خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌هایی از گزارش طیب‌نیا به مجلس؛

تقسیم‌کار اعضای پایداری‌ برای مقابله با FATF

همزمان با ارائه گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره FATF در صحن علنی مجلس، سه نفر روحانیان عضو جبهه پایداری آخرین تلاش‌خود برای جلوگیری از اجرای این قرارداد همکاری مالی را به کار بستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، درحالی که نشست علنی امروز مجلس به ارائه گزارش علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره FATF اختصاص داشت، سه نفر از مخالفان وزیر را روحانیان عضو جبهه پایداری تشکیل دادند.

استفاده از تریبون مجلس برای مقابله با FATF

بر این اساس، پس از آنکه مجتبی ذوالنور نماینده معمم مردم قم و از اعضای رسمی جبهه پایداری و همچنین احمد سالک کاشانی، نماینده معمم مردم اصفهان انتقادهای خود را درباره پیوستن به قرارداد همکاری مالی FATF بیان کردند، موسوی لارگانی دیگر نماینده معمم اصولگرا که به عنوان نماینده فلاورجان در صحن علنی حضور دارد، در تذکری شفاهی به اعتراض در این باره پرداخت و پس از او نیز نوبت به علیرضا سلیمی دیگر نماینده مجلس دهم رسید که در این باره به اظهار دلواپسی بپردازد.

ذوالنور: پذیرفتن کلیات FATF به‌معنی پذیرش تمام جزئیات است

مجتبی ذوالنور در واکنش به اظهارات وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: قوانین مطلوبی در حوزه پولشویی از قبل وجود داشته اما از هر قانونی که در پولشویی موثر باشد نیز حمایت خواهیم کرد.

نماینده عضو جبهه پایداری مردم قم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه ایران قربانی تروریسم و مقابله با تروریسم بوده است، گفت: در این زمینه نسبت به وضع قوانین اقداماتی صورت گرفته، ایران نیز در این خصوص با هر همکاری همراه شده و از آن حمایت می‌کند؛ در دولت‌های گذشته برای خروج نام ایران از لیست سیاه نیز اقداماتی انجام گرفت که دولت کنونی نیز این اقدامات را دنبال کرده است.

او اضافه کرد: دولت گذشته به مذاکرات در خصوص خروج از لیست‌های مذکور پرداخت اما امروز تعهداتی ایجاد شده که بهتر می‌بود پیش از اما و اگرهای مطرح و رسانه‌ای شدن FATF موضوع مورد وفاق قرار می‌گرفت و پس از آن خودزنی‌ها شروع می‌شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با طرح این سوال که چرا مجلس باید آخرین جایگاه پرداختن به FATF باشد، گفت: از ریاست مجلس درخواست می‌شود تا در بزنگاه‌های خاص و ورود به هنگام مجلس بتواند ایفای نقش کند تا چهره نامناسبی از کشور در صحنه بین‌المللی نیز نشان داده نشود.

نماینده مردم قم در مجلس دهم در واکنش به اظهارات طیب‌نیا مبنی بر اینکه مفاد FATF‌ در چارچوب قانون اساسی پذیرفته شده است، گفت: در قانون اساسی حزب‌الله و حماس تروریسم شناخته نشده‌اند اما کشورهای دیگر اینها را در لیست تروریسم قرار دادند لذا تعامل ایران با آنها بر اساس مفاد FATF سازگار نخواهد بود.

ذوالنور همچنین با بیان اینکه تعاریف ما و سایر کشورهای عضو FATF از تروریسم و پولشویی متفاوت است، گفت: سایر کشورها طبق مفاد FATF ما را ملزم با اجرای آنها خواهند کرد و اگر ما کلیات این معاهده را بپذیریم در مفاد جزئی نمی‌توانیم خروج پیدا کنیم.

سالک: FATF تاثیری جز نفوذ در کشور نخواهد داشت

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به تاکید قانون اساسی بر نفی سلطه جهانی و همچنین آیات الهی در این زمینه،‌ اظهار داشت: هدف از قراردادهایی مانند FATF مهار، تحقیر و تضعیف جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی است.

او اضافه کرد: آقای وزیر اقتصاد! شما را به بندهای ۵ و ۱۶ اصل سوم قانون اساسی و همچنین اصل ۱۵۳ قانون اساسی دعوت می‌کنم که بر جلوگیری از هرگونه نفوذ و تسلط بر منابع کشور تاکید دارند، اجرای قانون اساسی برعهده همه ماست، آمریکایی‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خودشان را کدخدای دنیا می‌دانستند اما بعد از پیروزی انقلاب شعار «نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی» شکل گرفت و امروز شاهد قطب اسلام در جهان هستیم،‌ اتحاد جماهیر شوروی پیش از این فرو پاشید و روزی هم آمریکا و اسرائیل مانند شوروی نابود می‌شوند اما این قطب اسلام است که در جهان شکل گرفته و روز به روز در حال گسترش است.

نماینده اصولگرای مردم اصفهان یادآور شد: امروز می‌خواهند به نفوذ قبل از پیروزی انقلاب بازگردند چرا که امروز جمهوری اسلامی ایران با قدرت بازدارندگی بالای خود، آمریکا را در سوریه و عراق مهار کرده است. به همین دلیل آنان طرح‌هایی را برای نفوذ در اصول جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کردند که بنده به چند نمونه از این طرح‌ها اشاره می‌کنم.

او توضیح داد: برجام برای کنترل صنعت هسته‌ای ایران بود، سانتریفیوژها و غنی‌سازی ما امروز به کجا رسیده است؟ FATF برای کنترل امور مالی و نقل و انتقالات مالی جمهوری اسلامی ایران به منظور جلوگیری از حمایت از مستضعفان جان در حال انجام است در حالی که هویت و رسالت جمهوری اسلامی با حمایت از گروه‌های آزادی‌بخش جهان شکل گرفته است، IPC نیز برای کنترل منابع نفتی ما شکل گرفته و امروز آنان می‌خواهند منابع انرژی ما را از این طریق کنترل کنند.

سالک در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی مبارزه با پولشویی از سال ۸۶ تاکنون چه اقدامی انجام داده است؟ ۲۵ میلیارد کالای قاچاق در این کشور وجود دارد، اصلی‌ترین سوال بنده این است که FATF دقیقا سر سفره ملت ایران که گرفتار بیکاری و مشکل معیشتی هستند،‌چه تاثیری خواهد داشت جز نفوذ؟ مجلس دهم یک مجلس انقلابی است و اجازه نفوذ به کشور را نمی‌دهد.

ادامه اعتراض‌ها در تذکر و اخطار

به گزارش ایلنا، اصولگرایان و اعضای جبهه پایداری در مجلس هنگامی که از تمامی فرصت‌شان برای صحبت اعتراضی درخصوص گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی استفاده کردند، سعی کردند انتقادهای مسکوت مانده را از طریق تذکرها و اخطارهای شفاهی به گوش رسانه‌ها برسانند که در این راستا، حجج‌الاسلام موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و علیرضا سلیمی و نماینده محلات به اظهار نظر پرداختند.

موسوی‌لارگانی: مدتی است که قراردادها ربطی به مجلس ندارد!

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در تذکری شفاهی با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: مدتی است که می‌گویند قراردادها همچون IPC و FATF ربطی به مجلس ندارد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس FATF باید به مجلس بیاید و بررسی شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این شیوه به نوعی خودتحریمی را به دست خود ایجاد می‌کنیم و سد راه سازمان‌های جهادی می‌شویم و نمایندگان مجلس صلاح کشور را می‌خواهند.

هماهنگی برای مقابله با FATF

به گزارش ایلنا، درحالی که ارائه گزارش FATF به مجلس ازسوی وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار امروز پارلمان قرار داشت، دلواپسان از تمام موقعیت‌ها و امکاناتی که در اختیار داشتند برای مقابله با آن استفاده کردند.

کد خبر : ۴۱۴۴۰۸