خبرگزاری کار ایران

زنگنه در صحن مجلس خبرداد:

اتمام گازرسانی کل کشور تا پایان سال ۹۶

وزیر نفت گفت:‌ در حال حاضر ۸ هزار روستا در حال گازرسانی است که طبق قول خود تا پایان سال ۹۶ گازرسانی به تمام نقاط کشور پایان می‌یابد.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۳ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان سوال شهباز حسن‌پور بیگلری از وزیر نفت با اشاره به بند ۵ اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: واحدهای اقتصادی تابع صندوق‌های بازنشستگی باید اطلاعات شرکت‌های وابسته را به بورس بدهند که ما نیز بر این اساس دستور دادیم صندوق‌ها آن بخش از اطلاعات که حالت عمومی ندارد برای شفاف سازی در اختیار بورس قرار دهند.

وزیر نفت بر همین اساس تصریح کرد: بنده بعد از سوالی که پورابراهیمی در مجلس قبل مطرح کرد، نامه‌ای به بورس ارسال کردم که اطلاعات نیز در نهایت از طریق این سازمان دریافت شد و رئیس اداره تمرکز اطلاعات بورس در۶ شهریور ۹۵ نامه‌ای روی آن ارسال کرد که به معاون پارلمانی خود اطلاع دادم تا به آقای پورابراهیمی اطلاع داده شود لذا اگر اطلاعات جدیدی لازم باشد در اختیار قرار می دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دوم در خصوص قیر اظهار کرد: قانونی در مجلس مصوب شد که باید انعکاس بودجه‌ای داشته باشد و تا وقتی حکم انعکاس بودجه‌ای نداشته باشیم قابلیت اجرا ندارد.

زنگنه ادامه داد: قانون وزارت نفت را مکلف کرده از طریق شرکت‌های دولتی تابعه معادل ۲ میلیون تن قیر رایگان تا سقف ۲۴ هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت راه قرار دهیم در حالی که ما قیر فروشی نداریم و قیر برای بخش‌ خصوصی است که تولید می‌شود و ما باید به آنها پول بدهیم که رایگان در اختیار وزارت رفاه قرار گیرد که می‌توان پول را به وزارت راه بدهند تا قیر خریدار کند.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه درآمد فروش منابع وزارتخانه در اختیار خزانه قرار می‌گیرد، گفت: بخشی از آن برای عوارض و بخشی برای یارانه‌ها است که ۸ هزار میلیارد تومان برای عوارض و ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه به خزانه داده می‌شود از طرفی پول هزینه پخش و پالایش به جایگاه‌ها برای کارمزد و هزینه تانکرهای حمل و نقل به خزانه داده می‌شود که در کنار آن هزار میلیارد تومان نیز برای قیر می‌دهیم.

ضرورت اصلاح بودجه شرکت پالایش و پخش از طریق سازمان بودجه

وی در ادامه با بیان اینکه اگر قرار است هزینه قیر تا ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد باید از یارانه کم شود، یادآور شد: شرکت ما اجازه ندارد تغییر ارقام بودجه بدون موافقت سازمان بودجه داشته باشد لذا نامه‌ای به این سازمان دادیم که مجلس به ما فشار می آورد از این رو شما بودجه شرکت پالایش و پخش را اصلاح کنید که البته این روش برای سال بعد تغییر می‌کند و این بودجه در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد البته تاکنون نیز بودجه قیر را به موقع داده‌ایم ولی باید مازاد آن در قبال انعکاس بودجه‌ای باشد که در غیر این صورت دیوان محاسبات آن را تخلف بودجه‌ای به حساب می آورد.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه باید دیوان محاسبات و سازمان برنامه با وزارت نفت به جمع‌بندی در خصوص قیر برسد، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها  قرار داده‌ایم که با هزینه قیر این میزان به ۲۲ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی در ادامه در خصوص گازرسانی به روستاها خاطر نشان کرد: در حال حاضر استانهای کرمان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی نسبت به سطح کشور از وضعیت گازرسانی نامطلوب‌تری برخوردار هستند.

اتمام گازرسانی کل کشور تا پایان سال ۹۶ / ساماندهی جایگاه‌های سوخت در قالب برندهای معتبر

زنگنه ادامه داد: ماده ۱۲ قانون رونق کسب و کار مصوبه مجلس این راه را برای ما باز کرد که از محل صرفه‌جویی‌های آتی ناشی از گازرسانی تعهدات خود را در قبال این روستاها انجام دهیم چنانچه امسال نخستین سالی است که رقم‌های بزرگ ۲۰ میلیون لیتر در روز از گازوئیل را صادر می‌کنیم در حالی که در گذشته واردکننده گازوئیل بودیم همچنین در حال حاضر ۸ هزار روستا در حال گازرسانی است که طبق قول خود تا پایان سال ۹۶ گازرسانی به تمام نقاط کشور پایان می‌یابد.

وزیر نفت در پایان در خصوص جایگاه‌های سوخت خاطر نشان کرد: جایگاه‌هایی که مجوز داشته و پیشرفت ۲۰ تا ۳۰ درصد داشتند به کار خود ادامه میدهند و سایر جایگاه‌ها که صرفا مجوز گرفته و هیچ تحرکی ندارند تعیین تکلیف می‌شوند از طرفی قرار است وزارت نفت جایگاه‌های سوخت را در قالب پیشرفته‌تری قرار دهد چنانچه در حال حاضر ۶ هزار جایگاه به صورت جداگانه با این وزارتخانه در ارتباطند اما قصد داریم حدود ۱۰۰ شرکت را متولی ساماندهی جایگاه‌ها قرار دهیم تا به وزارت نفت نیز پاسخگو باشند و البته در خصوص برندسازی معتبر جایگاه‌ها قرار نیست از شرکت‌های خارجی استفاده شود.

کد خبر : ۴۳۷۶۰۱