع برای آنها تکلیف است.

مشاور امور زنان و خانواده وزیر کشور در مورد فعالیت‌های سیاسی زنان گفت: در ادوار مختلف از دور هفتم در ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری از زنانی که کاندیدا شده اند در دوره هفتم ۱۱ نفر در دوره نهم ۹۳ نفر و در دوره دهم ۴۳ نفر و در دوره یازدهم ۳۰ نفر هستند که البته هیچ کدام به ریاست جمهوری راه نیافته اند  و  از ۴۰۰ حزب ثبت شده در کشور تنها ۱۷ حزب و تشکل سیاسی خاص زنان در کشور فعالند.

او  با بیان اینکه سابقه حضور زنان در سطوح مدیریت ارشد به دولت ششم بازمی‌گردد، اظهار کرد: در این دوره دفتر زنان و خانواده در دولت تشکیل شد که در دولت هفتم به مرکز و در اواخر دولت دهم به معاونت ارتقا یافت. انتصاب زنان به عنوان معاون رییس‌جمهور نیز از دولت هفتم شروع شد. در دولت دهم دو معاون رییس‌جمهور داشتیم و برای اولین بار یک زن حکم وزارت دریافت کرد. در دولت یازدهم نیز در مجموع ۴ زن به عنوان معاون رییس‌جمهور انتخاب شدند و برای نخستین بار مسئولیت سازمان ملی استاندارد به یک زن واگذار شد. در حال حاضر ۴۵ مدیر ارشد، ۴ شهردار و ۵ رییس دانشگاه زن هستند.

فرهمندپور با اشاره به وضعیت زنان در سطح مدیریت‌های استانی گفت: ۳۱ استان مدیرکل امور زنان و مشاور استاندار دارند. ۸۱۷ زن نیز مشاور امور بانوان دستگاه‌های اجرایی هستند. دو زن به عنوان معاون استاندار و ۵۰ زن به عنوان مدیران کل استانداری‌ها انتخاب شده‌اند. این در حالی است که در کل دستگاه‌های اجرایی ۴۹ مدیرکل زن داریم.

او در ادامه بیان کرد: معاونان زن مدیرکل در استانداری‌ها ۴۰ نفر، معاونان مدیران کل در دستگاه‌های اجرایی ۲۱۵ نفر هستند علاوه بر آن چهار فرماندار و هفت معاون فرماندار زن داریم. ۲۲۰ زن نیز به عنوان مشاور امور بانوان در فرمانداری‌ها فعالیت می‌کنند و ۱۹ زن نیز به عنوان بخشدار منصوب شدند.

کد خبر : ۴۳۷۷۱۰