خبرگزاری کار ایران

سرلشکر رحیم صفوی:

امیدواریم وجود ترامپ برای از بین بردن گروه‌های تروریستی موثر باشد

مشاور رهبر انقلاب در امور نظامی گفت: ترامپ باید ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای که حامی صلح و امنیت پایدار است، بشناسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سرلشکر یحیی رحیم صفوی در حاشیه همایش بحران‌های ژئوپلتیکی جهان اسلام با حضور در جمع خبرنگاران گفت:  قضاوت کردن راجع به سیاست‌های آقای ترامپ زود است؛ چراکه او در زمان کاندیداتوری صحبت‌هایی کرده، احتمال چرخش او جود دارد. باید ببینیم در عمل چه کار می‌خواهد بکند. یعنی چند ماه آینده و شاید یک سال آینده ما به عمل وی نگاه می‌کنیم ولی برداشت کلی این است که ترامپ آدمی است که توجهش به جای ژئواستراتژی و سلطه‌گرایی و گسترش سلطه آمریکا از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام به ژئواکونومیک و مسائل اقتصادی است چراکه او یک تاجر است و آدمی است که به اقتصاد و درون آمریکا توجه بیشتری دارد و در بیانات خود مخالف گروه‌های تروریستی بوده است.

او درباره  همایش بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام گفت: برای نخستین بار بود که دانشگاهیان ایران، استادان و اندیشمندان خارجی در یک همایش علمی به ریشه‌های بحران‌های ژئوپلتیک جهان اسلام و همچنین منطقه غرب آسیا که ما در آن واقع شده‌ایم، پرداختند.

رحیم صفوی در جمع‌بندی همایش گفت: اصلی‌ترین ریشه‌های بحران‌های ژئوپلتیکی را اندیشمندان این گونه بیان کرده‌اند که وجود رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا، سیاست‌های آمریکا به خصوص در ۱۵ سال گذشته از اشغال افغانستان و عراق و یا سیاست‌های برخی از کشورهای تابع آمریکا بخصوص در جنگ یمن، چالش‌های بزرگ منطقه است.

او با اشاره به راهکارها و پیشنهادهایی که چه باید کرد، افزود: اندیشمندان می‌گفتند که باید جهان اسلام به یک وحدت و یا همگرایی و یا سیاست‌گذاری برای برخورد با رژیم صهیونیستی و مقابله با سیاست‌های آمریکا در منطقه به طور خاص در سوریه و عراق و حمایت از این گروه‌های تروریستی بپردازد. پیشنهادهایی هم داشتند برای این که جهان اسلام به سمت همگرایی برود و یک اتحادیه اقتصادی اسلامی را به طور خاص تشکیل دهند.

رحیم صفوی گفت: ما امیدواریم وجود ترامپ برای از بین بردن گروه‌های تروریستی که چندین سال است در سوریه و عراق مشغول آدم‌کشی هستند و یا خروج آمریکایی‌ها از منطقه خلیج‌فارس و افغانستان و یا سیاست‌های سرکوب مردم یمن موثر بوده و بتواند نیروهای خود را افغانستان برگرداند. آمریکا هم‌اکنون ۱۰ هزار نیرو فقط در افغانستان دارد. به هر جهت امیدواریم ترامپ به آنچه که به ویژه در رابطه با حضور نظامی آمریکا و برخورد با تروریست‌ها در مواضع خود بیان کرده است، عمل کند.

او در ادامه افزود: در رابطه با ایران، دوستان و سیاستمداران قدیمی آمریکا و مشاوران به آقای ترامپ خواهند گفت که ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است و باید با ایران کنار بیاید.

مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: صلح و امنیت پایدار در این منطقه بدون ایران، شدنی نیست. ایران به جد دنبال از بین بردن فتنه گروه‌های تروریستی است و اگر ترامپ واقعا به این اعتقاد دارد، باید با ایران همکار و همگام شود و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای که حامی صلح و امنیت پایدار نه تنها در منطقه غرب آسیا که برای جهان است، بشناسد. ایران خواستار صلح و امنیت در جهان است و امیدواریم این حقیقت‌ها را ترامپ و مشاورانش دریابند.  

او  با تاکید بر اینکه به انتخاب ترامپ خوشبین نیستم، بیان کرد: من به این انتخاب خوشبین نیستم، لذا آمریکا و لابی‌های صهیونیستی به ویژه آیپک یک سیستم است. در آمریکا شش میلیون یهودی زندگی می‌کنند و بیشترین قدرت اقتصادی در اختیار اینهاست. آیپک یک قدرت بزرگ سیاسی و رسانه‌ای است.

رحیم صفوی گفت:  تصور می‌کنم خصومت آمریکا با ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

او در جمع‌بندی خود از همایش بحران‌های ژئوپلیتیکی در جهان اسلام  و در خصوص اتحادیه اقتصادی اسلامی گفت: به طور خاص مثلا پیشنهاد این بود که می‌تواند پایه این اتحادیه اقتصادی از افغانستان، ایران، عراق، سوریه و لبنان تشکیل شود که زیرساخت‌های راه آهن، راه‌های مواصلاتی، شبکه‌های برق و انرژی نفت و گاز خودشان را به یکدیگر وصل کنند.

او ادامه داد: دومین پیشنهاد این بود که علمای جهان اسلام در رابطه با مقابله با تفکر گروه‌های تروریستی با هم به جمع‌بندی برسند؛ چراکه این گروه‌ها تفکراتی خارج از اسلام دارند و در این مورد باید علمای‌الازهر، علمای کشورهای عربستان سعودی و سایر کشورهای اسلامی به یک جمع بندی برسند و پیشنهاد دیگر رفت و آمد و گردشگری بین کشورهای اسلامی بود که می‌تواند به فرهنگ، تبادل همدلی و محبت بین ملت‌های اسلامی بیانجامد.

رحیم صفوی با بیان اینکه باید یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان با هم تعامل و رفت و آمد داشته باشند و کشور ایران و سوریه را ببینند، گفت: این مساله، ایجاد همدلی، همبستگی و همفکری می‌کند و مهمترین بخش همایش این است که رهبران و سیاستگذاران، اندیشمندان نخبگان علمی و توده مردم این زیرساخت همگرایی را ایجاد کنند.

مشاور رهبر انقلاب در امور نظامی در پاسخ به سوالی در خصوص اوضاع فلسطین و جایگاه آن در همایش گفت: یکی از ریشه‌های اصلی چالش را وجود رژیم جعلی و ناچسب می‌دانستند و وحدت نظر برای مقابله با این رژیم غاصب و جعلی وحدت بین هم رهبران سیاسی، روشنفکران و ملت های اسلامی جزو راهکارها بود.

رحیم صفوی گفت: برنده اصلی کشتاری که در کشورهای اسلامی می‌شود، رژیم صهیونیستی است و از همه بیشتر استفاده می‌کند. مسلمانان که جانشان و پولشان و سلاح‌هایشان باید به سمت اسرائیل نشانه‌گیری شود، به جان هم افتاده‌اند و این نشان می‌دهد که اسرائیل پشت سر همه این اتفاق‌ها است.

کد خبر : ۴۲۹۳۷۹