خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا در دوره کلینتون حضور نظامی بیشتری در خاورمیانه خواهد داشت

یک استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون با رسیدن به مقام ریاست جمهوری، واشنگتن سیاست حضور نظامی بیشتری را در منطقه خاورمیانه در جهت حمایت از منافع ریاض و متحدان سنتی آمریکا را در پیش بگیرد.

سیدمهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به تنش روزافزون تهران و ریاض گفت: عربستان امروز در نوعی حالت افسردگی سیاسی بر سر می‌برد. این افسردگی سیاسی محصول نوعی واگرایی بین‌المللی از عربستان در چارچوب روابط بین‌المللی، از دست رفتن ابهت سیاسی در میان کشورهای عربی و کاهش منزلت مقتدرانه در جغرافیای سیاسی جهان اسلام است.

شکست‌ سرمایه‌گذاری‌های ریاض موجب افسردگی سیاسی عربستان شده است

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های عربستان چه در حوزه روابط بین‌المللی و چه در میان کشورهای عربی و اسلامی با شکست و عدم دستیابی به اهداف مدنظر روبه‌رو شده است، اظهار داشت: شکست‌های پی در پی و ناکامی‌ در رسیدن به اهداف می‌تواند منجر به سرخوردگی‌های سیاسی در داخل حکومت سعودی نیز بشود و پایگاه قدرت سیاسی هیات حاکمه را با تزلزل بیشتری روبه‌رو سازد.

مهمترین راهکار ریاض برای خروج از افسردگی، برخورد با تهران است

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه عربستان برای خروج از افسردگی سیاسی دست به فرار به جلو و فرافکنی زده است، تصریح کرد: مهمترین راهکار فرافکنی و فرار به جلو برای ریاض برخورد با تهران است و به همین خاطر مشاهده می‌کنیم عربستان افزایش تنش با ایران را دنبال می‌کند.

ایران به صورت هوشمندانه اقدامات تنش‌آمیز عربستان را خنثی می‌کند

مطهرنیا ادامه داد: تهران با فهم مشکل عربستان و براساس دکترین تعامل سازنده، سیاست تنش‌زدایی را دنبال می‌کند تا در میدان مین‌گذاری‌شده توسط ریاض قدم برندارد و به عبارتی، به صورت هوشمندانه اقدامات تنش‌آمیز عربستان را خنثی می‌کند هرچند که برخی تندروها در ایران به دنبال زمین زدن دولت در عرصه بین‌المللی هستند ولی موضع‌گیری‌های قاطعانه مقام معظم رهبری و سیاست‌های مدبرانه دولت یازدهم تحرکات عربستان را با بن بست مواجه ساخته و موجب افزایش افسردگی سیاسی ریاض شده است.

تلاش ایران برای محدودسازی عربستان

وی با بیان اینکه دکترین تعامل سازنده دولت یازدهم توانست به حل پرونده هسته‌ای منجر شود، خاطرنشان کرد: هم‌اینک وزارت امور خارجه بیشترین تلاش را می‌کند تا برای پرونده سوریه محملی در جهت حل و فصل سیاسی آن بیابد و در وهله بعد، در یمن و بحرین تلاش‌های ایران ادامه دارد تا رویاپردازی‌های عربستان را محدود سازد پس این ماجرا تا زمانی ادامه دارد که تهران بتواند زمینه‌هایی را فراهم کند تا نظام بین‌المللی به منطق محدودسازی ریاض برسد.

چرا عربستان صف‌آرایی بیشتری علیه ایران کرده است؟

این استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه دولت باراک اوباما محدودسازی عربستان را از چندی پیش آغاز کرده است، ابراز داشت: توصیه رئیس جمهور امریکا به شاهزادگان سعودی درباره ایران در این راستا است ولی اسرائیل می‌خواهد از اصطکاک ایران و عربستان حداکثر استفاده را بکند و به همین خاطر، می‌خواهد تنش ایران و عربستان را به تنش ایران و جهان عرب گسترش دهد و به همین خاطر از عربستان حمایت می‌کند و درصدد نزدیکی با اوست و همین مسئله موجب صف‌آرایی بیشتر عربستان در برابر ایران شده است.

جنگ ایران و عربستان می‌تواند آتش بزرگی در دنیا و منطقه ایجاد کند

مطهرنیا در پاسخ به این سوال که عربستان چندی پیش در خلیج فارس مانوری نظامی انجام داد. آیا افزایش تنش میان ایران و عربستان می‌‌تواند از جنگ سرد به جنگ گرم کشیده شود؟ بیان کرد: انجام مانورهای مختلف نظامی ایران و عربستان در آب‌های خلیج فارس و آب‌های آزاد نشان از آمادگی آنها برای دفع حملات احتمالی طرف مقابل است.

وی با بیان اینکه هم ریاض و هم تهران می‌داند که درگیری آنها با یکدیگر می‌تواند آتش بزرگی در دنیا و منطقه ایجاد کند، یادآور شد: هر دو بازیگر می‌دانند که تقابل مستقیم آنها هزینه‌های بزرگ و سختی را دارد و به همین خاطر تلاش می‌کنند از تقابل مستقیم با یکدیگر دوری کرده و از طریق جنگ‌های نیابتی با یکدیگر رقابت کرده و به نمایش قدرت بپردازند. با این وجود یک حادثه ناگوار می‌تواند زمینه یک جنگ هزینه‌آور برای مردم دو کشور و منطقه را به دنبال داشته باشد.

ترامپ سیاست مشخصی برای خاورمیانه ندارد

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به عنوان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا، هر کدام درباره بحران ریاض و تهران چگونه می‌اندیشند؟ عنوان کرد: ترامپ به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، راهبرد مشخصی را برای سیاسیت خارجی به شکل عام و خاورمیانه به شکل خاص ندارد. او آنچه درباره خاورمیانه بیان می‌کند، موضع‌گیری‌های پر نوسانی است که تنها به سیاست‌های اوباما حمله می‌کند.

آمریکا در دوره کلینتون حضور نظامی بیشتری در خاورمیانه خواهد داشت

مطهرنیا با بیان اینکه نامزدها دموکرات‌ها ادامه سیاست‌های باراک اوباما با توجه بیشتر به قدرت هوشمندانه امریکا ادامه خواهد داد، گفت: هیلاری کلینتون از قدرت سخت در تلفیق با قدرت نرم و با توجه به قدرت هوشمندانه آمریکا بهره می‌جوید.

وی افزود: به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون با رسیدن به مقام ریاست جمهوری، واشنگتن سیاست حضور نظامی بیشتری را در منطقه خاورمیانه در جهت حمایت از منافع ریاض و متحدان سنتی امریکا را در پیش بگیرد. 

کد خبر : ۴۱۸۹۱۳