خبرگزاری کار ایران

تابش در جلسه مشترک با رییس کمیته ملی المپیک:

رفع مشکلات حضور زنان در بازی‌های جهانی بیشتر از قبل مدنظر قرار گیرد

رییس فراکسیون ورزش گفت: زمانی یک بانوی ورزشکار درعرصه‌های جهانی مدال آفرینی می‌کند و مقام معظم رهبری ابراز خرسندی می‌کنند، دیگر نباید دلیلی برای وجود برخی از موانع بر سر راه پیشرفت و موفقیت آن‌ها در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا، جلسه مشترک محمدرضا تابش و  کیومرث هاشمی رؤسای فراکسیون ورزش و کمیته ملی المپیک،  در دفتر رئیس فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی به منظور تقدیر از فعالیت‌های کمیته ملی المپیک برگزار شد.

محمدرضا تابش در ابتدای این نشست با بیان این که کاروان المپیک ریو با وجود تنگناها و محدودیت‌ها توانست متناسب با امکانات به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند، گفت: با وجود نتایج راضی‌کننده، باید موانعی را که بر سر راه موفقیت‌ها خلل ایجاد کرده است را شناسایی و جهت رفع آنها برنامه‌ریزی و اقدام لازم را به عمل آورد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در این دیدار تاکید کرد: باید رفع مشکلات حضور زنان ورزشکار در بازی‌های جهانی را به صورت ویژه مدنظر قرار داد، همچنین استعدادیابی، انجام فعالیت‌های بنیادی، تأمین منابع در کنار رفع مشکلات حضور زنان ورزشکار در بازی‌های جهانی باید بیش از قبل مدنظر کمیته ملی المپیک قرار گیرد تا بتوانیم از موفقیت‌های بیشتر آن‌ها بهره‌مند شویم.

این نماینده افزود: با به دست آوردن هر مدال دل مقام معظم رهبری و تمام آحاد مردم شاد می‌شود، لذا همه مسئولان باید اهتمام بیشتری به مسئله ورزش قهرمانی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: زمانی یک بانوی ورزشکار درعرصه‌های جهانی مدال آفرینی می‌کند و مقام معظم رهبری ابراز خرسندی می‌کنند، دیگر نباید دلیلی برای وجود برخی از موانع بر سر راه پیشرفت و موفقیت آن‌ها در کشور وجود داشته باشد.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با بیان این که سال‎‌هاست مسابقات سوارکاری با حضور خانواده‌ها برگزار می‌شود، اما تاکنون هیچ مورد سوئی در این خصوص گزارش نشده است، لذا باید شرایط حضور برابر و عادلانه بانوان را در مجامع ورزشی ایجاد کرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس افزود: کمیته ملی المپیک از اکنون باید برنامه مشخص و مدوَّنی، برای کسب موفقیتهای چشمگیر در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ و بازی‌های آسیایی پیش رو تدوین کند.

همچنین در ادامه این نشست کیومرث هاشمی به ارائه گزارشی از تیم‌های شرکت کننده در المپیک ریو و برنامه‌های آتی این کمیته، پرداخت و گفت: با وجود مشکلات و محدودیتهای مالی، خوشبختانه ورزشکاران ما توانستند در این دوره از المپیک بیشترین سهمیه را نسبت به تمامی ادوار کسب کنند.

وی با بیان این که کمیته قبل از اعزام کاروان به ریو نیز طی بررسی‌های کارشناسانه خود اعلام کرده بود که نمی‌تواند در بیشتر از سه رشته مدال آفرینی کند، اضافه کرد: با حضور ۹ خانم، در مجموع ۶۴ ورزشکار در ۱۴ رشته ورزشی در بازی‌های المپیک ریو حضور یافتند، این درحالی است که تیم والیبال ایران برای نخستین بار توانست به این بازی ها راه پیدا کند، ضمن آن که یک رشته ورزشی و تعداد خانم‌ها نیز افزایش پیدا کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: بانوان ظرفیت‌ها و استعدادهای بیشتری دارند، لذا باید با نگاه دقیق و بازتری مطالبات ورزشی آن‌ها را دنبال کرد.

وی افزود: حضور درخشان بانوان در تکواندو این باور را در بانوان ورزشکار ایجاد کرد که می‌توانند در عرصه المپیک نیز روی سکوی قهرمانی قرار بگیرند.

هاشمی با ابراز تاسف از این که تکواندوکاران مرد و کشتی‌گیران فرنگی نتوانستند انتظارات را برآورده سازند، ادامه داد: معتقدم ظرفیت ایران در این بازی‌ها بیش از ۱۵ مدال بود.

هاشمی: هزینه کسب یک مدال المپیکی در جهان ۱۵ میلیارد و در ایران حدود ۴ میلیارد است

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین با بیان این که میانگین هزینهها تنها در بخش نرم‌ابزاری برای کسب هر مدال در کشورهای پیشرفته رقمی معادل ۱۵ میلیارد تومان است، گفت: این رقم در ایران تقریبا زیر ۳ الی ۴ میلیارد تومان است.

وی همچنین دریک نگاه کلی ایرادهای حقوقی، استعدادیابی، استفاده مطلوب از فضاهای ورزشی و منابع مالی را مشکلات پیش روی کمیته ملی المپیک ایران اعلام کرد.

رئیس کمیته ملی المپیک یکی از مشکلات اصلی ورزش کشور را در مسائل حقوقی دانست و گفت: وزارت ورزش باید از پتانسیل مجلس برای حل این مشکلات بهره ببرد، این در حالی است که ایران در بخش‌هایی همچون ورزش دو ومیدانی و دوچرخه‌سواری سهمی در عرصه‌های جهانی ندارد و دلیل آن را باید در نوع هدف‌گذاری‌های آموزش و پرورش و کمبود امکانات ورزشی جستجو کرد.

هاشمی با انتقاد به نحوه اجرای ماده ۸۸ قانون برنامه توسعه که طی آن اماکن ورزشی دولتی به بخشخصوصی واگذار می‌شوند، گفت: معتقدم باید بخشی از این فضاهای ورزشی در شهرهای مختلف همچنان دولتی بمانند تا همه اقشار بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، لذا وزارت ورزش و جوانان باید از ظرفیت مجلس برای اصلاح قانون بهره‌مند شود.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین با بیان این که آموزش و پرورش باید برای کشف استعدادهای ورزشی برنامه‌ریزی کند و برنامه‌های مشترکی در این خصوص با وزارت ورزش تدوین شود، گفت: کشف استعدادها، از دوران کودکی و نوجوانی محقق خواهد شد و به یقین از دل یک میلیون دانش‌آموز، ۱۰۰استعداد برتر در رشته‌های مانند دو ومیدانی و دوچرخه سواری بیرون خواهد آمد.

وی با بیان این که بسیاری از دستگاه‌ها در سیاستگذاری‌های کلان ورزشی کشور مثل زنجیر به هم متصل هستند، گفت: در هیچ جای دنیا سرانه ورزشی به اندازه ایران وجود ندارد اما به دلیل عدم استفاده درست بدون استفاده مانده‌اند، به‌عنوان نمونه ورزشگاه‌های بسیاری صرفاً در اختیار کارکنان یک دستگاه و اداره قراردارند، در حالی که باید فضاهای ورزشی را ملی اعلام کرد.

هاشمی با بیان اینکه بهرهمندی از سرانه ورزشی به معنای این است که بدانیم مثلاً طی یک روز چند نفر از یک سالن ورزشی استفاده کردهاند، اضافه کرد: استفاده از فضاهای پادگانی، مدارس و.... به این منظور بسیارمفید و مهم است.

وی با بیان اینکه بودجه ورزش در سال آینده برای موفقیت در بازی‌های جهانی و آسیایی متعددی که پیش رو داریم بسیار مهم و تاثیرگذار است، به طرح خود برای کشف استعدادها در استانهای مختلف اشاره کرد و گفت: طبق این طرح در حدود ۱۳ رشته ورزشی مسابقاتی در سراسر استان‌ها برگزار و تعدادی حدود ۳۰۰ استعداد برتر برای کسب سهمیه المپیک انتخاب می شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط کمیته ملی المپیک برای کسب کرسی‌های بیشتر در مجامع بین‌المللی، گفت: رایزنی و مکاتباتی دراین خصوص صورت گرفته است، اگر چه باید برای عضویت در این کرسی‌ها هزینه‌های مالی آن را بپردازیم، درواقع اگر می‌خواهیم برای هر رشته ورزشی در کرسی‌های جهانی سهم داشته باشیم، باید به صورت رسمی و شفاف به کمیته‌های جهانی، پول پرداخت کرده و هزینه‌های مالی آن را تقبل کنیم.

کد خبر : ۴۱۲۴۶۹