خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در روسیه مطرح کرد؛

توسعه روابط فرهنگی و دانشگاهی بین ایران و داغستان

سفیر کشورمان در روسیه، گفت: با توجه به اینکه جمهوری داغستان از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است و هم‌چنین در مسیر تجارت ایران و روسیه قرار دارد گسترش روابط دو کشور ضروری است.

به گزارش ایلنا، بخش دیپلماسی رسانه‌یی سفارت کشورمان در مسکو، اعلام کرد: مهدی سنایی سفیر کشورمان روز گذشته (شنبه) در سفر یک‌روزه خود به جمهوری داغستان با محمد سلام محمداف رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

او هم‌چنین با حضور در دانشگاه دولتی داغستان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمانی که مسوولیت رایزنی فرهنگی در جمهوری داغستان را بر عهده داشت گفت: اقدامات انجام شده در ارتباط با دانشگاه دولتی این جمهوری حاکی از روند مثبت روابط تهران و مسکو بوده و در نوع خود بی‌سابقه است.

سنایی با بیان اینکه تفاهم‌های بسیار خوبی بین ایران و داغستان انجام شده است، افزود: سران دو کشور در سه سال گذشته ۹ بار با یکدیگر ملاقات داشتند و در ملاقات دوجانبه رییسان‌جمهور دو کشور در باکو نسبت به تحرک‌بخشی کریدور شمال به جنوب تأکید زیادی شد و امیدواریم این کریدور هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

وی با اشاره به توافق انجام شده بین دو کشور به منظور گشایش کریدور سبز گمرکی و کاهش تعرفه برخی اقلام کشاورزی و آبزی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پتانسیل‌های بسیار خوبی در جمهوری داغستان وجود دارد از جمله موقعیت استراتژیک این جمهوری و قرار گرفتن در مسیر ورودی تجارت ایران و روسیه.

سنایی تأکید کرد: ۳۰ درصد از تجارت ایران و روسیه از طریق آستاراخان انجام می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم نقش بندر ماخاچ قلعه در روابط تجاری دو کشور افزایش یابد.

او در ادامه با اشاره به ایجاد اتحادیه روسای دانشگاه‌های ایران و روسیه افزود: اولین جلسه این اتحادیه سال گذشته با حضور رییسان ۱۲ دانشگاه ایران در دانشگاه MZY برگزار شد و دومین جلسه هم اواخر اکتبر با حضور ۳۰ رییس دانشگاه در تهران برگزار می‌شود.

سفیر کشورمان در مسکو با بیان اینکه کمیته همکاری‌های تکنولوژیک دو کشور ایجاد شده و دانشگاه سن پترزبورگ با دانشگاه اصفهان همکاری مشترک دارند، در ادامه به اهمیت جمهوری داغستان برای ایران اشاره کرد و گفت: نزدیکی بعد مسافت، قرابت فرهنگی، اشتراکات مختلف قومی، مذهبی و... دروازه کالاهای ایران به روسیه و بالعکس، هم‌چنین وجود بندر نووروسیسک در این جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین گسترش روابط استانی با جمهوری داغستان با استان‌های ایران به ویژه استان‌های شمالی ضروری است.

سنایی در پایان با اشاره به روابط دانشگاهی ایران و داغستان، افزود: پیشنهاد تبادل دانشجو و استاد بین داغستان و ایران مطرح است.

کد خبر : ۴۱۸۱۶۷