خبرگزاری کار ایران

توسط هیات وزیران انجام شد؛

اصلاح مصوبه انعقاد قرارداد مشارکت احداث آزادراه همت – کرج

هیئت وزیران تصویب نامه شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۶۶۱۰ک مورخ ۶/۶/۱۳۹۰ مربوط به موضوع انعقاد قرارداد مشارکت برای احداث آزاد راه همت – کرج را اصلاح کرد.

به گزارش ایلنا، براساس تصویب نامه شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۴۶۱۰/ک مورخ ۶ /۶ /۱۳۹۰ مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزاد راه شش خطه همت - کرج به طول حدود (۵ / ۱۳) کیلومتر، شامل احداث آزاد راه و ایجاد تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه همت - کرج به وزارت راه و شهرسازی داده شده است.

- وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در احداث آزاد راه شش خطه همت - کرج، خواستار اصلاح بندهای (۳،۲،۱و۴) تصویب نامه مذکور شده است.

- قرارداد مشارکت احداث آزاد راه همت-کرج با نسبت سرمایه گذاری (۵۰%) سهم دولت و (۵۰%) طرف سرمایه گذار با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه شهید همت- کرج به مبلغ (۱۵۲۵) میلیارد ریال با دوره ساخت (۵/۱۲) سال شامل (۵/۲) سال دوران ساخت و (۱۰) سال دوره بهره برداری منعقد شده است.

- هزینه های احداث آزاد راه در تفاهم نامه اولیه مبلغ (۱۱۰۰) میلیارد ریال برآورد گردیده و در حال حاضر به دلیل افزایش نامتعارف هزینه های عملیات اجرایی در دوره ۵ ساله گذشته مجموع هزینه های اجرای طرح با برآورد اولیه هزینه های اجرای پروژه اختلاف فاحشی داشته است و این موضوع طی مکاتبات متعدد طرف سرمایه گذار برای کاهش سهم مشارکت در قرارداد فی مابین درخواست شده است.

- لذا با توجه به مذاکرات انجام شده موافقت گردید مشارکت با طرف سرمایه گذار با شرایط زیر اصلاح گردد:

۱- میزان سرمایه گذاری طرف مشارکت از (۵۰%) به (۳۰%) هزینه های اجرای احداث آزاد راه و آزاد سازی مسیر کاهش یابد.

۲- تعهد مالی وزارت راه و شهرسازی از (۵۰%) به (۷۰%) تغییر یافته و از محل ردیف اعتباری طرح مشارکت در احداث آزاد راه همت - کرج در قالب قوانین بودجه سنواتی، فروش اوراق مشارکت و سایر منابع تأمین و به حساب مشترک پروژه خواهد شد.

۳- مشوقهای قرارداد مشارکت از جمله تأسیسات جانبی غیر خاص شامل هتل، پمپ بنزین، رستوران، تعمیرگاه و سایر مجتمع خدماتی و رفاهی و تابلوهای نصب پوستر و آگهی تبلیغاتی به طور متناسب با سرمایه گذاری طرف مشارکت تعدیل خواهد شد.

۴- سایر شرایط و مفاد قرارداد مشارکت و تصویب نامه شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۴۶۱۰/ک مورخ ۶ /۶ /۱۳۹۰ کماکان به قوت خود باقی است.

بر این اساس موضوع در جلسه مورخ ۲۱ /۰۶ /۱۳۹۵ هیئت دولت مطرح و اصلاحات لازم در مصوبه فوق الذکر برای رفع مشکلات اعلام شده به تصویب رسید.

متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر است:

تصویب نامه شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۶۶۱۰ک مورخ ۶/۶/۱۳۹۰ به شرح زیر اصلاح می شود:

۱- در بند (۱) عبارت "به طول حدود (۵/۱۳) کیلومتر" به عبارت "به طول حدود (۲۰) کیلومتر" اصلاح می شود.

۲- بند (۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

"۲ – وزارت هفتاد درصد (۷۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را از محل فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط و ردیف اعتباری به شماره طبقه بندی (۱۳۰۳۰۱۶۲۳۴) تأمین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می‌نماید. طرف مشارکت نیز تأمین سی درصد (۳۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می‌نماید.

۳- در بند (۳) عبارت "پیش بینی اولیه" حذف و عبارت "دوازده و نیم (۵/۱۲) سال مشتمل بر دو و نیم (۵/۲) سال" به عبارت "چهارده (۱۴) سال مشتمل بر چهار (۴) سال" اصلاح می شود.

۴- بند (۴) به شرح زیر اصلاح می شود:

"۴- نرخ سود دوران مشارکت (شامل دوره احداث و دوره بهره برداری) شناور و معادل حداکثر سود علی الحساب سپرده های بلندمدت اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هر سال به علاوه سه درصد (۳ %) تعیین می شود."

  اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

کد خبر : ۴۱۳۴۵۳